Öz
ÖZET
Amaç: Bu çalışma, sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin genital hijyen davranışlarının incelenmesi
amacıyla planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini, Gümüşhane Üniversitesi Kelkit Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
paramedik kız öğrencileri (n=100) oluşturdu. Çalışma anketini doldurmayı kabul eden öğrencilere
(n=97) “katılımcıların sosyo-demografik özellikler” ve “genital hijyen davranışları ölçeği”nin bulunduğu anket
formu (Mayıs-Haziran 2018) dolduruldu. Verilerin değerlendirilmesinde (SPSS 18.00 paket programında) sayı-
yüzdelik dağılımı, ortalama ve bağımsız t-testi kullanıldı.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalamasının 20,01±1,12 (min:18, max:23) olduğu, %55,7’sinin birinci sınıf olduğu,
%27’sinin Akdeniz bölgesinden geldiği tespit edilmiştir. Genital hijyen davranışları ölçeği puan ortalamasının
86,89±7,124 (min:68, max:108) bulundu. Katılımcıların %70,1’inin haftada en az bir kez banyo
yaptığı, %90,7’sinin iç çamaşırlarını sadece kendinin kullandığını fakat %2,1’inin başkalarıyla ortak kullandığı,
%20,6’sının iç çamaşırlarını 3-4 günde bir değiştirdiği, %41,2’sinin tuvalete girmeden önce ellerini yıkadığını,
%2,1’inin tuvalleten sonra ellerinin yıkayıp yıkamadığı konusunda karasız olduğu, 63,9’unun tuvaletten
sonra temizliğini her zaman önden arkaya doğru yaptığı, %92,8’inin adet dönemlerimde sadece hazır ped
kullandığı fakat %2,1’inin adet dönemlerinde bez kullandığı, %3,1’inin ped değiştirmeden önce ellerimi yıkamadığı
fakat %92,8’inin ped değiştirdikten sonra ellerimi yıkadığı, %3,1’inin adetli iken pedini yalnızca iyice
dolduğu zaman değiştirdiği belirlenmiştir.
Sonuç: Sonuç olarak; kız öğrencilerin genital hijyen alışkanlıkları ve adet hijyeni alışkanlıklarında yetersiz
oldukları saptanmıştır. Öğrencilerin ped değişimi sırasında, tuvalete öncesi ve sonrasında el hijyenin önemi,
genital enfeksiyonlar ve üreme sağlığı konusunda eğitim verilmesi gerektiği tespit edilmiştir.
Anahtar Sözcükler: Genital hijyen; Kız öğrenci; Paramedik
ABSTRACT
Objective: This study was planned to examine the genital hygiene behavior of vocational high school
students in health services.
Materials and Methods: The study population consisted of paramedic female students (n=100) from
Gümüşhane University Kelkit Health Services Vocational School. The questionnaire (May-June 2018) was
filled out by the participants who agreed to fill the study questionnaire (n=97) with "socio-demographic
characteristics of participants" and "scale of genital hygiene behavior". Number-percentage distribution,
mean and independent t-test were used in the evaluation of the data (in the SPSS 18.00 package program).
Findings: It was determined that the mean age of participants was 20,01±1,12 (min:18, max:23), 55,7%
was first class and 27,0% was from Mediterranean region. The mean score of genital hygiene behaviors was
86,89±7,124 (min:68, max:108). 70,1% of the participants had at least once a week bathing, 90,7% of them
used their underwear only, 2,1% used common with others, 20,6% had their underwear in 3-4 days 41,2%
of them had washed their hands before entering the toilet, 2,1% were unfriendly about washing their hands
after quilting, 63,9 had always cleaned from the front to the back, 92,8% used only ready-to-use pads, 2,1%
used cloths during menstruation, 3,1% did not wash their fingers before replacing the pads, but 92,8% had
washed their hands after changing the pads, 3,1% it only changes the pad when it is fully loaded.
Conclusion: As a result; it was found that girls were inadequate in genital hygiene habits and menstrual
hygiene habits. It has been determined that students should be educated about hand hygiene prevention,
genital infections and reproductive health before and after the toilet.
Keywords: Genital hygiene; Female student; Paramedic