Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Devlet Parasız Yurtlarında Kalan Ortaöğretim Öğrencilerinin Yurt Yaşantılarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 53 - 71, 30.06.2024
https://doi.org/10.47130/bitlissos.1400446

Öz

Bu araştırmanın amacı, devlet parasız yurtlarında kalan ortaöğretim öğrencilerinin yurt yaşantılarına ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Orta Karadeniz Bölgesi’nde yer alan bir ilçede devlet parasız yatılı yurtlarında kalan 14 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Çalışma grubunda cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi açısından maksimum çeşitlilik sağlanmaya çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında veri toplama tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşmelerden faydalanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerin içerik analizi sonucunda tema ve kodlar ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda, katılımcıların yurt yaşantısını öznel yaşantılarına göre tanımladıkları görülmüştür. Yurt yaşantısında başta yalnızlık ve özlem olmak üzere farklı duyguların yoğun olarak yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, fiziksel yapı, güvenlik, temizlik ve beslenme ile ilgili problemler yaşadıkları ve bu problemlere karşı bazı baş etme mekanizmaları geliştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak, belletici öğretmenlere, idarecilere, yurt hizmet personeli ve eğitim politika yapıcılarına bazı önerilerde bulunularak veriler alanyazı bulguları ile birlikte tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Acar Çiftçi, Y. & Aydın, H. (2014). Türkiye’de çok kültürlü eğitimin gerekliliği üzerine bir çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33, 197-218.
  • Aksoy, N. (2008). Multigrade schooling in Turkey: An overview. International Journal of Educational Development, 2, 218–228.
  • Amoge, T. (2008). A study of students’ hotel adequacy of support services in University of South East State of Nigeria [Unpublished Thesis]. University of Benin.
  • Baş, A. (2014). Türkiye’de öğrenci yurt/pansiyon hizmetlerine içeriden bir bakış. Eğitime Bakış, 10(30), 24-29.
  • Cassıdy, W. ve Jackson, M. (2005). The need for equality in education: An intersectionality examination of labeling and zero tolerance practices. Simon Fraser University Mcgill Journal of Education, 3, 435-456.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (genişletilmiş 3. Baskı). Celepler Matbaacılık.
  • Çokamay, G., Çavdar, D. ve Çok, F. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okulu (YİBO) öğrencilerinin gelişim gereksinimleri ve yaşam koşulları: Öğretmen görüşlerine dayalı bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1, 19-42.
  • Dağlı, A. & Gündüz, H. (2008). Yatılı ilköğretim bölge okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri (Diyarbakır ili örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 12-35.
  • Demirkaya, H. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının küresel ısınma kavramını algılamaları ve öğrenme stilleri: Fenomenografik bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(1), 727- 752.
  • Dinçer, M. (2003). Eğitimin Toplumsal Değişme Sürecindeki Gücü, Ege Eğitim Dergisi, 1, 102-112.
  • Ekejıuba, P. (2015). The running of hostels as auxiliary services in üniversity of benin: Implications for academic studies, African Educational Research Journal, 3, 51-54.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • İnal, U. & Sadık, F. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okullarının okul yaşam kalitesine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(2), 169-194.
  • Karataş, S. & Atıcı, M. (2014). Sınavla öğrenci alan ortaöğretim okullarının pansiyonunda kalan öğrencilerin pansiyonla ilgili görüşleri. Mediterranean Journal of Humanities, 4(2), 167-177.
  • Kazu, İ. Y. & Aşkın, Z. (2011). Yatılı ilköğretim bölge okullarının etüt saatlerinde ve boş zaman etkinliklerinde karşılaşılan sorunlar (Elazığ ili örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3, 39-46. MEB. (2018). 2023 Eğitim vizyonu, http://2023vizyonu.meb.gov.tr.
  • Nartgün, Ş. S. & Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(22), 537-564.
  • Özan, M. B., Sağlam, H. & Karaca, M. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okullarında pansiyon yönetimde karşılaşılan sorunlar (Malatya-Diyarbakır İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 126-138.
  • Özcan, F. (2009). Yatılı ve gündüzlü ilköğretim 2. kademe öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve besin tercihlerinin saptanması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Özdemir, T. Y. & Orhan, M. (2020). Ortaöğretim kurumlarının pansiyonlarında kalan öğrencilerin pansiyon hakkındaki görüşleri. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 8(1), 18-41.
  • Özmen, F. & Tonbul, T. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulları sınıflarında disiplin sorunları ve baş etme yolları (Elazığ ili örneği). 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 775-779.
  • Palapattu, A. G., Kingery, J. N. & Ginsburg, G. S. (2006). Gender role orientation and anxiety symptoms among African American adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 34(3), 441- 449.
  • Saraçoğlu, A. S. & Bektaş-Bedir, S. (2021). Öğretmenlerin lise pansiyonlarına ilişkin görüşleri: Problemler ve çözüm önerileri. Milli Eğitim, 50(230), 385-408.
  • Sarıduman, S. & Kılıçoğlu, G. (2018). Yatılı ortaöğretim okullarının pansiyonlarında yaşanan sorunlara ilişkin yöneticilerin görüşlerinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 1045-1065.
  • Şenol, D. & Yıldız S. (2009). Yatılı ilköğretim bölge okullarında öğrenci-öğretmen ve aile etkileşimi (Diyarbakır-Erzurum örneği). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 359-376.
  • Şimşek, D. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulu ve ailesi yanında kalan sekizinci sınıf öğrencilerinin akran ilişkileri, sosyal destek algıları ve yaşam doyumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Terzi, L. (2011). Justice and equality in education a capability perspective on disability and special educational needs. Bloomsbury Publishing.
  • Thurow, L. C. (1972). Education and Economic Equality. The Public Interest, 28, 28-66.
  • Uğurlu, Y. (2014). Türkiye’nin yatılı çocuklar/öğrenciler karnesi. Eğitime Bakış, 10(30), 30-41.
  • Uysal, İ. (2016). Pansiyonlu okullardaki öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve başarılarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Ünal, A. & Üreyen, S. (2019). Müdür yardımcılarının gözüyle ortaöğretim öğrenci pansiyonlarında yaşanan sorunlar (Karaman ili örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2308-233.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

