The interaction between health and environmental sustainability is an important issue for healthcare professionals. Compassion, an important component of healthcare, plays a critical role in providing nursing care effectively and ethically.This study, undertaken during the Spring term of the 2022-2023 academic year at a state university's Faculty of Health Sciences Nursing Department in Ankara, aimed to evaluate nursing students' awareness and compassion levels regarding environmental ethics and to explore the correlation between these factors. Without opting for sample selection to encompass the study's entire intended population, the research included students who voluntarily participated, achieving a 50% participation rate. Research data were collected online using the "Personal Information Form,” “Compassion Scale," and "Environmental Ethics Awareness Scale." Descriptive statistical methods, the Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis and spearman correlation were used to evaluate the data. The analysis of the obtained data was created with the SPSS 22.0 program. Ethics committee permission, institutional permission, and written informed consent from the students were obtained for the study. The average age of the students who participated in the study was about 18-20 years old, the majority of them were in the first grade and about half of them had not taken an environmental course before. Students' compassion levels and environmental ethics awareness were found to be high. There was a statistically weak positive correlation between students' compassion levels and environmental ethics awareness. As students' compassion levels increased, their environmental ethics awareness increased. It is recommended to improve students' compassion levels and environmental ethics awareness.
Sağlık ve çevresel sürdürülebilirlik arasındaki etkileşim sağlık profesyonelleri için önemli bir konudur. Sağlık hizmetinin önemli bir bileşeni olan merhamet, hemşirelik bakımının etkin ve etik bir şekilde sunulmasında kritik rol oynamaktadır. Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin çevre etiğine yönelik farkındalık ve merhamet düzeylerini değerlendirmek ve aralarındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Ankara’da bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, evrenin tamamına ulaşılması hedeflendiğinden örneklem seçimine gidilmemiş, katılmaya gönüllü olan öğrenciler (araştırmaya katılım oranı %50) araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma verileri “Kişisel Bilgi Formu” “Merhamet Ölçeği” ve “Çevre Etiği Farkındalık Ölçeği” kullanılarak çevrimiçi olarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis ve spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS 22.0 programında yapılmıştır. Çalışmanın gerçekleştirilebilmesi için etik kurul izni, kurum izni ve öğrencilerden yazılı onam alınmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerinin yaklaşık yarısı 18-20 yaş aralığında, çoğunluğu birinci sınıf ve yaklaşık yarısı daha önce çevre ile ilgili bir ders almamıştır. Öğrencilerin merhamet düzeyleri ve çevre etiği farkındalığı yüksek düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin merhamet puan ortalamaları ile çevre etiği farkındalıkları arasında istatiksel olarak zayıf düzeyde pozitif yönlü bir ilişki saptanmıştır. Öğrencilerin merhamet düzeyleri arttıkça çevre etiği farkındalıklarının arttığı görülmüştür. Eğitim programlarının merhamet ve çevre etiği farkındalığını geliştirmeye yönelik düzenlenmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Halk Sağlığı Hemşireliği, Hemşirelik Esasları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |