Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gemi 4.0: Kavramsal İnceleme ve Gemi Kaptanlarının Görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 23, 1 - 14, 30.06.2023

Öz

Günümüzde Endüstri 4.0 uygulamalarının sanayide ve denizcilik sektöründe kullanımı yaygınlaşmaktadır. Endüstri 4.0’ın denizcilik sektöründeki karşılığı olan Gemi 4.0, uzaktan kontrol edilebilen, otonom, insansız gemilerin dönemi olacaktır. Bu kapsamda çalışmanın amacı, Gemi 4.0 kavramını Endüstri 4.0 yaklaşımıyla açıklamak ve denizcilik literatüründe Gemi 4.0 ifadesini kavramsallaştırmak, gemi kaptanlarının Gemi 4.0 dönüşüm süreci hakkındaki görüşlerini değerlendirmek, Gemi 4.0’ın denizcilik sektörüne katkılarını, gemi insanlarının sürece uyum sağlamakta yaşayabileceği zorlukları ortaya çıkarmaktır. Çalışmada, Gemi 4.0 dönüşümünün denizyolu ulaştırma sektörüne etkileri ve dönüşüme uyum sağlama konusunda yapılması gerekenler tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada gemi kaptanlarının Gemi 4.0 dönüşümüne ilişkin görüşlerini belirlemek için nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni, veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği, veri analiz yöntemi olarak da içerik analizi ile doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmada, Gemi 4.0 ile insan hatalarından kaynaklanan deniz kazalarının önleneceği, olası deniz kazalarında insan kayıplarının yaşanmayacağı sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmanın özgünlüğü, Gemi 4.0 teriminin Endüstri 4.0 yaklaşımıyla kavramsallaştırılması ve literatüre kazandırılmasıdır.

Kaynakça

  • Ahvenjärvi, S. (2016). The Human Element and Autonomous Ships. TransNav: International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 10(3).
  • Akben, İ., & Avşar, İ. İ. (2018). Endüstri 4.0 ve Karanlık Üretim: Genel Bir Bakış. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(1), 26-37.
  • Aksoy, S. (2017). Değişen Teknolojiler ve Endüstri4.0: Endüstri 4.0’ı Anlamaya Dair Bir Giriş. SAV Katkı, 34-44.
  • Aktuğ, Ş. (2015). Art Of Celestial Navigation. İstanbul: Piri Reis Üniversitesi Yayınları.
  • Alan, A. (2018). İnsansız Gemiler ve Deniz Taşımacılığının Geleceği. https://www.ihracat.co/2018/07/insansiz-gemiler-ve-deniz.html, (Erişim: 19.10.2022)
  • Bilimin sesi, (2017). GPS nedir? Görsel https://www.biliminsesi.com/gps-nedir/, (Erişim: 20.10.2022)
  • Bolat, F., & Koşaner, Ö. (2021). İnsansız Gemilerin Güncel Statüleri. European Journal of Science and Technology, 341-358. https://doi.org/10.31590/ejosat.870875
  • Bulut, E., & Akçacı, T. (2017). Endüstri 4.0 ve İnovasyon Göstergeleri̇ Kapsamında Türki̇ye Anali̇zi̇. ASSAM International Refereed Journal, 7.
  • Canpolat, R. (2022). Otonom Konteyner Gemisi Suzaku, 790 Km'lik Güzergahi Başarıyla Tamamladı. https://www.denizhaber.net/otonom-konteyner-gemisi-suzaku-790-kmlik-guzergahi-basariyla-tamamladi-haber-108705.htm, (Erişim: 20.10.2022)
  • Değirmenci, T. (2022). Kendi Kendine Okyanusu Gecen İlk Otonom Gemi: Prism Courage. https://www.virahaber.com/kendi-kendine-okyanusu-gecen-ilk-otonom-gemi-prism-courage-64718h.htm, (Erişim: 20.10.2022)
  • Doğru, M., & Yorulmaz, M. (2021). Gemi̇lerde Di̇ji̇talleşme: Önemi̇ ve Etki̇leri̇. Journal of International Social Research, 14(77), 1085-1096. https://doi.org/10.17719/jisr.11511
  • Drath, R., & Horch, A. (2014). Industrie 4.0: Hit or Hype? [Industry Forum]. IEEE industrial electronics magazine, 8(2), 56-58.
  • Esmer, Y., & Alan, M. A. (2019). Endüstri 4.0 Perspektifinde İnovasyon. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(18), 465-478.
  • Feibert, D. C., Hansen, M. S., & Jacobsen, P. (2017). An Integrated Process and Digitalization Perspective on the Shipping Supply Chain—A Literature Review. 2017 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM), 1352-1356. https://doi.org/10.1109/IEEM.2017.8290113
  • Gözüyeşil, F. (2021). Denizde Çatışmanın Önlenmesine Dair Uluslararası Kurallar Bağlamında Insansız ve Otonom Gemilerde İyi Gemicilik İlkesi ve Gözcülük Görevi. Adalet Dergisi, (66), 193-225.
  • Helvacı, S. & Muran, H. (2022). Mürettebatsız Gemilerin Elverişliliği. Piri Reis Üniversitesi Deniz Hukuku Dergisi, 31-104.
  • Hertzenberg, B. (2023). MV Yara Birkeland. https://www.yara.com/news-and-media/media-library/press-kits/yara-birkeland-press-kit, (Erişim: 31.01.2023)
  • İçten, T., & Bal, G. (2017). Artırılmış Gerçeklik Üzerine Son Gelişmelerin ve Uygulamaların İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım Ve Teknoloji, 111-136.
  • Kasa, H., & Arslan, G. (2020). Endüstri 4.0 Kapsamında Teorik Bir Analiz: Türkiye Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 1810-1826. https://doi.org/10.17755/esosder.665849
  • Katsivela, M. (2018). The Effect of Unmanned Vessels on Canadian Law: Some Basic Legal Concepts. MarSafeLaw Journal, 47-62.
  • Nicholson, M. (2013). Computer Safety For Modern Bridge Systems. Journal of Navigation, 66. https://doi.org/10.1017/S0373463313000180
  • Ocean Alpha Group Ltd., (2019). The World's Largest, Asia's First-Unmanned Marine Test Sit Officially Opened. https://www.oceanalpha.com/news_list/the-worlds-largest-asias-first-unmanned-marine-test-site-officially-opened, (Erişim: 20.10.2022)
  • Özcan, S, (2020). Denizcilik Sektöründe Entegre Platform Kontrol ve İzleme Sistemlerinin Teknoloji Kabul Modeli ile İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İskenderun Teknik Üniversitesi Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Özsoylu, A. F. (2017). Endüstri 4.0. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 41-64.
  • Pense, C. (2018). Deniz Kazalarında İnsan Faktörü ve Bir Çözüm Olarak E-seyir. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi 1(2), 72-86.
  • Rolls-Royce Marine, (2016). Autonomous Ships the Next Step. https://www.rolls-royce.com/~/media/Files/R/Rolls-Royce/documents/%20customers/marine/ship-intel/rr-ship-intel-aawa-8pg.pdf, (Erişim: 31.01.2023)
  • Rüßmann, M., Lorenz, M., Gerbert, P., Waldner, M., Justus, J., Engel, P., & Harnisch, M. (2015). Industry 4.0: The future of Productivity and Growth in Manufacturing Industries. Boston Consulting Group, 9(1), 54-89. The British Museum, (1920). Sextant Görsel. https://www.britishmuseum.org/collection/object/H_1920-1110-1, (Erişim: 31.01.2023)
  • Si, K. (2019). China's First Autonomous Cargo Ship Makes Maiden Voyage. https://www.seatrade-maritime.com/technology/chinas-first-autonomous-cargo-ship-makes-maiden-voyage, (Erişim: 07.12.2022)
  • Shipowners, (2023). Liability Insurance for Owners and Operators of Maritime Autonomous Vessels. https://www.shipownersclub.com/insurance/autonomous/, (Erişim: 14.02.2023)
  • Şamlı, K. Y. (2020). COVID-19 Pandemisinin Taşıyanın Sorumluluğu ve Navlun Alacağı Üzerindeki Etkileri. İstanbul Hukuk Mecmuası, 78(2), 299-331.
  • Şendoğdu, A., A., (2020), Endüstri 4.0 Devriminde Robotik Kaynaklar Yönetimi Bağlamında İnsan Kaynakları Yönetiminde Yeni Açılımların Kaçınılmazlığı. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 34(1), 168-184. DOI: 10.16951/atauniiibd.631617
  • Taş, H. Y. (2018). Dördüncü Sanayi Devrimi’nin (Endüstri 4.0) Çalışma Hayatına ve İstihdama Muhtemel Etkileri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 1817-1836. https://doi.org/10.26466/opus. 479123
  • Wan, J., Cai, H., & Zhou, K. (2015, January). Industrie 4.0: Enabling Technologies. In Proceedings of 2015 International Conference on Intelligent Computing and Internet of Things, 135-140.
  • Wikipedia (2023). Nikola Tesla. https://tr.wikipedia.org/w/index.php?title=Nikola_Tesla&oldid=29130752, (Erişim: 02.02.2023)
  • Wyrwicka, M. K., & Mrugalska, B. (2018). “Industry 4.0”—Towards Opportunities and Challenges of Implementation. DEStech Transactions on Engineering and Technology Research, 382-387. (icpr). https://doi.org/10.12783/dtetr/icpr2017/17640
  • Yetiş-Şamlı, K. (2013). Lahey-Lahey/Visby, Hamburg ve Rotterdam Kuralları'nda Sefere Elverişlilik. Journal of Istanbul University Law Faculty, 71(2), 479-496. Yıldız, T. (2017). Yaklaşan Dördüncü Endüstri Devrimi ve Türkiye’deki Mevcut Durum. İzmir İleri Teknoloji Enstitüsü, 1-18.
  • Yip, W. (2020). Top Big Data Analytics Use Cases. https://www.oracle.com/tr/big-data/2020/top-22-use-cases-for-big-data.pdf, (Erişim: 19.10.2022)
  • Yorulmaz, M., & Karabulut, K. (2021). Deniz Taşımacılığında Akıllı Gemiler: Gemi Kaptanlarının Bakış Açısı. Ekonomi İşletme ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 40-54. https://doi.org/10.38009/ekimad.871776