An Analysis on the Views of Secondary School Students Staying in Free State Dormitories about Dormitory Life

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 53 - 71, 30.06.2024
https://doi.org/10.47130/bitlissos.1400446

Öz

The aim of this research is to examine the opinions of secondary school students living in state free dormitories about their dorm life. The study group of the research consists of 14 secondary school students staying in state free boarding dormitories in a town located in the Central Black Sea Region in the 2022-2023 academic year. The study group was selected with maximum variation sampling, one of the purposive sampling methods. In the study group, maximum diversity was tried to be achieved in terms of gender, school type and grade level. Phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used in the research. In collecting the data of the research, semi-structured interviews were used as data collection technique. As a result of the content analysis of the semi-structured interviews, themes and codes emerged. As a result of the research, it was seen that the participants defined their dormitory life according to their subjective experiences. It has been concluded that different emotions, especially loneliness and longing, are intensely experienced in dormitory life. Finally, some suggestions were made to mnemonic teachers, administrators, dormitory service personnel and education policy makers, and the data were discussed together with the literature findings.

Kaynakça

  • Acar Çiftçi, Y. & Aydın, H. (2014). Türkiye’de çok kültürlü eğitimin gerekliliği üzerine bir çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33, 197-218.
  • Aksoy, N. (2008). Multigrade schooling in Turkey: An overview. International Journal of Educational Development, 2, 218–228.
  • Amoge, T. (2008). A study of students’ hotel adequacy of support services in University of South East State of Nigeria [Unpublished Thesis]. University of Benin.
  • Baş, A. (2014). Türkiye’de öğrenci yurt/pansiyon hizmetlerine içeriden bir bakış. Eğitime Bakış, 10(30), 24-29.
  • Cassıdy, W. ve Jackson, M. (2005). The need for equality in education: An intersectionality examination of labeling and zero tolerance practices. Simon Fraser University Mcgill Journal of Education, 3, 435-456.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (genişletilmiş 3. Baskı). Celepler Matbaacılık.
  • Çokamay, G., Çavdar, D. ve Çok, F. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okulu (YİBO) öğrencilerinin gelişim gereksinimleri ve yaşam koşulları: Öğretmen görüşlerine dayalı bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1, 19-42.
  • Dağlı, A. & Gündüz, H. (2008). Yatılı ilköğretim bölge okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri (Diyarbakır ili örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 12-35.
  • Demirkaya, H. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının küresel ısınma kavramını algılamaları ve öğrenme stilleri: Fenomenografik bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(1), 727- 752.
  • Dinçer, M. (2003). Eğitimin Toplumsal Değişme Sürecindeki Gücü, Ege Eğitim Dergisi, 1, 102-112.
  • Ekejıuba, P. (2015). The running of hostels as auxiliary services in üniversity of benin: Implications for academic studies, African Educational Research Journal, 3, 51-54.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • İnal, U. & Sadık, F. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okullarının okul yaşam kalitesine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(2), 169-194.
  • Karataş, S. & Atıcı, M. (2014). Sınavla öğrenci alan ortaöğretim okullarının pansiyonunda kalan öğrencilerin pansiyonla ilgili görüşleri. Mediterranean Journal of Humanities, 4(2), 167-177.
  • Kazu, İ. Y. & Aşkın, Z. (2011). Yatılı ilköğretim bölge okullarının etüt saatlerinde ve boş zaman etkinliklerinde karşılaşılan sorunlar (Elazığ ili örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3, 39-46. MEB. (2018). 2023 Eğitim vizyonu, http://2023vizyonu.meb.gov.tr.
  • Nartgün, Ş. S. & Dilekçi, Ü. (2016). Eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(22), 537-564.
  • Özan, M. B., Sağlam, H. & Karaca, M. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okullarında pansiyon yönetimde karşılaşılan sorunlar (Malatya-Diyarbakır İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 126-138.
