Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANTİK HELEN ENSTRÜMANI AULOS VE ONUN ASKERİ ACIDAN İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 73 - 88, 15.04.2021
https://doi.org/10.47956/bmsd.878775

Öz

Aulos üflemeli bir enstrümandır. Bu çalışma gereği Helen aulosu üzerinde inceleme yapılmasına karşın onun kökeni olarak Anadolu Coğrafyası gösterilir. Aulos yalnızca bir enstrüman görevi görmemektedir. Kullanım aracı olarak askeri bir enstrüman olarak da görülebilmektedir. Bu özelliğini dönemin yazarlarının anlatıları ve seramik resimleri üzerinde karşılaşmaktayız. Mevcut olarak aulos müzik duygu ilişkisine bağlı olarak askerlerin öfke ve coşku gibi duygularını tetiklemekte ve bu da onun savaşa gidişlerde kullanılmasını doğurmuştur. Ayrıca aulos pyrrhic savaş dansı denilen oyunlarda da kendine yer bulmuştur. Bu oyunda zırhlarını ve kalkanlarını kuşanan askerlerin yanında aulos sanatçısı da bulunuyordu. Aulosun var olan mevcut kullanım özellikleri incelendiğindeyse onun Antik Helen enstrümanlarından en önemlileri arasında saymamızı sağlamıştır.

Kaynakça

  • Aristoteles, (2011). Politika. Çev. M. Tuncay. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Başgelen, N. (2009). Antik Çağ Kent Yaşamında Kamusal Spor Mekanları ve Anadolu Gymnasionları. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Celasin, C. (2002). Hristiyanlık Öncesi Anadolu Medeniyetlerinde Müzik Aletleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Canyakan, S. (2017). Müzik Türlerine Verilen Duygusal Tepkide Zaman Değişkenleri ve Kronobiyolojik Etkenler. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. İzmir
  • Friedell, E. (2011). Antik Yunan’ın Kültür Tarihi. Çev. Necati Aca. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Geiringer, K. (1978). Instruments In The History Of Western Music. New York: Oxford University Press.
  • Hanning, R. B. (2002). Consise History Of Western Music. New York: W.W. Norton Press.
  • Hagel, S. (2010). Ancient Greek Music: A New Techinical History. New York: Cambridge University Press.
  • Herodotos (2015). Tarih. Çev. Müntekim Ökmen. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Hoşcan, C. (2012). Müzik ve Duygu: Besteci ve Dinleyici Arasındaki İfade ve Algı Farklılıkları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • İkibeş, S. (2020). Antik Olimpiyat Oyunları ve Ölüm Sporu Pankreas. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11/1. 253- 267.
  • Landels, J. (2000). Music In Ancient Greece And Rome. Usa- Canada: Routlenge Press.
  • Karşıcı, G. ve Kutluk, F. (2008). Müzik Beğenisinde Kültürel Etkenler. Akdeniz Sanat Dergisi. 1/1. 87- 94.
  • Ksenophon (2018). Anabasis: On Binler’in Dönüşü. Çev. Ari Çokana. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Meriç, R. (2017). Dionysiac And Pyrrhic Roots And Survivals In The Zeybek Dance, Music, Costume And Rituals Of Aegen Turkey. Gephyra. 14. 213- 239.
  • Millington, A. (2013). War And The Warrior: Functions Of Ares In Lirerature And Cult. PhD. University College London, London.
  • Mimaroğlu, İ. (1995). Müzik Tarihi. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Merkelbach, R. (1988). Die Hirten Des Dionysos: Die Dionysos- Mysterien Der Römischen Kaiserzeit Und Der Bukolische Roman Des Longus. Berlin: K.G. Saur Verlag.
  • Neubecker, J. A. (1977). Altgriechische Musik. Deutschland: Darmstadt.
  • Özden, D. F. (1991). Anadolu’da Antik Yunan Müziği: Türkiye Müzelerinde Bulunan Müzik Aleti Betimli Heykeltıraşlık Eserleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Plutarkhos (2010). Lykurgos’un Hayatı. Çev. Sabahattin Eyüboğlu ve Vedat Günyol. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Platon (2007). Yasalar. Çev. Candan Şentuna ve Saffet Babür. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Poursat, C. J. (1968). Les représentations de danse armée dans la céramique attique. Bulletin. 92/2. 550- 615.
  • Sarıboğa, B. ve Akıncı, Ç. (2017). Antik Yunan Toplumunda ve Felsefesinde Müzik ve Flüt Çalgısı. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi. 3/6. 17-32.
  • Sachs, C. (1965). Kısa Dünya Musikisi Tarihi. Çev. İlhan Usmanbaş. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Say, A. (1997). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sezer, F. (2011). Öfke ve Psikolojik Belirtiler Üzerinde Müziğin Etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8/1. 87- 94.
  • Uzun, O. M. ve Uzun, H. (2018). Müzikte Şiddet Şiddette Müzik. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6/80. 145- 161.
  • Thukydides (2010). Peloponnessos Savaşları. Çev. Furkan Akderin. İstanbul: Belge Yayınları.
  • Voutira, G. A. (1996). Pyrrhic Dance And Female Pyrrhic Dancers. Rıdım-Rcmi Newsletter. 11/1. 3- 12.
  • Wheeler, E. (1982). Hoplomachia And Greek Dances In Arms (Bound Offprint From: Greek, Roman, And Byzantine Studies, Volume 23, Number 3.Durham: Duke University.

Antique Helen Instrument Aulos and Investigation in Term of Military

Yıl 2021, , 73 - 88, 15.04.2021
https://doi.org/10.47956/bmsd.878775

Öz

Aulos is a musical wind instrument, According to this study, the Anatolian Geography is showns as its origin, although an investigation is made on the Hellenistic aulos. Aulos does bot only serve as an instrument. It can also be seen as a military instrument as a means f use. We encounter this feature on the quotations of the authors of the period and ceramic paintings. Currently, Aulos music triggers the soldiers’ emotions such as anger and enthusiasm depending on the relationship of emotions, and this has led to its use in going to war. In addition, the aulos pyrrhic was featured in the games called war dance, in which there was an aulos artist alongside the soldiers who donned their armor and shields. When the current usage features of the aulos were examined, it enabled us to count it among the most important Ancient Hellenic instruments.

Kaynakça

  • Aristoteles, (2011). Politika. Çev. M. Tuncay. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Başgelen, N. (2009). Antik Çağ Kent Yaşamında Kamusal Spor Mekanları ve Anadolu Gymnasionları. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Celasin, C. (2002). Hristiyanlık Öncesi Anadolu Medeniyetlerinde Müzik Aletleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Canyakan, S. (2017). Müzik Türlerine Verilen Duygusal Tepkide Zaman Değişkenleri ve Kronobiyolojik Etkenler. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. İzmir
  • Friedell, E. (2011). Antik Yunan’ın Kültür Tarihi. Çev. Necati Aca. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Geiringer, K. (1978). Instruments In The History Of Western Music. New York: Oxford University Press.
  • Hanning, R. B. (2002). Consise History Of Western Music. New York: W.W. Norton Press.
  • Hagel, S. (2010). Ancient Greek Music: A New Techinical History. New York: Cambridge University Press.
  • Herodotos (2015). Tarih. Çev. Müntekim Ökmen. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Hoşcan, C. (2012). Müzik ve Duygu: Besteci ve Dinleyici Arasındaki İfade ve Algı Farklılıkları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • İkibeş, S. (2020). Antik Olimpiyat Oyunları ve Ölüm Sporu Pankreas. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11/1. 253- 267.
  • Landels, J. (2000). Music In Ancient Greece And Rome. Usa- Canada: Routlenge Press.
  • Karşıcı, G. ve Kutluk, F. (2008). Müzik Beğenisinde Kültürel Etkenler. Akdeniz Sanat Dergisi. 1/1. 87- 94.
  • Ksenophon (2018). Anabasis: On Binler’in Dönüşü. Çev. Ari Çokana. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Meriç, R. (2017). Dionysiac And Pyrrhic Roots And Survivals In The Zeybek Dance, Music, Costume And Rituals Of Aegen Turkey. Gephyra. 14. 213- 239.
  • Millington, A. (2013). War And The Warrior: Functions Of Ares In Lirerature And Cult. PhD. University College London, London.
  • Mimaroğlu, İ. (1995). Müzik Tarihi. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Merkelbach, R. (1988). Die Hirten Des Dionysos: Die Dionysos- Mysterien Der Römischen Kaiserzeit Und Der Bukolische Roman Des Longus. Berlin: K.G. Saur Verlag.
  • Neubecker, J. A. (1977). Altgriechische Musik. Deutschland: Darmstadt.
  • Özden, D. F. (1991). Anadolu’da Antik Yunan Müziği: Türkiye Müzelerinde Bulunan Müzik Aleti Betimli Heykeltıraşlık Eserleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Plutarkhos (2010). Lykurgos’un Hayatı. Çev. Sabahattin Eyüboğlu ve Vedat Günyol. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Platon (2007). Yasalar. Çev. Candan Şentuna ve Saffet Babür. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Poursat, C. J. (1968). Les représentations de danse armée dans la céramique attique. Bulletin. 92/2. 550- 615.
  • Sarıboğa, B. ve Akıncı, Ç. (2017). Antik Yunan Toplumunda ve Felsefesinde Müzik ve Flüt Çalgısı. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi. 3/6. 17-32.
  • Sachs, C. (1965). Kısa Dünya Musikisi Tarihi. Çev. İlhan Usmanbaş. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Say, A. (1997). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sezer, F. (2011). Öfke ve Psikolojik Belirtiler Üzerinde Müziğin Etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8/1. 87- 94.
  • Uzun, O. M. ve Uzun, H. (2018). Müzikte Şiddet Şiddette Müzik. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6/80. 145- 161.
  • Thukydides (2010). Peloponnessos Savaşları. Çev. Furkan Akderin. İstanbul: Belge Yayınları.
  • Voutira, G. A. (1996). Pyrrhic Dance And Female Pyrrhic Dancers. Rıdım-Rcmi Newsletter. 11/1. 3- 12.
  • Wheeler, E. (1982). Hoplomachia And Greek Dances In Arms (Bound Offprint From: Greek, Roman, And Byzantine Studies, Volume 23, Number 3.Durham: Duke University.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm İnceleme Makalesi
Yazarlar

Samet İkibeş 0000-0002-0116-9049

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2021
Kabul Tarihi 16 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

Chicago İkibeş, Samet. “ANTİK HELEN ENSTRÜMANI AULOS VE ONUN ASKERİ ACIDAN İNCELENMESİ”. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi 3, sy. 1 (Nisan 2021): 73-88. https://doi.org/10.47956/bmsd.878775.

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.