Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Global Citizenship Behavior and Disability Sensitivity Relations in Health Worker Candidates

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 86 - 99, 19.08.2021
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.896032

Öz

Aim: The aim of this study is to evaluate the effect of global citizenship behavior of healthcare worker candidates on disability sensitivity.
Material and Metods: The study was carried out with the participation of 145 university students by scanning model and random sampling method. Two separate scales were used for global citizenship behavior and disability sensitivity. The data obtained were analyzed in IBM SPSS 24.0 package program. The reliability values and explanations of the scales are 0.79 and 67%, 0.88 and 66%, respectively.
Results: The average age of 145 university students participating in the study is 21 (± 3.6). 55.9% of the participants are women and 44.1% are men. The majority of the participants (70%) are associate degree students. It is among the findings that the global citizenship tendency is higher in women (t = 3.18; p= 0.002) and there is no difference in both scales according to age groups. There is a difference in both scales according to education and family income (p <0.05). It was observed that the mother's education level caused a difference in global citizenship behavior (t = 2.54; p = 0.012), and the father's education level caused a difference in disability sensitivity (p <0.01). The fact that global citizenship behavior increases the sensitivity of the disabled by 24% is also considered as an important finding.
Conclusion: When the findings of the study were examined, it was concluded that global citizenship behavior and disability sensitivity did not differ according to the age variable, but these variables were partially affected by the educational status, age and family income of the participants and their parents.

Kaynakça

  • 1) Aslan, M., ve Şeker, S. (2013). Engellilere yönelik toplumsal algı ve dışlanmışlık (Siirt Örneği). Siirt Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi.
  • 2) Avramidis E, Bayliss P, Burden RA. Survey Into Mainstream Teachers’ Attitudes Towards the Inclusion of Children with Special Educational Needs In The Ordinary School In One Local Education Authority. Educational Psychology 2000; 20(2):191-211.
  • 3) Balbağ Nur Leman, İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Bağlamında Öğrenci ve Öğretmenlerin Küresel Vatandaşlık Algıları, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Programı, Doktora Tezi, 2016, Eskişehir. SS:155-158.
  • 4) Balbağ, N. L., & Türkcan, B. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrenci ve öğretmenlerinin küresel vatandaşlık algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(2), 216-249.
  • 5) Burcu E. (2015) Engellilik Sosyolojisi, Anı Yayınları, Ankara, S: 23-29.
  • 6) Burcu, E. (2002). Üniversitede okuyan özürlü öğrencilerin sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü öğrencileri örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19(1).
  • 7) Burrows, D. (2004, October). World citizenship. Paper presented at the American Council on Education Regional Conference on New Directions in International Education, Beloit, Wisconsin. (https://www.beloit.edu/oie/assets/Burrows.pdf adlı siteden 15.01.2019 tarihinde alınmıştır.)
  • 8) Çermik Fatih, Sosyal Girişimcilik, Küresel Vatandaşlık ve Çevre Davranışı Arasındaki İlişki: Yapısal Eşitlik Modellemesi, T.C. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı, Doktora Tezi, 2015, Erzurum.
  • 9) Çolak Kerem, Sosyal Bilgiler ile Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Derslerinde Küresel Vatandaşlık Eğitimi, T.C. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı, Doktora Tezi, 2015, İstanbul.
  • 10) Çolak, K., Kabapınar, Y., & Öztürk, C. (2019). Sosyal bilgiler derslerini veren öğretmenlerin küresel vatandaşlığa ve küresel vatandaşlık eğitimine bakışları. Eğitim ve Bilim, 44(197).
  • 11) Devlet İstatistik Enstitüsü ve TC Başbakanlık Özürlüler İdaresi. "Türkiye özürlüler araştırması." Ankara: DİE (2002).
  • 12) Eren-Bana P, (2020) Küresel vatandaşlık davranışı ve adalet algısı ilişkisinin değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (3), 481-494.
  • 13) Erözkan, A. (2005). Üniversite öğrencilerinin kişilerarası duyarlılık ve depresyon düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 129-155.
  • 14) Goulah, J. (2020). Daisaku Ikeda and the Soka movement for global citizenship. Asia Pacific Journal of Education, 40(1), 35-48.
  • 15) Gültekin, T., ve Sezer, (2017) S. Engelli Ailelerinin Yaşadıkları Sosyal ve Ekonomik Sorunlar1. Aydın İktisat Fakültesi Dergisi,, 2(2), 81-100.
  • 16) Günaydın, H. (2019). Okul yöneticilerinin küresel vatandaşlık tutumlarının incelenmesi,Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • 17) Kan Ç. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(26), 25-30.
  • 18) Kılıç E., (2018) Hastanesinde Engelli Bireylere Yönelik Uygulamalar ve Sağlık Personelinin Engellilere Yönelik Tutumları T.C. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • 19) Kösterelioğlu, İ. Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. T.C. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013. 14(3).
  • 20) Lynn Davies (2006) Global citizenship: abstraction or framework for action Educational Review, 58(1), 5-25.
  • 21) Malkoç, G., ve Özcan, G. (2017). Bedensel engelli olan ve olmayan bireylerin çeşitli duygudurum değişkenleri açısından değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16(31) s.133-151.
  • 22) Morais, D. B., and Ogden, A. C. (2011). Initial development and validation of the global citizenship scale. Journal of studies in international education, 15(5), 445-466.
  • 23) Nowicki EA, Sandieson RA. Meta-Analysis Of School-Age Children’s Attitudes Towards Persons With Physical and Intellectual Disabilities. International Journal of Disability, Development and Education 2002;49(3):243- 65.
  • 24) Özden, M., & Erbay, E.R. (2018). Küresel Vatandaşlık: Belirsizlik mi, Fırsat mı? Social Sciences Research Journal, 7(4);76-81.
  • 25) Pais, A., & Costa, M. (2020). An ideology critique of global citizenship education. Critical Studies in Education, 61(1), 1-16.
  • 26) Robinson C, Martin J, Thompson K. Attitudes Towards and Perceptions Of Disabled People Findings From A Module Included In The 2005 British Social Attitudes Survey. Disability Rights Commission; 2007.
  • 27) Scott, M. L., and Cnaan, R. A. (2020). Youth and religion in an age of global citizenship identification: An 18-country study of youth. Children and Youth Services Review, 110, 104754.
  • 28) Sperandio, J., Grudzinski-Hall, M., & Stewart-Gambino, H. (2010). Developing an undergraduate global citizenship program: Challenges of definition and assessment. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22(1), 12-22.
  • 29) Tarrant, M. A., Stoner, L., Borrie, W. T., Kyle, G., Moore, R. L., & Moore, A. (2011). Educational travel and global citizenship. Journal of Leisure Research, 43(3), 403-426.
  • 30) Topkaya, Y. (2016). Küresel vatandaşlik bilinci üzerinde sosyal bilgiler öğretim programinda yer alan değerlerin etki boyutu. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 238-252.
  • 31) Yetim, B., & Erigüç, G. (2019) Sağlık çalışanlarında duygusal emek ile ilgili yapılan çalışmalara yönelik bir inceleme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 225-240.
  • 32) http://www.tdk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 16/01/2019).
  • 33) http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1017-Erişim Tarihi: 27/03/2020).

Sağlık Çalışanı Adaylarında Küresel Vatandaşlık Davranışı ve Engelli Duyarlılığı İlişkisi

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 86 - 99, 19.08.2021
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.896032

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı sağlık çalışanı adaylarının küresel vatandaşlık davranışının engelli duyarlılığına etkisini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, tarama modeli ve rastgele örneklem yöntemiyle 145 üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Küresel vatandaşlık davranışıyla engelli duyarlılığı için üzere iki ayrı ölçek kullanılmıştır. Elde edilen veri, IBM SPSS 24.0 paket programında analiz edilmiştir. Ölçeklerin güvenilirlik değerleri ve açıklayıcılıkları sırasıyla 0.79 ve %67 ile 0.88 ve %66’dır.
Bulgular: Çalışmaya katılan 145 üniversite öğrencisinin yaş ortalaması 21 (±3.6)’dir. Katılımcıların %55.9’u kadın olup, 44.1’i ise erkektir. Katılımcıların büyük çoğunluğu (%70) önlisans öğrencisidir. Kadınlarda küresel vatandaşlık eğiliminin daha fazla olduğu, (t=3.18; p=0.002) ve yaş gruplarına göre her iki ölçekte de fark olmadığı elde edilen bulgular arasındadır. Eğitim ve aile gelir durumuna göre her iki ölçekte fark bulunmaktadır (p<0.05). Anne eğitim durumunun küresel vatandaşlık davranışında (t=2.54; p=0.012) ve baba eğitim durumunun ise engelli duyarlılığında farklılaşmaya neden olduğu görülmüştür (p<0.01). Küresel vatandaşlık davranışının, engelli duyarlılığını %24 oranında arttırması da önemli bir bulgu olarak değerlendirilmiştir.
Sonuç: Çalışma bulguları incelendiğinde, küresel vatandaşlık davranışı ve engelli duyarlılığının yaş değişkenine göre farklılık göstermediği ancak bu değişkenler kısmen katılımcıların ve ebeveynlerinin eğitim durumundan, yaşından ve aile gelir durumundan etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

Herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.

Kaynakça

  • 1) Aslan, M., ve Şeker, S. (2013). Engellilere yönelik toplumsal algı ve dışlanmışlık (Siirt Örneği). Siirt Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi.
  • 2) Avramidis E, Bayliss P, Burden RA. Survey Into Mainstream Teachers’ Attitudes Towards the Inclusion of Children with Special Educational Needs In The Ordinary School In One Local Education Authority. Educational Psychology 2000; 20(2):191-211.
  • 3) Balbağ Nur Leman, İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Bağlamında Öğrenci ve Öğretmenlerin Küresel Vatandaşlık Algıları, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Programı, Doktora Tezi, 2016, Eskişehir. SS:155-158.
  • 4) Balbağ, N. L., & Türkcan, B. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrenci ve öğretmenlerinin küresel vatandaşlık algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(2), 216-249.
  • 5) Burcu E. (2015) Engellilik Sosyolojisi, Anı Yayınları, Ankara, S: 23-29.
  • 6) Burcu, E. (2002). Üniversitede okuyan özürlü öğrencilerin sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü öğrencileri örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19(1).
  • 7) Burrows, D. (2004, October). World citizenship. Paper presented at the American Council on Education Regional Conference on New Directions in International Education, Beloit, Wisconsin. (https://www.beloit.edu/oie/assets/Burrows.pdf adlı siteden 15.01.2019 tarihinde alınmıştır.)
  • 8) Çermik Fatih, Sosyal Girişimcilik, Küresel Vatandaşlık ve Çevre Davranışı Arasındaki İlişki: Yapısal Eşitlik Modellemesi, T.C. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı, Doktora Tezi, 2015, Erzurum.
  • 9) Çolak Kerem, Sosyal Bilgiler ile Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Derslerinde Küresel Vatandaşlık Eğitimi, T.C. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı, Doktora Tezi, 2015, İstanbul.
  • 10) Çolak, K., Kabapınar, Y., & Öztürk, C. (2019). Sosyal bilgiler derslerini veren öğretmenlerin küresel vatandaşlığa ve küresel vatandaşlık eğitimine bakışları. Eğitim ve Bilim, 44(197).
  • 11) Devlet İstatistik Enstitüsü ve TC Başbakanlık Özürlüler İdaresi. "Türkiye özürlüler araştırması." Ankara: DİE (2002).
  • 12) Eren-Bana P, (2020) Küresel vatandaşlık davranışı ve adalet algısı ilişkisinin değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (3), 481-494.
  • 13) Erözkan, A. (2005). Üniversite öğrencilerinin kişilerarası duyarlılık ve depresyon düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 129-155.
  • 14) Goulah, J. (2020). Daisaku Ikeda and the Soka movement for global citizenship. Asia Pacific Journal of Education, 40(1), 35-48.
  • 15) Gültekin, T., ve Sezer, (2017) S. Engelli Ailelerinin Yaşadıkları Sosyal ve Ekonomik Sorunlar1. Aydın İktisat Fakültesi Dergisi,, 2(2), 81-100.
  • 16) Günaydın, H. (2019). Okul yöneticilerinin küresel vatandaşlık tutumlarının incelenmesi,Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • 17) Kan Ç. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(26), 25-30.
  • 18) Kılıç E., (2018) Hastanesinde Engelli Bireylere Yönelik Uygulamalar ve Sağlık Personelinin Engellilere Yönelik Tutumları T.C. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • 19) Kösterelioğlu, İ. Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. T.C. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013. 14(3).
  • 20) Lynn Davies (2006) Global citizenship: abstraction or framework for action Educational Review, 58(1), 5-25.
  • 21) Malkoç, G., ve Özcan, G. (2017). Bedensel engelli olan ve olmayan bireylerin çeşitli duygudurum değişkenleri açısından değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16(31) s.133-151.
  • 22) Morais, D. B., and Ogden, A. C. (2011). Initial development and validation of the global citizenship scale. Journal of studies in international education, 15(5), 445-466.
  • 23) Nowicki EA, Sandieson RA. Meta-Analysis Of School-Age Children’s Attitudes Towards Persons With Physical and Intellectual Disabilities. International Journal of Disability, Development and Education 2002;49(3):243- 65.
  • 24) Özden, M., & Erbay, E.R. (2018). Küresel Vatandaşlık: Belirsizlik mi, Fırsat mı? Social Sciences Research Journal, 7(4);76-81.
  • 25) Pais, A., & Costa, M. (2020). An ideology critique of global citizenship education. Critical Studies in Education, 61(1), 1-16.
  • 26) Robinson C, Martin J, Thompson K. Attitudes Towards and Perceptions Of Disabled People Findings From A Module Included In The 2005 British Social Attitudes Survey. Disability Rights Commission; 2007.
  • 27) Scott, M. L., and Cnaan, R. A. (2020). Youth and religion in an age of global citizenship identification: An 18-country study of youth. Children and Youth Services Review, 110, 104754.
  • 28) Sperandio, J., Grudzinski-Hall, M., & Stewart-Gambino, H. (2010). Developing an undergraduate global citizenship program: Challenges of definition and assessment. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22(1), 12-22.
  • 29) Tarrant, M. A., Stoner, L., Borrie, W. T., Kyle, G., Moore, R. L., & Moore, A. (2011). Educational travel and global citizenship. Journal of Leisure Research, 43(3), 403-426.
  • 30) Topkaya, Y. (2016). Küresel vatandaşlik bilinci üzerinde sosyal bilgiler öğretim programinda yer alan değerlerin etki boyutu. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 238-252.
  • 31) Yetim, B., & Erigüç, G. (2019) Sağlık çalışanlarında duygusal emek ile ilgili yapılan çalışmalara yönelik bir inceleme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 225-240.
  • 32) http://www.tdk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 16/01/2019).
  • 33) http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1017-Erişim Tarihi: 27/03/2020).
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Perihan Eren Bana 0000-0002-5139-5327

