Amaç: Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinde gelecek kaygısının kariyer iyimserliği üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Gelecek kaygısı ve kariyer beklentisinin demografik değişkenlere değerlendirilmesi de çalışmanın ikincil amacı olarak belirlenmiştir.
Gereç ve Yöntem: Bu araştırma, bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 158 hemşirelik bölümü öğrencisiyle yürütülmüştür. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Gelecek Kaygısı Ölçeği”, “Kariyer İyimserliği Ölçeği” kullanılarak çevrimiçi anket ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 26 ve AMOS 24 paket programları kullanılmıştır. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistikler, parametrik analiz yöntemleri ve AMOS 24 programı aracılığıyla da regresyon çalışma hipotezleri test edilmiştir.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin %76.6’sı kadın, %53.2’si 18-22 yaş, %46.8’i 4.sınıftır. Cinsiyet, yaş, sınıf ve mezun olunan lise ile gelecek kaygısı ve kariyer iyimserliği arasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Gelecek kaygısının (β=-0.805), gelecek korkusunun (β=-0.469) ve gelecekten umutsuzluğun (β=-0.334) kariyer iyimserliği üzerinde negatif ve anlamlı bir etkisinin olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinde kariyer iyimserliğini arttırmada gelecek kaygısını azaltmanın önemli bir rolü olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet, yaş, sınıf ve mezun olunan lisenin gelecek kaygısı ve kariyer iyimserliği üzerinde anlamlı fark gösterdiği belirlenmiştir.
Aim: In this study, it was aimed to determine the effect of future anxiety on career optimism in nursing students. The evaluation of future anxiety and career expectancy according to demographic variables was also determined as the secondary aim of the study.
Materials and Method: This study was conducted with 158 nursing students studying at a state university.The data were collected with an online questionnaire using the "Personal Information Form", "Future Anxiety Scale", "Career Optimism Scale". SPSS 26 and AMOS 24 package programmes were used to evaluate the data. In the analysis of the data; descriptive statistics, parametric analysis methods and regression study hypotheses were tested through AMOS 24 programme.
Results: Among nursing students, 76.6% were female, 53.2% were 18-22 years old, and 46.8% were in the 4th grade. A significant difference was found between gender, age, class and high school graduated from and future anxiety and career optimism. It was determined that future anxiety (β=-0.805), fear of the future (β=-0.469) and hopelessness about the future (β=-0.334) had a negative and significant effect on career optimism.
Conclusion: As a result of the study, it was determined that reducing future anxiety has an important role in increasing career optimism in nursing students. It was determined that gender, age, grade and graduated high school showed significant differences on future anxiety and career optimism.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelikte Yönetim, Sağlık Yönetimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.