Ship 4.0: Conceptual Review and Opinions of Ship Captains

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 23, 1 - 14, 30.06.2023

Öz

Municipalities that have become one of the most important service organizations with the influence of the Today, the use of Industry 4.0 applications in industry and the maritime sector is becoming widespread. Ship 4.0, the maritime counterpart of Industry 4.0, will be the era of remotely controlled, autonomous, unmanned ships. In this context, the aim of the study is to explain the concept of Ship 4.0 with the Industry 4.0 approach, to conceptualize the term Ship 4.0 in the maritime literature, to evaluate the views of the ship captains on the Ship 4.0 transformation process in line with their experiences, to comprehend the contributions of Ship 4.0 to the maritime sector, and to reveal that ship’s people will be able to experience how to difficulties about adaptation to the process. In the study, the effects of Ship 4.0 transformation on the maritime transport sector and what needs to be done to adapt to the transformation were tried to be determined. In the research, phenomenology design, which is a qualitative research method, interview technique as data collection method, content analysis and document analysis as data analysis method were used to determine the views of ship captains on Ship 4.0 transformation. In the research, it has been concluded that with Ship 4.0, maritime accidents caused by human errors will be prevented and there will be no human losses in possible marine accidents. The originality of this study is that the term Ship 4.0 is conceptualized with the Industry 4.0 approach and brought to the literature.

Kaynakça

  • Ahvenjärvi, S. (2016). The Human Element and Autonomous Ships. TransNav: International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 10(3).
  • Akben, İ., & Avşar, İ. İ. (2018). Endüstri 4.0 ve Karanlık Üretim: Genel Bir Bakış. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(1), 26-37.
  • Aksoy, S. (2017). Değişen Teknolojiler ve Endüstri4.0: Endüstri 4.0’ı Anlamaya Dair Bir Giriş. SAV Katkı, 34-44.
  • Aktuğ, Ş. (2015). Art Of Celestial Navigation. İstanbul: Piri Reis Üniversitesi Yayınları.
  • Alan, A. (2018). İnsansız Gemiler ve Deniz Taşımacılığının Geleceği. https://www.ihracat.co/2018/07/insansiz-gemiler-ve-deniz.html, (Erişim: 19.10.2022)
  • Bilimin sesi, (2017). GPS nedir? Görsel https://www.biliminsesi.com/gps-nedir/, (Erişim: 20.10.2022)
  • Bolat, F., & Koşaner, Ö. (2021). İnsansız Gemilerin Güncel Statüleri. European Journal of Science and Technology, 341-358. https://doi.org/10.31590/ejosat.870875
  • Bulut, E., & Akçacı, T. (2017). Endüstri 4.0 ve İnovasyon Göstergeleri̇ Kapsamında Türki̇ye Anali̇zi̇. ASSAM International Refereed Journal, 7.
  • Canpolat, R. (2022). Otonom Konteyner Gemisi Suzaku, 790 Km'lik Güzergahi Başarıyla Tamamladı. https://www.denizhaber.net/otonom-konteyner-gemisi-suzaku-790-kmlik-guzergahi-basariyla-tamamladi-haber-108705.htm, (Erişim: 20.10.2022)
  • Değirmenci, T. (2022). Kendi Kendine Okyanusu Gecen İlk Otonom Gemi: Prism Courage. https://www.virahaber.com/kendi-kendine-okyanusu-gecen-ilk-otonom-gemi-prism-courage-64718h.htm, (Erişim: 20.10.2022)
  • Doğru, M., & Yorulmaz, M. (2021). Gemi̇lerde Di̇ji̇talleşme: Önemi̇ ve Etki̇leri̇. Journal of International Social Research, 14(77), 1085-1096. https://doi.org/10.17719/jisr.11511
  • Drath, R., & Horch, A. (2014). Industrie 4.0: Hit or Hype? [Industry Forum]. IEEE industrial electronics magazine, 8(2), 56-58.
  • Esmer, Y., & Alan, M. A. (2019). Endüstri 4.0 Perspektifinde İnovasyon. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(18), 465-478.
  • Feibert, D. C., Hansen, M. S., & Jacobsen, P. (2017). An Integrated Process and Digitalization Perspective on the Shipping Supply Chain—A Literature Review. 2017 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM), 1352-1356. https://doi.org/10.1109/IEEM.2017.8290113
  • Gözüyeşil, F. (2021). Denizde Çatışmanın Önlenmesine Dair Uluslararası Kurallar Bağlamında Insansız ve Otonom Gemilerde İyi Gemicilik İlkesi ve Gözcülük Görevi. Adalet Dergisi, (66), 193-225.
  • Helvacı, S. & Muran, H. (2022). Mürettebatsız Gemilerin Elverişliliği. Piri Reis Üniversitesi Deniz Hukuku Dergisi, 31-104.
  • Hertzenberg, B. (2023). MV Yara Birkeland. https://www.yara.com/news-and-media/media-library/press-kits/yara-birkeland-press-kit, (Erişim: 31.01.2023)
  • İçten, T., & Bal, G. (2017). Artırılmış Gerçeklik Üzerine Son Gelişmelerin ve Uygulamaların İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım Ve Teknoloji, 111-136.
  • Kasa, H., & Arslan, G. (2020). Endüstri 4.0 Kapsamında Teorik Bir Analiz: Türkiye Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 1810-1826. https://doi.org/10.17755/esosder.665849
  • Katsivela, M. (2018). The Effect of Unmanned Vessels on Canadian Law: Some Basic Legal Concepts. MarSafeLaw Journal, 47-62.
  • Nicholson, M. (2013). Computer Safety For Modern Bridge Systems. Journal of Navigation, 66. https://doi.org/10.1017/S0373463313000180
  • Ocean Alpha Group Ltd., (2019). The World's Largest, Asia's First-Unmanned Marine Test Sit Officially Opened. https://www.oceanalpha.com/news_list/the-worlds-largest-asias-first-unmanned-marine-test-site-officially-opened, (Erişim: 20.10.2022)
  • Özcan, S, (2020). Denizcilik Sektöründe Entegre Platform Kontrol ve İzleme Sistemlerinin Teknoloji Kabul Modeli ile İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İskenderun Teknik Üniversitesi Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Özsoylu, A. F. (2017). Endüstri 4.0. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 41-64.
  • Pense, C. (2018). Deniz Kazalarında İnsan Faktörü ve Bir Çözüm Olarak E-seyir. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi 1(2), 72-86.
  • Rolls-Royce Marine, (2016). Autonomous Ships the Next Step. https://www.rolls-royce.com/~/media/Files/R/Rolls-Royce/documents/%20customers/marine/ship-intel/rr-ship-intel-aawa-8pg.pdf, (Erişim: 31.01.2023)
  • Rüßmann, M., Lorenz, M., Gerbert, P., Waldner, M., Justus, J., Engel, P., & Harnisch, M. (2015). Industry 4.0: The future of Productivity and Growth in Manufacturing Industries. Boston Consulting Group, 9(1), 54-89. The British Museum, (1920). Sextant Görsel. https://www.britishmuseum.org/collection/object/H_1920-1110-1, (Erişim: 31.01.2023)
  • Si, K. (2019). China's First Autonomous Cargo Ship Makes Maiden Voyage. https://www.seatrade-maritime.com/technology/chinas-first-autonomous-cargo-ship-makes-maiden-voyage, (Erişim: 07.12.2022)
  • Shipowners, (2023). Liability Insurance for Owners and Operators of Maritime Autonomous Vessels. https://www.shipownersclub.com/insurance/autonomous/, (Erişim: 14.02.2023)
  • Şamlı, K. Y. (2020). COVID-19 Pandemisinin Taşıyanın Sorumluluğu ve Navlun Alacağı Üzerindeki Etkileri. İstanbul Hukuk Mecmuası, 78(2), 299-331.
  • Şendoğdu, A., A., (2020), Endüstri 4.0 Devriminde Robotik Kaynaklar Yönetimi Bağlamında İnsan Kaynakları Yönetiminde Yeni Açılımların Kaçınılmazlığı. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 34(1), 168-184. DOI: 10.16951/atauniiibd.631617
  • Taş, H. Y. (2018). Dördüncü Sanayi Devrimi’nin (Endüstri 4.0) Çalışma Hayatına ve İstihdama Muhtemel Etkileri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 1817-1836. https://doi.org/10.26466/opus. 479123
  • Wan, J., Cai, H., & Zhou, K. (2015, January). Industrie 4.0: Enabling Technologies. In Proceedings of 2015 International Conference on Intelligent Computing and Internet of Things, 135-140.
  • Wikipedia (2023). Nikola Tesla. https://tr.wikipedia.org/w/index.php?title=Nikola_Tesla&oldid=29130752, (Erişim: 02.02.2023)
  • Wyrwicka, M. K., & Mrugalska, B. (2018). “Industry 4.0”—Towards Opportunities and Challenges of Implementation. DEStech Transactions on Engineering and Technology Research, 382-387. (icpr). https://doi.org/10.12783/dtetr/icpr2017/17640
  • Yetiş-Şamlı, K. (2013). Lahey-Lahey/Visby, Hamburg ve Rotterdam Kuralları'nda Sefere Elverişlilik. Journal of Istanbul University Law Faculty, 71(2), 479-496. Yıldız, T. (2017). Yaklaşan Dördüncü Endüstri Devrimi ve Türkiye’deki Mevcut Durum. İzmir İleri Teknoloji Enstitüsü, 1-18.
  • Yip, W. (2020). Top Big Data Analytics Use Cases. https://www.oracle.com/tr/big-data/2020/top-22-use-cases-for-big-data.pdf, (Erişim: 19.10.2022)
  • Yorulmaz, M., & Karabulut, K. (2021). Deniz Taşımacılığında Akıllı Gemiler: Gemi Kaptanlarının Bakış Açısı. Ekonomi İşletme ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 40-54. https://doi.org/10.38009/ekimad.871776
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Yorulmaz 0000-0002-5736-9146

Mehmet Derici 0000-0002-8239-9718

Erken Görünüm Tarihi 12 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Kabul Tarihi 19 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Yorulmaz, M., & Derici, M. (2023). Gemi 4.0: Kavramsal İnceleme ve Gemi Kaptanlarının Görüşleri. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 12(23), 1-14.