  • Özcan, F. (2009). Yatılı ve gündüzlü ilköğretim 2. kademe öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve besin tercihlerinin saptanması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Özdemir, T. Y. & Orhan, M. (2020). Ortaöğretim kurumlarının pansiyonlarında kalan öğrencilerin pansiyon hakkındaki görüşleri. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 8(1), 18-41.
  • Özmen, F. & Tonbul, T. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulları sınıflarında disiplin sorunları ve baş etme yolları (Elazığ ili örneği). 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 775-779.
  • Palapattu, A. G., Kingery, J. N. & Ginsburg, G. S. (2006). Gender role orientation and anxiety symptoms among African American adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 34(3), 441- 449.
  • Saraçoğlu, A. S. & Bektaş-Bedir, S. (2021). Öğretmenlerin lise pansiyonlarına ilişkin görüşleri: Problemler ve çözüm önerileri. Milli Eğitim, 50(230), 385-408.
  • Sarıduman, S. & Kılıçoğlu, G. (2018). Yatılı ortaöğretim okullarının pansiyonlarında yaşanan sorunlara ilişkin yöneticilerin görüşlerinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 1045-1065.
  • Şenol, D. & Yıldız S. (2009). Yatılı ilköğretim bölge okullarında öğrenci-öğretmen ve aile etkileşimi (Diyarbakır-Erzurum örneği). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 359-376.
  • Şimşek, D. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulu ve ailesi yanında kalan sekizinci sınıf öğrencilerinin akran ilişkileri, sosyal destek algıları ve yaşam doyumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Terzi, L. (2011). Justice and equality in education a capability perspective on disability and special educational needs. Bloomsbury Publishing.
  • Thurow, L. C. (1972). Education and Economic Equality. The Public Interest, 28, 28-66.
  • Uğurlu, Y. (2014). Türkiye’nin yatılı çocuklar/öğrenciler karnesi. Eğitime Bakış, 10(30), 30-41.
  • Uysal, İ. (2016). Pansiyonlu okullardaki öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve başarılarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Ünal, A. & Üreyen, S. (2019). Müdür yardımcılarının gözüyle ortaöğretim öğrenci pansiyonlarında yaşanan sorunlar (Karaman ili örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2308-233.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Rıza Yavrutürk 0000-0002-6724-6019

Erken Görünüm Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2023
Kabul Tarihi 5 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yavrutürk, A. R. (2024). Devlet Parasız Yurtlarında Kalan Ortaöğretim Öğrencilerinin Yurt Yaşantılarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 53-71. https://doi.org/10.47130/bitlissos.1400446
AMA Yavrutürk AR. Devlet Parasız Yurtlarında Kalan Ortaöğretim Öğrencilerinin Yurt Yaşantılarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2024;13(1):53-71. doi:10.47130/bitlissos.1400446
Chicago Yavrutürk, Ali Rıza. “Devlet Parasız Yurtlarında Kalan Ortaöğretim Öğrencilerinin Yurt Yaşantılarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13, sy. 1 (Haziran 2024): 53-71. https://doi.org/10.47130/bitlissos.1400446.
EndNote Yavrutürk AR (01 Haziran 2024) Devlet Parasız Yurtlarında Kalan Ortaöğretim Öğrencilerinin Yurt Yaşantılarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13 1 53–71.
IEEE A. R. Yavrutürk, “Devlet Parasız Yurtlarında Kalan Ortaöğretim Öğrencilerinin Yurt Yaşantılarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 13, sy. 1, ss. 53–71, 2024, doi: 10.47130/bitlissos.1400446.
ISNAD Yavrutürk, Ali Rıza. “Devlet Parasız Yurtlarında Kalan Ortaöğretim Öğrencilerinin Yurt Yaşantılarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/1 (Haziran 2024), 53-71. https://doi.org/10.47130/bitlissos.1400446.
JAMA Yavrutürk AR. Devlet Parasız Yurtlarında Kalan Ortaöğretim Öğrencilerinin Yurt Yaşantılarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;13:53–71.
MLA Yavrutürk, Ali Rıza. “Devlet Parasız Yurtlarında Kalan Ortaöğretim Öğrencilerinin Yurt Yaşantılarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 13, sy. 1, 2024, ss. 53-71, doi:10.47130/bitlissos.1400446.
Vancouver Yavrutürk AR. Devlet Parasız Yurtlarında Kalan Ortaöğretim Öğrencilerinin Yurt Yaşantılarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;13(1):53-71.

downloaddownloaddownloaddownload  download  download       download     download      download download    download  download download download downloaddownload