İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HASAN FERİT ALNAR KEMAN VE PİYANO SÜİTİ TAKSİM BÖLÜMÜNÜN GELENEKSEL ETKİ ANALİZİ

Yıl 2021, , 37 - 50, 15.10.2021
https://doi.org/10.47956/bmsd.952597

Öz

Cumhuriyetin ilanından sonra birbiri ardına hızla gerçekleştirilen yenilikler müzik alanında da etkisini göstermekteydi. II. Mahmut döneminde başlayan batılılaşma hareketinin müzik alanında sistemli bir şekilde devamı sayılabilecek bu yeniliklerle çağdaş çok sesli Türk müziğini yaratabilmek adına pek çok adım atılmıştır. Yetenekli Türk gençlerinin özellikle Viyana ve Paris başta olmak üzere Avrupa’nın önemli merkezlerine müzik eğitimi almak için gönderilmesi de bu adımların en önemlilerindendir. Türk Beşleri adıyla anılan bu gençler arasında Hasan Ferid Alnar da bulunmaktadır. Çocukluğunu müzik seslerinin hiç susmadığı bir evde fasıllar ve meşkler arasında geçiren Ferid Alnar henüz on iki yaşındayken en iyi kanun icracıları arasında gösterilmektedir ve aynı zamanda klasik kemençede de ustalaşmaktadır. Çok sesli olarak bestelediği eserlerde klasik Türk müziğini ustalıkla kullanabilmesi hem besteci hem de icracı olarak geleneksel müzikte de sahip olduğu yetkinliğin sonucu olarak değerlendirilebilir.
Bu makalede Hasan Ferid Alnar’ın keman ve piyano için bestelediği süitinden Taksim bölümünün performansında geleneksel etkinin makamsal analiz ve keman teknikleri bağlamında incelenmesi amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • ARACI, Emre, Donizetti Paşa Osmanlı Sarayının İtalyan Maestrosu, 1. Baskı, Yapı Kredi yayınları, İstanbul, Kasım 2006
  • BEHAR, Cem, Zaman, Mekân, Müzik, AFA Yayıncılık, İstanbul, Eylül 1993,
  • EZGİ, Suphi, Nazarî ve Amelî Türk Musikisi, Milli Mecmua Matbaası, İstanbul, 1933
  • İLYASOĞLU, Evin, 71 Türk Bestecisi, 1. Baskı, Pan Yayıncılık, İstanbul, Eylül 2007
  • KARABİBER, O.,(2017), Necil Kâzım Akses ve Hasan Ferid Alnar’ın Viyana dönemi yapıtlarında Türk müziğine özgü öğelerin tespiti ve karşılaştırılması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • KAYGISIZ, Mehmet, Müzik Tarihi, Kategori Yayıncılık, İstanbul 2017
  • ERGUR, Ali, “Avrupa ve Türk Müziğinin Ortak Evrimi (veya Bir Çelişkinin Tekâmülü)” Andante, Sayı: 6, 12-14. https://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/ali-ergur/ferid-alnari-anarken/1780/, (18.05.2021)
  • MADEN, Fahri, “Hasan Ferid Alnar”, Atatürk Ansiklopedisi, https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/Hasan_Ferit_Alnar, (20.05.2021)
  • ÖZKAN, İsmail Hakkı, “Taksim”, İslam Ansiklopedisi, cilt 39, s.478, İstanbul 2010, https://cdn2.islamansiklopedisi.org.tr/dosya/39/C39012963.pdf, (20.05.2021)
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm İnceleme Makalesi
Yazarlar

Mesut Çaşka 0000-0002-7011-0710

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2021
Kabul Tarihi 16 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

Chicago Çaşka, Mesut. “HASAN FERİT ALNAR KEMAN VE PİYANO SÜİTİ TAKSİM BÖLÜMÜNÜN GELENEKSEL ETKİ ANALİZİ”. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi 3, sy. 2 (Ekim 2021): 37-50. https://doi.org/10.47956/bmsd.952597.

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.