Bebek sahibi olmak ebeveynlerin yaşamına yeni değişimler ve zorlukları da beraberinde getirir. Bebeğe rahat bir yaşam sunabilmek için gereken pek çok şey vardır. Çoğu insanın sınırlı ekonomik kaynakları olmasından ötürü, satın alınacak nesnelerin belirlenmesi ebeveynler için önemli bir karar haline gelmektedir. Ayrıca, alınması gereken her bir nesne (yatak, kıyafet, besleme ekipmanları, bebek arabası, vb.) için çok sayıda seçenek vardır. Bu nedenle, seçenekler arasında bir seçim yapmak gereklidir. Farklı seçeneklerin diğerleri üzerinde farklı yönlerden üstünlükleri söz konusudur. Farklı yönleri dikkate almak iyi bir karar vermeyi sağlayacaktır, ebeveynlerin de bu yönde hareket etmelidir. Bu çalışmada, ebeveynlerin bebek arabası seçimi kararı için analitik bir karar modeli geliştirmek amaçlanmıştır. Tereddütlü bulanık dilsel terimler kümesi (Hesitant Fuzzy Linguistic Terms Set = HFLTS) yaklaşımı, karar vericilerin dilsel bir değişkenin çeşitli değerleri arasında kararsız kaldığı kesin olmayan durumları modellemek için geliştirilmiştir. Bu yaklaşım kullanılarak dilsel bilginin çıkarımı iyileştirilmekte ve karar vericilerin düşünceleri karar modellerinde daha iyi temsil edilebilmektedir. Ebeveynlerin kararsız hislere sahip olacağı düşüncesi altında HFLTS temelli grup karar verme yaklaşımı en iyi bebek arabasını bulmak için kullanılmıştır. Yaklaşımın uygulanabilirliğini göstermek üzere bir uygulama çalışması sunulmuş ve önerilen modelin bebek arabası seçiminde kullanışlı olduğu görülmüştür.
tereddütlü bulanık kümeler çok kriterli karar verme bebek arabası seçimi grup karar verme tereddütlü bulanık dilsel terimler kümesi
Having a baby brings new changes and challenges in parents’ life. There is a list of things which are required in order to provide a comfortable life for the baby. Since most of the people have limited economic resources, determination of the things to be bought becomes an important decision for parents. Moreover, the number of alternatives for the items in shopping list (bed, clothes, feeding equipment, stroller, etc.) is very much. Therefore, making a choice among alternative items is necessary. For each item, different alternatives have several advantages over another in views of different aspects. Consideration of several aspects of items would lead to good decisions, and parents must evaluate things in this way. It is aimed in this research to develop an analytic decision-making approach for stroller selection decision of parents. Hesitant fuzzy linguistic terms set (HFLTS) approach was presented in order to model the uncertain situations that the decision makers feel hesitant over various values of a linguistic variable. By using this pattern, elicitation of linguistic information is improved and thoughts of decision makers are represented better in decision models. Under the consideration of hesitant feelings of parents, HFLTS based group decision making approach is utilized to determine the optimum stroller. Apracticeof the presented model is presented to indicate its applicability and the presented decision approach seems useful for stroller selection.
hesitant fuzzy sets multi-criteria decision making stroller selection group decision making hesitant fuzzy linguistic terms set
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2021 |
Kabul Tarihi | 25 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 4 |