Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Günümüz Medreselerinde Fıkıh Eğitimi -Şanlıurfa Örneği-

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 103 - 120, 29.06.2017

Öz

Medeniyetler
beşiği olan Şanlıurfa ve yöresinde farklı ilim dallarında pek çok âlim
yetişmiştir. İlimlerini geleneksel medrese eğitimi tarzı ile alan bu âlimler
sayılamayacak kadar çok talebeler yetiştirmişlerdir. Medreselerde eğitim,
yetkin bir hoca ve etrafında kümelenen talebeler ile bu yetkin hocanın
gözetiminde okutulan kitaplar şeklinde yürütülmektedir.



Bu
çalışmada, tarihsel yönüne temas edilerek Şanlıurfa yöresinde fıkhın
canlılığını koruduğu medreseler ve medreselerde fıkıh bilimine verilen önem ele
alınmakta, Şanlıurfa yöresinde günümüzdeki bazı medreselerde, fıkıh eğitimi
özelinde, eğitim yöntemi ve fıkha dair okutulan eserlerin tespiti ve tanıtımı
yapılmaktadır. Bu amaç doğrultusunda günümüzde Şanlıurfa yöresinde medrese
tarzı eğitimini devam ettiren örnek kişiler ile görüşülmüş ve bu yapılar
araştırılmış, hocalarından aldıkları eğitim ve kendilerinin günümüzde
uyguladıkları sistem ve öneriler ortaya konulmuştur. Çalışmanın, fıkıh
eğitiminin dünü ve bu gününü açıklaması ve yarınki çalışmalara rehberlik edecek
nitelikte olması hedeflenmektedir. 
    

Kaynakça

  • Akgündüz, Murat, Osmanlı Dönemi Urfa Medreseleri ve Tedrisat Hayatı, İSTEM (İslam San’at, Tarih, Edebiyat ve Mûsıkîsi Dergisi), Sayı: 11, Konya 2008, ss. 114- 115.
  • Akyüz, Yahya, Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 2001’e), Alfa Yayınları, İstanbul 2001, s. 61.
  • Çelik, Emran, Medreseler ile İlahiyat Fakültelerinde Fıkıh İlminin Eğitim ve Öğretimi, Bingöl Üniversitesi, Medrese ve İlahiyat Kavşağında İslami İlimler (Uluslararası Sempozyum), c.1, s.733.
  • Çiçek, M. Halil, Şark Medreselerinin Serencâmı, Beyan Yayınları, İstanbul 2009, ss. 27-28.
  • Demir, Ahmet, Medreselerin Gelişmesinde Eyyûbiler’in Rolü, Medrese ve İlahiyat Kavşağında İslami İlimler (Uluslararası Sempozyum), c. 2, s. 468.
  • Gül, Şirin, Sahn-ı Seman Medreselerinden Günümüz Fıkıh Eğitimine Bir Köprü, Medrese Geleneği ve Modernleşme Sürecinde Medreseler, (Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Sempozyum Bildirisi), Muş 2012, c. 2, s. 615.
  • Hızlı, Mefail “Osmanlı Medreselerinde Okutulan Dersler Ve Eserler”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 17, Sayı: 1, Yıl: 2008., ss. 37-38.
  • Kazıcı, Ziya İslâm Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları No: 191, İstanbul 2003, s. 357.
  • Memiş, Mehmet, Şanlıurfa Medreseleri, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul 1998, s. 114.
  • Sırma, İhsan Süreyya, “Müslümanlarda Eğitimin Tarihi Süreci İçerisinde Medreseler”, Medrese Geleneği ve Modernleşme Sürecinde Medreseler (Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Sempozyum), Muş 2012, c. 1, s. 57,
  • Telkenaroğlu, M. Rahmi, Osmanlı’dan Günümüze Anadolu Medreselerinde Fıkıh Tedrisatı ve Sorunları, Medrese ve İlahiyat Kavşağında İslami İlimler (Uluslararası Sempozyum), c. 2, s. 378

Fiqh Education in Contemporary Madrasah: The Example of Şanlıurfa

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 103 - 120, 29.06.2017

Öz

In different
science areas, many scientists have grown up in Şanlıurfa and surroundings in
which are the main place of civilisations. These scholars who be educated their
education with traditional madrasah system have taught many students. The
education in the Madrasah is that an authority lecturer and the student around
him, and this authority lecturer decide the books which student have to study.



