Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of the Turkish Railway Transport by Comparison with European Countries

Yıl 2022, , 640 - 648, 30.06.2022
https://doi.org/10.17798/bitlisfen.1077833

Öz

The fact that transportation infrastructure has a great impact on economic development reveals the necessity of more economical, comfortable, and environmentally friendly transportation between transportation systems. With the rapid development of technology, the importance of the railway transportation system, which can carry high-capacity, economical and safe cargo, in the transportation sector is increasing. Although railway transportation has been used for many years in our country, it is not at the desired level in terms of both freight and passenger transportation. For a more balanced and systematic distribution of transportation infrastructure, transportation systems should be analyzed. In this study, the development of railway transport in Turkey, its ratio among other types in terms of freight and passenger transport, and its status in railway transport compared to European countries have been analyzed. In line with this information, the deficiencies in rail transport and the investments that need to be made have been determined.

Kaynakça

  • REFERENCES [1] Erkayman, B. 2007. Lojistikte taşıma şekillerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 1-100.
  • [2] Kabasakal, A., Solak A.O. 2010. Demiryolu ve karayolu ulaştırma sistemlerinin ekonomik etkinlik analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1): 123-126.
  • [3] Alataş T., Somunkıran E.T., 2016. Türkiye'de Demiryolu Ulaşiminin Sorunlari Ve Çözüm Önerileri.https://docplayer.biz.tr/55032223-Turkiye-de-demiryolu-ulasiminin-sorunlari-ve-cozum-onerileri.html. (Erişim Tarihi: 15.02.2022).
  • [4] Usluer, S. 2016. Kısa ve orta mesafeli hatlarda kapıdan kapıya yolcu taşımacılığında ulaştırma şekillerinin incelenmesi, en etkin ulaştırma şekli için bir karar destek modeli önerilmesi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir, 1-133.
  • [5] Atmaca, i. 2009. Demiryolu ulaşımının kentsel gelişim üzerindeki etkileri ve Isparta kenti örneklemesi. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta, 1-104.
  • [6] Demiryolu Taşımacılığı, 2018. Demiryolu Taşımacılığının Avantajları ve Dezavantajları. https://rayhaber.com/2018/04/demiryolu-tasimaciliginin-avantajlari-ve-dezavantajlari/ (Erişim tarihi: 31.05.2019).
  • [7] Djordjević, B., Mane A.S., Krmac E. 2021. Analysis of dependency and importance of key indicators for railway sustainability monitoring: A new integrated approach with DEA and Pearson correlation. Research in Transportation Business & Management, 41.
  • [8] Railway Transportation, 2016. Rail freight transport in the EU: Still not on the right track. Rail freight transport in the EU: still not on the right track (europa.eu) (Erişim tarihi: 15.02.2022).
  • [9] Nash, C., Rivera-Trujillo C. 2004. Rail regulatory reform in Europe–principles and practice. In STELLA Focus Group 5 synthesis meeting, Athens, 1-26.
  • [10] Esposito, G., Cicatiello L., Ercolano S. 2020. Reforming railways in the EU: An empirical assessment of liberalization policies in the European rail freight market. Transportation Research Part A, 132: 606-613.
  • [11] Di Pietrantonio, L., Pelkmans J., The economics of EU railway reform. Journal of Network Industries, 3 (4): 295-346.
  • [12] Uğurlu, Y. 2018. Avrupa Birliği’nde Demiryolları. Demiryolu Mühendisliği Derneği, (7): 37-44.
  • [13] TCDD, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü (TCDD) 2016-2020 İstatistik Yıllığı, Ankara.
  • [14] Fernández, X.L., Gundelfinger J., Coto-Millán P. 2021. The impact of logistics and intermodality on airport efficiency. Transport Policy, Article in Press.
  • [15] Ulaştırma Türlerine Göre Taşınan Yolcu ve Yük Miktarı. https://cevreselgostergeler.csb.gov.tr/ulastirma-turlerine-gore-tasinan-yolcu-ve-yuk-miktari-i-85789.(Erişim Tarihi: 15.02.2022) [16] Givoni, M. 2006. Development and impact of the modern high-speed train: A review. Transport reviews, 26 (5): 593-611.
  • [17] TMMOB., Makine Mühendisleri Odası. 2012. Ulaşımda Demiryolu Gerçeği. Ankara, 1-82.
  • [18] Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. 2018. Ulaşan ve Erişen Türkiye 2018. Ankara
  • [19] Ilıcalı, M., Öngel A., Kızıltaş M.,Ç. Sürdürülebilir Bir Ulaştırma Sistemi ve Demiryolu Yatırımları. https://ww4.ticaret.edu.tr/ulastirma/wp-content/uploads/sites/85/2016/05/B%C4%B0LD%C4%B0R%C4%B0-S%C3%BCrd%C3%BCr%C3%BClebilir-Bir-Ula%C5%9Ft%C4%B1rma-Sistemi-ve-Demiryolu-Yat%C4%B1r%C4%B1mlar%C4%B1.pdf.(Erişim Tarihi: 15.02.2022)

Analysis of the Turkish Railway Transport by Comparison with European Countries

Yıl 2022, , 640 - 648, 30.06.2022
https://doi.org/10.17798/bitlisfen.1077833

Öz

The fact that transportation infrastructure has a great impact on economic development reveals the necessity of more economical, comfortable and environmentally friendly transportation between transportation systems. With the rapid development of technology, the importance of the railway transportation system, which can carry high-capacity, economical and safe cargo, in the transportation sector is increasing. Although railway transportation has been used for many years in our country, it is not at the desired level in terms of both freight and passenger transportation. For a more balanced and systematic distribution of transportation infrastructure, transportation systems should be analyzed. In this study, information is given about the development of railway transport in Turkey, its ratio among other types in terms of freight and passenger transport, and its status in railway transport compared to European countries. In line with this information, the deficiencies of the railway and the investments that need to be made have been determined.

Kaynakça

  • REFERENCES [1] Erkayman, B. 2007. Lojistikte taşıma şekillerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 1-100.
  • [2] Kabasakal, A., Solak A.O. 2010. Demiryolu ve karayolu ulaştırma sistemlerinin ekonomik etkinlik analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1): 123-126.
  • [3] Alataş T., Somunkıran E.T., 2016. Türkiye'de Demiryolu Ulaşiminin Sorunlari Ve Çözüm Önerileri.https://docplayer.biz.tr/55032223-Turkiye-de-demiryolu-ulasiminin-sorunlari-ve-cozum-onerileri.html. (Erişim Tarihi: 15.02.2022).
  • [4] Usluer, S. 2016. Kısa ve orta mesafeli hatlarda kapıdan kapıya yolcu taşımacılığında ulaştırma şekillerinin incelenmesi, en etkin ulaştırma şekli için bir karar destek modeli önerilmesi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir, 1-133.
  • [5] Atmaca, i. 2009. Demiryolu ulaşımının kentsel gelişim üzerindeki etkileri ve Isparta kenti örneklemesi. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta, 1-104.
  • [6] Demiryolu Taşımacılığı, 2018. Demiryolu Taşımacılığının Avantajları ve Dezavantajları. https://rayhaber.com/2018/04/demiryolu-tasimaciliginin-avantajlari-ve-dezavantajlari/ (Erişim tarihi: 31.05.2019).
  • [7] Djordjević, B., Mane A.S., Krmac E. 2021. Analysis of dependency and importance of key indicators for railway sustainability monitoring: A new integrated approach with DEA and Pearson correlation. Research in Transportation Business & Management, 41.
  • [8] Railway Transportation, 2016. Rail freight transport in the EU: Still not on the right track. Rail freight transport in the EU: still not on the right track (europa.eu) (Erişim tarihi: 15.02.2022).
  • [9] Nash, C., Rivera-Trujillo C. 2004. Rail regulatory reform in Europe–principles and practice. In STELLA Focus Group 5 synthesis meeting, Athens, 1-26.
  • [10] Esposito, G., Cicatiello L., Ercolano S. 2020. Reforming railways in the EU: An empirical assessment of liberalization policies in the European rail freight market. Transportation Research Part A, 132: 606-613.
  • [11] Di Pietrantonio, L., Pelkmans J., The economics of EU railway reform. Journal of Network Industries, 3 (4): 295-346.
  • [12] Uğurlu, Y. 2018. Avrupa Birliği’nde Demiryolları. Demiryolu Mühendisliği Derneği, (7): 37-44.
  • [13] TCDD, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü (TCDD) 2016-2020 İstatistik Yıllığı, Ankara.
  • [14] Fernández, X.L., Gundelfinger J., Coto-Millán P. 2021. The impact of logistics and intermodality on airport efficiency. Transport Policy, Article in Press.
  • [15] Ulaştırma Türlerine Göre Taşınan Yolcu ve Yük Miktarı. https://cevreselgostergeler.csb.gov.tr/ulastirma-turlerine-gore-tasinan-yolcu-ve-yuk-miktari-i-85789.(Erişim Tarihi: 15.02.2022) [16] Givoni, M. 2006. Development and impact of the modern high-speed train: A review. Transport reviews, 26 (5): 593-611.
  • [17] TMMOB., Makine Mühendisleri Odası. 2012. Ulaşımda Demiryolu Gerçeği. Ankara, 1-82.
  • [18] Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. 2018. Ulaşan ve Erişen Türkiye 2018. Ankara
  • [19] Ilıcalı, M., Öngel A., Kızıltaş M.,Ç. Sürdürülebilir Bir Ulaştırma Sistemi ve Demiryolu Yatırımları. https://ww4.ticaret.edu.tr/ulastirma/wp-content/uploads/sites/85/2016/05/B%C4%B0LD%C4%B0R%C4%B0-S%C3%BCrd%C3%BCr%C3%BClebilir-Bir-Ula%C5%9Ft%C4%B1rma-Sistemi-ve-Demiryolu-Yat%C4%B1r%C4%B1mlar%C4%B1.pdf.(Erişim Tarihi: 15.02.2022)
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Burçin Paçacı 0000-0001-6053-0458

Kürşat Çubuk 0000-0001-8155-7123

Kürşat Yıldız 0000-0003-2205-9997

Fatih Karaçor 0000-0003-1201-7857

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 23 Şubat 2022
Kabul Tarihi 13 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

IEEE B. Paçacı, K. Çubuk, K. Yıldız, ve F. Karaçor, “An Analysis of the Turkish Railway Transport by Comparison with European Countries”, Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, c. 11, sy. 2, ss. 640–648, 2022, doi: 10.17798/bitlisfen.1077833.



Bitlis Eren Üniversitesi
Fen Bilimleri Dergisi Editörlüğü

Bitlis Eren Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü        
Beş Minare Mah. Ahmet Eren Bulvarı, Merkez Kampüs, 13000 BİTLİS        
E-posta: fbe@beu.edu.tr