Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE CONCEPT OF IMAGE IN THE VISUAL ARTS

Yıl 2020, , 133 - 163, 15.10.2020
https://doi.org/10.47956/bmsd.799645

Öz

Image is an indispensable element of art. The image provides data transfer to humanity as a key or password that carries emotions and thoughts in art movements. However, there are some intricate or peculiar points in the work produced by the artist that do not immediately come to light or do not immediately reveal their secret, which can be beter understood over time. This research produces a solution for how we should read the images. İf the artist creates the image in his mind and presents it to the viewer correctly, the message will reach its place.This study includes analysis of how the viewer makes sense of the works in the field of visual arts through images, signs and connotations. Signs can be reach rich insights with the viewer, if the message read correctly. The aim of study is to clarify the consepts about what the image has a meaning in art. Images in visual arts tell us that the purpose of the production of art is more than documantation.
The research tries to determine how the image takes place as a concept in art and how the artists express the different and extraordinary effects of the image in their works. The meaning of the image as a sign in the research; It is seen that he gained different inquiries with the interaction of the viewer and turned into art products with high impact. This situation proves the effect of the image as a powerful weapon in the art environment. The problem of the research is how the image should be understood, how the image turns into a work of art while producing a work of art, and how the image is reflected in today's art environment. At this point, it is hoped that the research will clarify the conceptual dimension of the image and facilitate correct readings in the work of art.

Kaynakça

  • Acartürk, G. (2019). İllüstrasyonda Görsel Göstergelerin Anlatılması Ve Mesaj: Gürbüz Doğan Ekşioğlu, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Grafik Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Açıçı F. K. A., H. B. Bal. (2020). Göstergebilimsel Analiz Üzerinden Tasarımı Anlamak: Sallanan At Üzerine,Art-Sanat Araştırma Makalesi 13): 293–312
  • Altuğ, T. (2001). Dile Gelen Felsefe, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Ambrosse, G., N. Bilson.(2013.) Grafik Tasarımda Dil Ve Yaklaşım, Gavin Ambrose,Birinci Basım, İstanbul Literatür Yayıncılık
  • Andrey, V. (2017), Motherhood in Contemporary Times, As Seen by Marta Jovanović,24 Agustos 2020 tarihinde https://www.widewalls.ch/magazine/marta-jovanovic-art-laufer-eugster adresinden alındı.
  • Ataseven, S. Y. (2017), “Resimde Anlam Olgusu”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı 59. s.317.
  • Barkçin, S.. (2018), Medeniyet Aklı, İnsan Zaman Mekan, 2. Baskı, Mostar Düşünce Serisi Semerkand Basım Yayın, İstanbul
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven, Yapı Kredi Yayınları, Çev. Mehhet Rıfat- Sema Rıfat,İstanbul.
  • Deely, J., (1990). Basics of Semiotics. Bloomington: Indiana University Pres.
  • Dinçer. M.K. (1998). Kişisel İmaj. Alfa Yayınları. İstanbul
  • Direk Z, (2018). Cinsel Farkın İnşası, İstanbul Metis Yayınları.
  • Durmuş, İ. (2017). Türk Adının Ortaya Çıkışı, Anlamı Ve Yayılışı, akademik bakış, cilt 10 sayı 20.
  • Duymaz R.(2014). Sezai Karakoç’un Estetiği, , Çalış Ofset Matbaacılık
  • Girgin F.(2019). Gerçeklikten sanata, göç:54. Sayı (https://kontrastdergi.com/figen-girgin-gerceklikten-sanata-goc-54-sayi/ erişim 06.03.2020.)
  • Günay D.(2008). Görsel Okuryazarlık Ve İmgenin Anlamlandırılması. Dokuz Eylül ÜniversitesiBuca Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi BölümüBuca-İzmirTürk Dili Ve Edebiyatı Anabilim Dalı
  • Güneş,A.(2013).Göstergebilim Tarihi, E-Journal of New World Sciences Academy,
  • Küçükcivriz Z.(2018). Fatma Barbarosoğlu’nun Eserlerlerinde Gelenek Ve Modernizm, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Oktay G. (2017). Günümüz Sanatında Yazının Plastik Bir Dil Olarak DışavurumsalKullanımı,Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi, , İstanbul
  • Orman, T.F. (2015). Jacques Derrida Düşüncesinde Dil “Jacques Derrida Düşüncesinde “Dil”, Kilikya Felsefe Dergisi, (1) s. 61-81.
  • ÖZEL, Z.( 2006). “Postmodern Dönem Fotoğraf Sanatında Kendine Mal Etme, Sherman, Morimura, Ungun”, Selçuk İletişim Dergisi, s.172
  • Sancar, M.. (2018). Gösterge bilimsel film çözümlemelerinin Bergsoncu eleştirisi, Sinefilozofi Dergisi Cilt 37 No/ Sayı 6
  • Soylu R.(2017). Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun “Aşık Veysel” Adlı Resminin Göstergebilim Çözümlemesi, İdil Dergisi,Cilt 6, Sayı 35, Volume 6, Issue
  • Soylu R.,(2016). Rasim. Çağdaş Türk Resim Sanatında Mistik Semboller Ve Göstergebilim Analizleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
  • Takımcı, İ. D.(2010). Medya Temsileri, Nobel Yayıncılık, ,Ankara.
  • Yücebaş S.(2019). Kadının imkansız tamlığı olarak annelik: reklamlarda anneler, Akdeniz üniversitesi iletişim fakültesi dergisi, haziran (31) s.577-600

GÖRSEL SANATLARDA İMGE KAVRAMI

Yıl 2020, , 133 - 163, 15.10.2020
https://doi.org/10.47956/bmsd.799645

Öz

İmge sanatın vazgeçilmez bir ögesidir. Sanat akımlarında imge, duyguları ve düşünceleri taşıyan bir anahtar veya şifre olarak adeta insanlığa veri transferi sağlar. Bununla beraber sanatkârın ürettiği eserde hemen açığa çıkmayan, ya da sırrını hemen ifşa etmeyen bazı girift ya da kendine has noktalar vardır ki bu durum zamanla daha iyi anlaşılır. İşte bu araştırma imgeleri nasıl okumamız gerektiğine dair bir çözüm üretmektedir. Sanatkâr zihinde imgeyi oluşturup doğru biçimde izleyiciye sunarsa mesaj yerine ulaşmış olur. Bu çalışma imge, gösterge ve yan anlamlar üzerinden görsel sanatlar alanında izleyicinin eserleri nasıl anlamlandırdıklarına dair çözümlemeleri içermektedir. Göstergeler mesajın doğru okunduğu takdirde izleyicisiyle zengin kavrayışlara ulaşabilmektedir. Bu araştırmanın amacı sanatta imgenin nasıl bir anlam taşıdığını netleştirmektir. Görsel sanatlarda imgeler sanatın üretim amacının belge niteliğinden fazlası olduğunu bizlere anlatmaktadır.
Araştırma sanatta imgenin kavram olarak nasıl yeraldığı, sanatçıların eserlerinde imgenin farklı ve olağandışı etkilerini nasıl anlattıklarını belirlemeye çalışmaktadır. Yapılan araştırmada bir gösterge olarak imgenin anlam boyutlarının;izleyicinin etkileşimiyle daha farklı sorgulamalar kazandığı ve günümüzde etki gücü yüksek sanat ürünlerine dönüştüğü görülmektedir. Bu durum imgenin güçlü bir silah olarak sanat ortamındaki etkisini kanıtlamaktadır. Araştırmanın problemi imgenin nasıl anlaşılması gerektiği, bir sanat eseri üretirken imgenin nasıl sanat eserine dönüştüğü ve günümüz sanat ortamına imgenin nasıl yansıdığı şeklindedir. Araştırmanın bu noktada imgenin kavramsal boyutunu netleştirerek sanat eserinde doğru okumalar yapmayı kolaylaştıracağı umulmaktadır.

Kaynakça

  • Acartürk, G. (2019). İllüstrasyonda Görsel Göstergelerin Anlatılması Ve Mesaj: Gürbüz Doğan Ekşioğlu, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Grafik Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Açıçı F. K. A., H. B. Bal. (2020). Göstergebilimsel Analiz Üzerinden Tasarımı Anlamak: Sallanan At Üzerine,Art-Sanat Araştırma Makalesi 13): 293–312
  • Altuğ, T. (2001). Dile Gelen Felsefe, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Ambrosse, G., N. Bilson.(2013.) Grafik Tasarımda Dil Ve Yaklaşım, Gavin Ambrose,Birinci Basım, İstanbul Literatür Yayıncılık
  • Andrey, V. (2017), Motherhood in Contemporary Times, As Seen by Marta Jovanović,24 Agustos 2020 tarihinde https://www.widewalls.ch/magazine/marta-jovanovic-art-laufer-eugster adresinden alındı.
  • Ataseven, S. Y. (2017), “Resimde Anlam Olgusu”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı 59. s.317.
  • Barkçin, S.. (2018), Medeniyet Aklı, İnsan Zaman Mekan, 2. Baskı, Mostar Düşünce Serisi Semerkand Basım Yayın, İstanbul
  • Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven, Yapı Kredi Yayınları, Çev. Mehhet Rıfat- Sema Rıfat,İstanbul.
  • Deely, J., (1990). Basics of Semiotics. Bloomington: Indiana University Pres.
  • Dinçer. M.K. (1998). Kişisel İmaj. Alfa Yayınları. İstanbul
  • Direk Z, (2018). Cinsel Farkın İnşası, İstanbul Metis Yayınları.
  • Durmuş, İ. (2017). Türk Adının Ortaya Çıkışı, Anlamı Ve Yayılışı, akademik bakış, cilt 10 sayı 20.
  • Duymaz R.(2014). Sezai Karakoç’un Estetiği, , Çalış Ofset Matbaacılık
  • Girgin F.(2019). Gerçeklikten sanata, göç:54. Sayı (https://kontrastdergi.com/figen-girgin-gerceklikten-sanata-goc-54-sayi/ erişim 06.03.2020.)
  • Günay D.(2008). Görsel Okuryazarlık Ve İmgenin Anlamlandırılması. Dokuz Eylül ÜniversitesiBuca Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi BölümüBuca-İzmirTürk Dili Ve Edebiyatı Anabilim Dalı
  • Güneş,A.(2013).Göstergebilim Tarihi, E-Journal of New World Sciences Academy,
  • Küçükcivriz Z.(2018). Fatma Barbarosoğlu’nun Eserlerlerinde Gelenek Ve Modernizm, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Oktay G. (2017). Günümüz Sanatında Yazının Plastik Bir Dil Olarak DışavurumsalKullanımı,Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi, , İstanbul
  • Orman, T.F. (2015). Jacques Derrida Düşüncesinde Dil “Jacques Derrida Düşüncesinde “Dil”, Kilikya Felsefe Dergisi, (1) s. 61-81.
  • ÖZEL, Z.( 2006). “Postmodern Dönem Fotoğraf Sanatında Kendine Mal Etme, Sherman, Morimura, Ungun”, Selçuk İletişim Dergisi, s.172
  • Sancar, M.. (2018). Gösterge bilimsel film çözümlemelerinin Bergsoncu eleştirisi, Sinefilozofi Dergisi Cilt 37 No/ Sayı 6
  • Soylu R.(2017). Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun “Aşık Veysel” Adlı Resminin Göstergebilim Çözümlemesi, İdil Dergisi,Cilt 6, Sayı 35, Volume 6, Issue
  • Soylu R.,(2016). Rasim. Çağdaş Türk Resim Sanatında Mistik Semboller Ve Göstergebilim Analizleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
  • Takımcı, İ. D.(2010). Medya Temsileri, Nobel Yayıncılık, ,Ankara.
  • Yücebaş S.(2019). Kadının imkansız tamlığı olarak annelik: reklamlarda anneler, Akdeniz üniversitesi iletişim fakültesi dergisi, haziran (31) s.577-600
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İnceleme Makalesi
Yazarlar

Ahmet Albayrak 0000-0002-8593-4923

Ayça Altay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2020
Kabul Tarihi 7 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

Chicago Albayrak, Ahmet, ve Ayça Altay. “GÖRSEL SANATLARDA İMGE KAVRAMI”. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi 2, sy. 2 (Ekim 2020): 133-63. https://doi.org/10.47956/bmsd.799645.

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.