Sözcük dağarcığı bir dilin öğrenilmesinde ve etkin kullanılmasında çok önemli bir role
sahiptir. Sözcük dağarcığının zenginleştirilmesi amacı geçmişten günümüze dil alanında
çalışma yapan araştırmacıların dikkatini çekmiş ve eğitim öğretim ortamlarında kelime
öğretimi üzerine çeşitli teknik ve yöntemlerin geliştirilmesi ve uygulanmasıyla
sonuçlanmıştır. Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de yabancı dil olarak İngilizce
öğretiminde sözcük öğretimi üzerine yapılmış çalışmaları incelemek ve bu alanda mevcut
eğilimi tespit etmektir. Araştırmada 2013-2018 yılları arasında yayınlanmış olan
makaleler, amaçlı örneklem yöntemi ile seçilmiş ve konuyla doğrudan bağlantılı olan
akademik çalışmalar meta-sentez yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. İçerik analizi
yöntemiyle incelen her bir çalışmanın hangi amaçla yapıldığı, ne tür yöntem kullanarak
yürütüldüğü, çalışmada nasıl bir örneklem seçildiği, hangi veri toplama araçlarından
yararlanıldığı, hangi öğretim uygulamalarının kullanıldığı ve hangi bulguların elde edildiği
tespit edilmiştir. Bu çalışmada, elde edilen veriler frekansa dayalı yorumlar eşliğinde
tablolar ve grafikler kullanılarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda gelişen teknoloji ile
birlikte teknolojinin getirdiği fırsatlarla sözcük öğretim uygulamaların arttığı, bağlam
içerisinde sözcük öğretiminin önemini koruduğu, oyunlarla sözcük öğretiminin özellikle
okul öncesi dönem öğrenenleri üzerinde etkinliğini koruduğu, öğrenenlerin kullandığı
sözcük öğrenme stratejilerinin sözcük öğretim sürecine daha fazla dâhil edilmesi gerektiği
tespit edilmiştir.
Vocabulary has a crucial role in learning a language and using that language effectively.
The purpose of enhancing vocabulary knowledge has attracted second or foreign language
researchers’ interest from past to present and resulted in the developments of various
vocabulary teaching methods, techniques and practices. This study aims to examine the
studies conducted on vocabulary teaching in English as a foreign language and to identify
the current tendency of English vocabulary teaching studies carried out in Turkey. The
article studies published by Turkish researchers between 2013-2018 and directly related to
the subject of this study have been selected with purposeful sampling and examined
through meta-synthesis method. Every single study included in this meta-synthesis study
has been reviewed through a content analysis method in terms of their purposes, research
methodologies, samples, data collection tools, teaching practices and findings. Data
gathered in this study have been presented in tables and figures with remarks on frequency.
It has been found that the technologically supported vocabulary teaching studies has
increased and enriched, vocabulary teaching in context is still of great importance,
educational games protects its effectiveness on young learners for vocabulary teaching
purposes and vocabulary learning strategies need to be taken into consideration in
vocabulary studies.
Vocabulary teaching foreign language teaching meta synthesis
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |