Aim: The aim of this study was to investigate the difficulties experienced by 60-72-month-old children due to early school entry.
Material and Method: Qualitative method was used to conduct the study. The sample of the study consisted of 27 parents who met the inclusion criteria. In the study, "Socio-demographic Data Form and Semi-structured Interview Form" prepared by the researchers were used. Qualitative data were evaluated by inductive method, categorised by coding and analysed in MAXQDA software.
Results: 55.6% of the children in the study were girls, and the month of starting school was 67.47 ± 2.2. The mean height and weight of the children were 111.89 ± 5.5 and 22.41 ± 3.9, respectively. According to the data obtained from the interviews of the parents, four themes were obtained as physical, cognitive, psychosocial difficulties and behavioural problems.
Conclusion: Children aged 60-72 months have physical, cognitive, psychosocial difficulties and behavioural problems. It was determined that children had difficulties with school adaptation and had the most difficulties in carrying bags, fulfilling self-care and writing. According to these results, it can be said that it is not developmentally appropriate for children to start primary school before 72 months.
Amaç: Bu çalışmada, 60-72 aylık çocukların okula erken başlaması nedeniyle yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın yürütülmesinde nitel yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini dahil edilme kriterlerine uyan 27ebeveyn oluşturmuştur. Çalışmada veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan “Sosyo-demografik Veriler Formu ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Nitel veriler tümevarım yöntemi ile değerlendirilerek kodlama yoluyla kategorilere ayrılarak MAXQDA programında analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmada yer alan çocukların %55.6’sı kız olup, okula başlama ayı 67.47 ± 2.2’dir. Çocukların boy ortalaması 111.89 ± 5.5 ve ağırlık ortalaması 22.41±3.9’dur.Ebeveynlerin görüşmelerinden elde edilen veriler doğrultusunda fiziksel, bilişsel, psikososyal güçlükler ve davranışsal problemler olmak üzere dört tema elde edilmiştir.
Sonuç: 60-72 aylık çocukların fiziksel, bilişsel, psikososyal güçlükler ve davranışsal problemler yaşamaktadır. Çocukların okula uyum ile ilgili yaşadığı güçlükler, en çok çanta taşıma, öz bakımı yerine getirme ve yazı yazmada zorlanmadır. Bu sonuçlara göre çocukların 72 aydan önce ilkokula başlamasının gelişimsel olarak uygun olmadığı söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.