Bu çalışmada, 20. yüzyıl Amerikalı New York okulu bestecisi Morton Feldman’ın, besteci Bunita Marcus ile Türkiye ve İran’da yapmış oldukları geziler sonrası aldıkları kilim ve halıların Feldman’ın müzikal görüşlerinde ve notasyon biçimlerinde yapmış olduğu yenilikler incelenmiştir.
Morton Feldman, müzik literatürüne pek çok yeni fikir ve yeni notasyon tekniği kazandırmıştır. Bu kazandırmış olduğu yeniliklerin kaynaklarından birinin de Türk ve İran halıları ile bağıntısının gün yüzüne çıkartılması, Feldman’ın müziğine ve nota diline getirdiği yeniliklerin irdelenmesi ile bu araştırmanın pek çok müzisyene yol gösterici olması amaçlanmıştır.
Morton Feldman, Türkiye ve İran gezilerinde almış olduğu kilim ve halılardaki simetrik ve asimetrik desenlerden etkilenip, daha sonra “Spring of Chosroes”, “Why Patterns?”, “Patterns in a Chromatic Field”, “Crippled Symmetry” adlı eserleri bestelemiş ve müzik literatürüne yeni bir besteleme tekniği kazandırmıştır.
Bu araştırma, Morton Feldman’ın adı geçen eserlerinin daha kolay anlaşılmasını, eserlerinin daha geniş müzisyen kitlelerce icra edilmesinin teşvikini sağlayacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2022 |
Kabul Tarihi | 3 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.