In
this study, it has been discussed that in some Madrasahs which retains its
importance in the Şanlıurfa district and the special interest of fiqh:
education of fiqh, training method, detection and identification of the
readings of the book about fiqh. To accomplish of this significant goal, it has
been interviewed with some people who continued the tradition of the madrasah.
After that it has been done the research about the structures. Finally, the
education which they received from their lecturers has been studied in a
detailed way. One of another main goal of the study is that the work is going
to be able to explain the past and present of fiqh education and to guide
futures work.

Kaynakça

  • Akgündüz, Murat, Osmanlı Dönemi Urfa Medreseleri ve Tedrisat Hayatı, İSTEM (İslam San’at, Tarih, Edebiyat ve Mûsıkîsi Dergisi), Sayı: 11, Konya 2008, ss. 114- 115.
  • Akyüz, Yahya, Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 2001’e), Alfa Yayınları, İstanbul 2001, s. 61.
  • Çelik, Emran, Medreseler ile İlahiyat Fakültelerinde Fıkıh İlminin Eğitim ve Öğretimi, Bingöl Üniversitesi, Medrese ve İlahiyat Kavşağında İslami İlimler (Uluslararası Sempozyum), c.1, s.733.
  • Çiçek, M. Halil, Şark Medreselerinin Serencâmı, Beyan Yayınları, İstanbul 2009, ss. 27-28.
  • Demir, Ahmet, Medreselerin Gelişmesinde Eyyûbiler’in Rolü, Medrese ve İlahiyat Kavşağında İslami İlimler (Uluslararası Sempozyum), c. 2, s. 468.
  • Gül, Şirin, Sahn-ı Seman Medreselerinden Günümüz Fıkıh Eğitimine Bir Köprü, Medrese Geleneği ve Modernleşme Sürecinde Medreseler, (Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Sempozyum Bildirisi), Muş 2012, c. 2, s. 615.
  • Hızlı, Mefail “Osmanlı Medreselerinde Okutulan Dersler Ve Eserler”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 17, Sayı: 1, Yıl: 2008., ss. 37-38.
  • Kazıcı, Ziya İslâm Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları No: 191, İstanbul 2003, s. 357.
  • Memiş, Mehmet, Şanlıurfa Medreseleri, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul 1998, s. 114.
  • Sırma, İhsan Süreyya, “Müslümanlarda Eğitimin Tarihi Süreci İçerisinde Medreseler”, Medrese Geleneği ve Modernleşme Sürecinde Medreseler (Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Sempozyum), Muş 2012, c. 1, s. 57,
  • Telkenaroğlu, M. Rahmi, Osmanlı’dan Günümüze Anadolu Medreselerinde Fıkıh Tedrisatı ve Sorunları, Medrese ve İlahiyat Kavşağında İslami İlimler (Uluslararası Sempozyum), c. 2, s. 378
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Adem Arslan

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arslan, A. (2017). Günümüz Medreselerinde Fıkıh Eğitimi -Şanlıurfa Örneği-. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 103-120.
AMA Arslan A. Günümüz Medreselerinde Fıkıh Eğitimi -Şanlıurfa Örneği-. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2017;6(1):103-120.
Chicago Arslan, Adem. “Günümüz Medreselerinde Fıkıh Eğitimi -Şanlıurfa Örneği-”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6, sy. 1 (Haziran 2017): 103-20.
EndNote Arslan A (01 Haziran 2017) Günümüz Medreselerinde Fıkıh Eğitimi -Şanlıurfa Örneği-. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6 1 103–120.
IEEE A. Arslan, “Günümüz Medreselerinde Fıkıh Eğitimi -Şanlıurfa Örneği-”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 103–120, 2017.
ISNAD Arslan, Adem. “Günümüz Medreselerinde Fıkıh Eğitimi -Şanlıurfa Örneği-”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6/1 (Haziran 2017), 103-120.
JAMA Arslan A. Günümüz Medreselerinde Fıkıh Eğitimi -Şanlıurfa Örneği-. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;6:103–120.
MLA Arslan, Adem. “Günümüz Medreselerinde Fıkıh Eğitimi -Şanlıurfa Örneği-”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 6, sy. 1, 2017, ss. 103-20.
Vancouver Arslan A. Günümüz Medreselerinde Fıkıh Eğitimi -Şanlıurfa Örneği-. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;6(1):103-20.

downloaddownloaddownloaddownload  download  download       download     download      download download    download  download download download downloaddownload