Yayımlanma Tarihi 19 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2021
Kabul Tarihi 9 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eren Bana, P. (2021). Sağlık Çalışanı Adaylarında Küresel Vatandaşlık Davranışı ve Engelli Duyarlılığı İlişkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 86-99. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.896032
AMA Eren Bana P. Sağlık Çalışanı Adaylarında Küresel Vatandaşlık Davranışı ve Engelli Duyarlılığı İlişkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. Ağustos 2021;3(2):86-99. doi:10.46413/boneyusbad.896032
Chicago Eren Bana, Perihan. “Sağlık Çalışanı Adaylarında Küresel Vatandaşlık Davranışı Ve Engelli Duyarlılığı İlişkisi”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi 3, sy. 2 (Ağustos 2021): 86-99. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.896032.
EndNote Eren Bana P (01 Ağustos 2021) Sağlık Çalışanı Adaylarında Küresel Vatandaşlık Davranışı ve Engelli Duyarlılığı İlişkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 3 2 86–99.
IEEE P. Eren Bana, “Sağlık Çalışanı Adaylarında Küresel Vatandaşlık Davranışı ve Engelli Duyarlılığı İlişkisi”, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 86–99, 2021, doi: 10.46413/boneyusbad.896032.
ISNAD Eren Bana, Perihan. “Sağlık Çalışanı Adaylarında Küresel Vatandaşlık Davranışı Ve Engelli Duyarlılığı İlişkisi”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 3/2 (Ağustos 2021), 86-99. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.896032.
JAMA Eren Bana P. Sağlık Çalışanı Adaylarında Küresel Vatandaşlık Davranışı ve Engelli Duyarlılığı İlişkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2021;3:86–99.
MLA Eren Bana, Perihan. “Sağlık Çalışanı Adaylarında Küresel Vatandaşlık Davranışı Ve Engelli Duyarlılığı İlişkisi”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 2, 2021, ss. 86-99, doi:10.46413/boneyusbad.896032.
Vancouver Eren Bana P. Sağlık Çalışanı Adaylarında Küresel Vatandaşlık Davranışı ve Engelli Duyarlılığı İlişkisi. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2021;3(2):86-99.

23788 Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.