"I heard Alois Haba was teaching quarter tones and one-sixth tones. It is something similar to our maqam structure. If I learn his technique, I can combine it with my knowledge and find a new way." having these in mind, Necil Kazım Akses, who registered to the Prague Conservatory with his own decision, created a wide range of colors in his compositions. He set out with an understanding that emerged in France, seeking a freer, simpler and purer voice in contrast to the romanticism of the previous era, and was influenced by the impressionistic movement in music pioneered by Claude Debussy. Necil Kazim Akses, one of the most important representatives of Contemporary Turkish Music, was the youngest member of the group called “The Turkish Five" in the years when the republic was established.
“Duydum ki Alois
Haba (Çek besteci, müzik kuramcısı ve eğitmen) çeyrek tonlar ve altıda bir
tonlar üstüne dersler veriyormuş. Bizim makam yapımızın benzeri bir olay. Onun
tekniğini öğrenirsem benim birikimimle birleştirip yeni bir yol bulabilirim.”
diyerek kendi kararıyla Prag Konservatuvarı’na yazılan Necil Kazım Akses,
bestelerinde geniş bir renk yelpazesi oluşturmuştur.
Bir önceki çağın
romantizmine karşın, Fransa’da ortaya çıkan, daha özgür, yalın, saf sesi arayan
bir anlayışla yola çıkmış, müzikte Claude Debussy’nin (Fransız besteci, d. 1862
- ö. 1918) öncü olduğu izlenimci akımdan etkilenmiştir.
Çağdaş
Türk Müziği’nin en önemli temsilcilerinden biri olan Necil Kazım Akses, cumhuriyetin kurulduğu
yıllarda “Türk Beşleri” olarak anılan grubun en genç üyesidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.