“Osmanlıda felsefe var mıdır; varsa,
ne tür bir felsefe vardır?” vb. sorular hep sorula gelmektedir. İşte bu yazı,
bu genel soru/n/lar çerçevesinde alana mütevazı bir katkıyı amaçlamaktadır.
Yazıda, öncelikle Aristoteles’in Metafizik’inde yer verdiği birlik kavramı kısaca ele alınacak, sonra
birlik kavramının ontolojik çerçevesi belirlenecektir. Akabinde klasik İslam
felsefesindeki Birlik kavramının yer aldığı bağlam ortaya konulacaktır. Üçüncü
olarak 17.yüzyıl Osmanlı düşünürü Kastamonulu Ömer Fuâdî’nin Birlik kavramı
analiz edilecektir. Yani her düşünür olduğu gibi Ömer Fuâdî de birçok yönden
ele alınma, muhtelif filozoflarla karşılaştırılma imkânına sahiptir. Sözgelimi
düşünürümüz, Platon temele alınıp İbn Arabi üzerinden karşılaştırılabilir. Ancak
bu yazıda, az önce belirtildiği gibi Aristoteles Metafizik’i temelinde, düşünürün ‘Birlik’
düşüncesi ele alınacaktır. Düşünür Kastamonulu risalesinde, Birlik için iki
kavram kullanmaktadır: ‘Tevhid’ ve ‘vahdet’. Tevhid’i ontolojik vahdete ilke
yapmaktadır. Vahdet, tevhid ilkesiyle oluşa geçmekte, hakikatler dünyasını
meydana getirmektedir. Bu hakikatler İbn Arabi felsefesinin isimleridir (esma).
İsimler asıllardır. Oluşun ikinci ilkesi cisim’le çokluk (kesret) ve değişim
(mübeddel) meydana gelmektedir. Değişim, insanı Birlik dünyasından indirmekte
ve hakikatleri unutturmaktadır. Düşünürün insan özelinde ele aldığı bu oluş,
kısaca bir dairesel/göksel hareket (hareketü’s-sema) yani aşağı/iniş/hareketi (nüzul) ile
yukarı/dönüş (uruc) hareketinden ibarettir. Hareketin ilkesini ise Birlik’i
sözlü tekrar/hatır/lama (zikr-i tevhid) ilkesi oluşturmaktadır. Söz tekrarlı
hatırlama, insanda aşkı ortaya çıkaracaktır. Bu bakımdan Ömer Fuâdî, cisim
içindeki yüreği/gönlü Vahdet/hakikat dünyasına bakan bir ayna, levha kabul
etmektedir. Aşklı hatırlamalarla hakikat dünyası bu aynada/levhada görünecek,
insan onunla Birlik dünyasına katılacaktır. O nedenle insan dünyadan ayrılıncaya
kadar birlik durumunu muhafaza edip devam etmelidir. Çünkü insanın dünyadaki
durumu, göçmen kuşların dünyaya gelip ödevlerini yapıp dönmelerine
benzemektedir.
Kastamonulu Ömer Fuâdî Klasik İslam Düşüncesi Birlik Ruh İniş Dönüş
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2016 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 9 |