In the study, it is aimed to analyze the mass, size, and engine characteristics of different Boeing and Airbus aircraft models, which are the duopoly in air transportation market, and to decipher the correlations between the conceptual design parameters of these aircraft. For this purpose, data on the production year, mass, size, and engine characteristics of 36 Boeing and 20 Airbus aircraft were collected. The fuselage length, cabin width, wingspan and wing area were considered as the size characteristics. In order to compare the mass characteristics of aircraft, the operational empty mass, engine mass and maximum take-off weight (MTOW) were examined. Since commercial jets are important in terms of aerodynamic design, that is, they determine the status of these aircraft models in the matching table, thrust weight and wing loading characteristics are also examined. Th fineness ratios decreased linearly as the wingspan/fuselage length ratios increased. Similarly, as MTOW increases, the operational empty weight/MTOW ratio tends to decrease. Both engine mass and the total thrust of the engines tended to increase linearly with MTOW. The correlations obtained on mass size and engine relations will contribute to the conceptual aircraft design and engine selection.
Boeing Airbus conceptual aircraft design thrust weight ratio design point
Çalışmada, yolcu hava taşımacılığı pazarında ikili olan farklı Boeing ve Airbus uçak modellerinin kütle, boyut ve motor özelliklerinin analiz edilmesi ve bu uçakların kavramsal tasarım özellikleri ile bu özellikler arasındaki korelasyonların deşifre edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, 36 Boeing ve 20 Airbus uçağının üretim yılı, kütlesi, büyüklüğü ve motor özellikleri verileri toplandı. Gövde uzunluğu, kabin genişliği, kanat açıklığı ve kanat alanı, gövde ve kanadın boyut özellikleri olarak ele alınmıştır. Uçağın kütle özelliklerinin karşılaştırılması açısından operasyonel boş kütle, motor kütlesi ve maksimum kalkış kütlesi incelenmiştir. Ticari jetlerin aerodinamik tasarım, yani bu uçak modellerinin eşleştirme tablosundaki konumlarının belirlenmesi açısından önemli olması nedeniyle itme ağırlığı ve kanat yükleme özellikleri ayrıca incelenmiştir. Çalışma sonucunda ticari yolcu jetlerinin kavramsal tasarımında kullanılmak üzere dağılım tablolarından elde edilen güç korelasyonları ve doğrusal korelasyonlar ortaya çıkarılmıştır. Airbus ve Boeing uçaklarında incelik oranları, kanat açıklığı/gövde uzunluğu oranları arttıkça lineer şekilde azalmıştır. Benzer şekilde MTOW arttıkça operasyonel boş ağırlık/MTOW oranı da azalma eğiliminde olmaktadır. Hem motor kütlesi hem de motorların toplam itkisi MTOW ile doğrusal bir şekilde artma eğilimi göstermiştir. Mevcut çalışmada kütle boyut ve motor ilişkileri hakkında elde edilen doğrusal ve üssel korelasyonlar ticari uçakların konsept tasarım aşamasına katkı sağlayacaktır.
Boeing Airbus kavramsal uçak tasarımı itki ağırlık oranı tasarım noktası
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 16 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 20 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |