Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 70 - 85, 30.06.2021

Öz

Kaynakça

  • Alakaş, H.M., Kızıltaş, Ş., Eren, T. ve Özcan, E., 2018. Sıfır Atık Projesi Kapsamında Atıkların Toplanması: Kırıkkale İlinde Homojen Çok Araçlı Araç Rotalama Uygulaması, Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi, 3(3): 190-196.
  • Anonim, 2007, Türkiye'de Atık Yönetimi Ulusal Düzenlemeler ve Uygulama Sonuçlarının Değerlendirilmesi Performans Denetimi Raporu, Ocak 2007.
  • Anonim, 2019. T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Sıfır Atık, https://sifiratik.csb.gov.tr/neden-sifir-atik-i-7090 (son erişim: 03.10.2020).
  • Anonim, 2021; http://cevreselgostergeler.csb.gov.tr/atik-duzenli-depolama-tesis-sayisi-belediye-sayisi-hizmet-verilen-nufus-i-85750# (son erişim: 21.05.2021).
  • Arslan, K., Kızıldağ, H.A., 2018. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Buca Eğitim Fakültesi Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(84): 175-192.
  • Aydın, F., Yener, D., 2012. Öğretmen Adaylarının Anket Uygulamalarına Yönelik Görüşleri: Katılımcılar Ne Kadar Güvenilir? Niğde Üniversitesi X.ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 27-30 Haziran 2012, Niğde.
  • Başbakkal, Z., 2017, İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerine verilen atık yönetimi eğitiminin değerlendirilmesi, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 33(2): 53-67.
  • Demirarslan, K.O., Aydın, E., Aydın, M.A., 2017. Artvin Çoruh Üniversitesi Seyitler Yerleşkesinin Güz Dönemi Katı Atık Karakterizasyonu. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 3(2): 77-86.
  • Gezer, A., Erdem, A., 2018. Su Stresi, Su Kıtlığı ve Su Tasarrufu Hakkında Halkın Farkındalığının Belirlenmesi: Akdeniz Üniversitesi Örnek Çalışması. Doğ Afet Çev Derg, 4(2): 113-122.
  • Gidarakos, E., Havas, G., Ntzamilis, P., 2006. Municipal solid waste composition determination supporting the integrated solid waste management system in the island of Crete, Waste Management, 26, 668–679.
  • Guerrero, L.A., Maas, G., Hogland, W., 2013. Solid waste management challenges for cities in developing countries, Waste Management, 33(1), 220–232.
  • Kışoğlu, M., Gürbüz, H., Sülün, A., Alaş, A. ve Erkol, M. (2010). Environmental Literacy and Evaluation of Studies Conducted on Environmental Literacy in Turkey. International Online Journal of Educational Sciences, 2(3): 772-791.
  • Licy, C.D., Vivek, R., Saritha, K., Anies, T.K., Josphina, C.T., 2013. Awareness, Attitude and Practice of School Students towards Household Waste Management. Journal of Environment , 2(6): 147-150.
  • Nas, S.S., Bayram, A., 2008, Municipal solid waste characteristics and management in Gümüşhane, Turkey, Waste Management, 28(12), 2435–2442.
  • Oğurlu, İ., Alkan, H., Ünal, Y., Ersin, M.Ö., Bayrak, H., “Contributions of Environment and Nature Training to Geography Education: IDE Projects Case Study / Çevre ve Doğa Eğitimlerinin Coğrafya Eğitimine Katkıları: IDE Projeleri Örneği”, 3rd International Geography Symposium - GEOMED 2013 Symposium Proceedings, ISBN: 978- 605-62253-8-3, 2013.
  • Şimşekli, Y., 2001. Bursa’ da “Uygulamalı Çevre Eğitimi” Projesine seçilen Okullarda yapılan etkinliklerin Okul yöneticisi ve görevli öğretmenlerin katkısı yönünden değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1):73-84.
  • Şimşekli, Y., 2004. Çevre Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Çevre Eğitimi Etkinliklerine İlköğretim Okullarının Duyarlılığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1): 83-92. Tozlu, A., Özahi, E., Abuşoğlu, A., 2016. Waste to energy technologies for municipal solid waste management in Gaziantep, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 54, 809–815.
  • Ünal, S., Dımışkı, E., 1999. UNESCO-UNEP Himayesinde çevre eğitiminin gelişimi ve Türkiye’de ortaöğretim çevre eğitimi, H.Ü. Eğitim Fak. Dergisi 16-17:142-154.
  • Yalılı Kılıç, M., 2019. Evsel Katı Atık Yönetiminde Halkın Yaklaşımı: Bursa İli Örneği, Karaelmas Fen ve Müh. Derg. 9(1):41-50.

Okullarda Atık Yönetimi Yaklaşımı: Balıkesir İli Örneği

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 70 - 85, 30.06.2021

Öz

Dünyada nüfusun, kentleşmenin ve teknolojik çalışmaların her geçen gün artması, atık miktarını da dolaylı olarak artırmaktadır. Bu artıştan dolayı insan ve çevre sağlığının korunabilmesi adına atık yönetimi çalışmalarının yapılması zorunlu hale gelmektedir. Bu çalışmada, Balıkesir’de yer alan özel bir orta öğretim kurumunda çalışanların ve öğrencilerin çevre ve atık yönetimi konusunda, sahip oldukları bilgi düzeyini test etmek amacı ile anket çalışması uygulanmıştır. Anket çalışması ile öğrencilerin ve çalışanların demografik yapıları belirlenmiş, çevre ile ilgili geçmiş deneyimleri ilk anket çalışması (ön test) uygulanarak test edilmiştir. Daha sonra eğitim ve seminer çalışmaları ile çevresel duyarlılıkları aynı anketin tekrar uygulanması ile (son test) yeniden değerlendirilmiştir. Toplam 60 kişilik örneklem kitlesine uygulanan bu anket çalışması ile okullarda daha az atık oluşumu, su ve enerji tasarrufu ve atıkların ekonomik ve çevresel boyutları da düşünülerek toplanması konularında farkındalık ve bilinçlendirme hedeflenmiştir.

Kaynakça

  • Alakaş, H.M., Kızıltaş, Ş., Eren, T. ve Özcan, E., 2018. Sıfır Atık Projesi Kapsamında Atıkların Toplanması: Kırıkkale İlinde Homojen Çok Araçlı Araç Rotalama Uygulaması, Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi, 3(3): 190-196.
  • Anonim, 2007, Türkiye'de Atık Yönetimi Ulusal Düzenlemeler ve Uygulama Sonuçlarının Değerlendirilmesi Performans Denetimi Raporu, Ocak 2007.
  • Anonim, 2019. T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Sıfır Atık, https://sifiratik.csb.gov.tr/neden-sifir-atik-i-7090 (son erişim: 03.10.2020).
  • Anonim, 2021; http://cevreselgostergeler.csb.gov.tr/atik-duzenli-depolama-tesis-sayisi-belediye-sayisi-hizmet-verilen-nufus-i-85750# (son erişim: 21.05.2021).
  • Arslan, K., Kızıldağ, H.A., 2018. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Buca Eğitim Fakültesi Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(84): 175-192.
  • Aydın, F., Yener, D., 2012. Öğretmen Adaylarının Anket Uygulamalarına Yönelik Görüşleri: Katılımcılar Ne Kadar Güvenilir? Niğde Üniversitesi X.ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 27-30 Haziran 2012, Niğde.
  • Başbakkal, Z., 2017, İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerine verilen atık yönetimi eğitiminin değerlendirilmesi, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 33(2): 53-67.
  • Demirarslan, K.O., Aydın, E., Aydın, M.A., 2017. Artvin Çoruh Üniversitesi Seyitler Yerleşkesinin Güz Dönemi Katı Atık Karakterizasyonu. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 3(2): 77-86.
  • Gezer, A., Erdem, A., 2018. Su Stresi, Su Kıtlığı ve Su Tasarrufu Hakkında Halkın Farkındalığının Belirlenmesi: Akdeniz Üniversitesi Örnek Çalışması. Doğ Afet Çev Derg, 4(2): 113-122.
  • Gidarakos, E., Havas, G., Ntzamilis, P., 2006. Municipal solid waste composition determination supporting the integrated solid waste management system in the island of Crete, Waste Management, 26, 668–679.
  • Guerrero, L.A., Maas, G., Hogland, W., 2013. Solid waste management challenges for cities in developing countries, Waste Management, 33(1), 220–232.
  • Kışoğlu, M., Gürbüz, H., Sülün, A., Alaş, A. ve Erkol, M. (2010). Environmental Literacy and Evaluation of Studies Conducted on Environmental Literacy in Turkey. International Online Journal of Educational Sciences, 2(3): 772-791.
  • Licy, C.D., Vivek, R., Saritha, K., Anies, T.K., Josphina, C.T., 2013. Awareness, Attitude and Practice of School Students towards Household Waste Management. Journal of Environment , 2(6): 147-150.
  • Nas, S.S., Bayram, A., 2008, Municipal solid waste characteristics and management in Gümüşhane, Turkey, Waste Management, 28(12), 2435–2442.
  • Oğurlu, İ., Alkan, H., Ünal, Y., Ersin, M.Ö., Bayrak, H., “Contributions of Environment and Nature Training to Geography Education: IDE Projects Case Study / Çevre ve Doğa Eğitimlerinin Coğrafya Eğitimine Katkıları: IDE Projeleri Örneği”, 3rd International Geography Symposium - GEOMED 2013 Symposium Proceedings, ISBN: 978- 605-62253-8-3, 2013.
  • Şimşekli, Y., 2001. Bursa’ da “Uygulamalı Çevre Eğitimi” Projesine seçilen Okullarda yapılan etkinliklerin Okul yöneticisi ve görevli öğretmenlerin katkısı yönünden değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1):73-84.
  • Şimşekli, Y., 2004. Çevre Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Çevre Eğitimi Etkinliklerine İlköğretim Okullarının Duyarlılığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1): 83-92. Tozlu, A., Özahi, E., Abuşoğlu, A., 2016. Waste to energy technologies for municipal solid waste management in Gaziantep, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 54, 809–815.
  • Ünal, S., Dımışkı, E., 1999. UNESCO-UNEP Himayesinde çevre eğitiminin gelişimi ve Türkiye’de ortaöğretim çevre eğitimi, H.Ü. Eğitim Fak. Dergisi 16-17:142-154.
  • Yalılı Kılıç, M., 2019. Evsel Katı Atık Yönetiminde Halkın Yaklaşımı: Bursa İli Örneği, Karaelmas Fen ve Müh. Derg. 9(1):41-50.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ziraat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Saadet Hacısalihoğlu 0000-0001-5969-4180

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 7 Haziran 2021
Kabul Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Hacısalihoğlu, S. (2021). Okullarda Atık Yönetimi Yaklaşımı: Balıkesir İli Örneği. Uluslararası Biyosistem Mühendisliği Dergisi, 2(1), 70-85.
AMA Hacısalihoğlu S. Okullarda Atık Yönetimi Yaklaşımı: Balıkesir İli Örneği. UBSMD. Haziran 2021;2(1):70-85.
Chicago Hacısalihoğlu, Saadet. “Okullarda Atık Yönetimi Yaklaşımı: Balıkesir İli Örneği”. Uluslararası Biyosistem Mühendisliği Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2021): 70-85.
EndNote Hacısalihoğlu S (01 Haziran 2021) Okullarda Atık Yönetimi Yaklaşımı: Balıkesir İli Örneği. Uluslararası Biyosistem Mühendisliği Dergisi 2 1 70–85.
IEEE S. Hacısalihoğlu, “Okullarda Atık Yönetimi Yaklaşımı: Balıkesir İli Örneği”, UBSMD, c. 2, sy. 1, ss. 70–85, 2021.
ISNAD Hacısalihoğlu, Saadet. “Okullarda Atık Yönetimi Yaklaşımı: Balıkesir İli Örneği”. Uluslararası Biyosistem Mühendisliği Dergisi 2/1 (Haziran 2021), 70-85.
JAMA Hacısalihoğlu S. Okullarda Atık Yönetimi Yaklaşımı: Balıkesir İli Örneği. UBSMD. 2021;2:70–85.
MLA Hacısalihoğlu, Saadet. “Okullarda Atık Yönetimi Yaklaşımı: Balıkesir İli Örneği”. Uluslararası Biyosistem Mühendisliği Dergisi, c. 2, sy. 1, 2021, ss. 70-85.
Vancouver Hacısalihoğlu S. Okullarda Atık Yönetimi Yaklaşımı: Balıkesir İli Örneği. UBSMD. 2021;2(1):70-85.