ABSTRACT
Objective: With advancing technology, individuals are increasingly exposed to unnecessary medical interventions.
Quaternary prevention aims to identify individuals at excessive risk and protect them from unnecessary
interventions. This study examined the awareness and attitudes of preclinical medical students
regarding quaternary prevention.
Material and Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted with the participation of
pre-clinical students from Yozgat Bozok University Faculty of Medicine. A 29-item questionnaire, developed
by the researcher based on literature data, was administered to the participants.
Results: A total of 310 preclinical students participated in the study. The mean age of the participants was
20.83±1.80 (min: 18- max: 36). Of the participants, 26.1% (n=81) were first-year students, 31.9% (n=99)
were second-year students, and 41.9% (n=130) were third-year students. Among the participants, 68.4%
(n=212) stated that not every patient complaint necessarily has a diagnosis, while 86.8% (n=269) indicated
that not every complaint requires a prescription. Students who believed that increased professional experience
would make it easier to protect patients from overdiagnosis and overtreatment, had significantly
higher quaternary prevention attitude scores (p=0.006). Similarly, students who thought that not every
complaint requires a prescription, had significantly higher quaternary prevention attitude scores (p=0.025).
Conclusion: While pre-clinical medical students demonstrate some awareness and positive attitudes toward
quaternary prevention, further emphasis is needed to integrate these attitudes into clinical decision-making.
Quaternary Prevention; Overdiagnosis; Overtreatment; Medical Student Preventive Medicine EXAMINATION OF THE AWARENESS AND ATTITUDES OF PRE-CLINICAL MEDICAL STUDENTS TOWARD QUATERNARY PREVENTION
Amaç: Gelişen teknolojiyle birlikte bireyler gereğinden fazla tıbbi müdahaleye maruz kalmaktadır. Dördüncül
koruma aşırı risk altındaki bireyleri tanıyarak, bu bireyleri gereksiz müdahalelerden korumayı hedeflemektedir.
Bu araştırmada tıp fakültesi pre-klinik dönem öğrencilerinin dördüncül korumaya ilişkin farkındalık
ve tutumları incelenmiştir.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel tipte olup, Yozgat Bozok Üniversitesi Tıp Fakültesi
pre-klinik dönem öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara literatür verileri doğrultusunda
araştırmacı tarafından hazırlanan 29 sorudan oluşan anket formu uygulanmıştır.
Bulgular: Araştırmaya toplam 310 pre-klinik dönem öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması
20,83±1,80 (min:18- max:36) bulunmuştur. Katılımcıların %26,1’i (n=81) dönem I, %31, 9’u (n=99) dönem II,
%41,9’u (n=130) dönem III öğrencisidir. Katılımcıların %68,4’ü (n=212) hastanın her rahatsızlığının bir tanısını
olmayabileceğini belirtirken, %86,8’i (n=269) hastanın her rahatsızlığına yönelik reçete düzenlenmesi gerekmediğini
belirtmiştir. Mesleki tecrübenin artmasıyla aşırı tanı ve tedavi yaklaşımlarından hastaları daha kolay
koruyacağını düşünenlerin, dördüncül koruma tutum puanları daha yüksek olup istatistiki olarak anlamlıdır
(p=0,006). Hastanın her şikayetine yönelik reçete düzenlenmemesi gerektiğini düşünenlerin, dördüncül koruma
tutum puanları daha yüksek olup istatistiki olarak anlamlıdır (p=0,025).
Sonuç: Pre-klinik dönem tıp fakültesi öğrencileri, dördüncül korumaya yönelik belirli bir düzeyde farkındalık
ve olumlu tutum sergilese de, bu tutumların klinik karar alma süreçlerine entegre edilmesi için daha fazla
vurgu yapılması gerekmektedir.
Quaternary Prevention; Overdiagnosis; Overtreatment; Medical Student Preventive Medicine EXAMINATION OF THE AWARENESS AND ATTITUDES OF PRE-CLINICAL MEDICAL STUDENTS TOWARD QUATERNARY PREVENTION
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Orjinal Çalışma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |