The aim of the research is to examine the effect of the academic learning climate at the Faculty of Sports Sciences on students' critical thinking motivation. The relational screening model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The survey form used in the research consists of 3 parts. In the first part, the personal information form in which the demographic information of the students participating in the research is collected, in the second part, "Critical Thinking Motivation Scale", and in the third part; “School Climate Scale” was used. “301” students studying at Muğla Sıtkı Koçman University Faculty of Sports Sciences (2nd-4th grade) participated in the research. "IBM SPSS 26" statistical analysis program was used to analyze the research data. Since the data showed a normal distribution between +1.5 and -1.5, parametric tests were applied. According to the findings of the research data, a positive and significant relationship was determined between school climate and critical thinking motivation. On the other hand, it was determined that the school climate and learning environment scale had a positive impact on students' critical thinking motivation. As a result, there is a positive relationship between students' school climate perceptions and their critical thinking motivation and the academic learning climate positively affects students' critical thinking motivation.
Critical thinking motivation school climate learning climate sport sciences
Araştırmanın amacı Spor Bilimleri Fakültesindeki akademik öğrenme ikliminin öğrencilerin eleştirel düşünme motivasyonlarına etkisinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan anket formu 3 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde araştırmaya katılan öğrencilerin demografik bilgilerinin toplandığı kişisel bilgi formu, ikinci bölümde “Eleştirel Düşünme Motivasyonu Ölçeği”, üçüncü bölümde ise; “Okul İklimi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde (2-4. sınıf) öğrenim gören “301” öğrenci katılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde “IBM SPSS 26” istatistik analiz programı kullanılmıştır. Veriler +1.5 ile -1.5 aralığında normal bir dağılım gösterdiği için parametrik testler uygulanmıştır. Araştırma verilerinin bulgularına göre okul iklimi ile eleştirel düşünme motivasyonu arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Diğer yandan okul iklimi ve öğrenme ortamı ölçeğinin öğrencilerin eleştirel düşünme motivasyonlarına pozitif yönde etki ettiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin okul iklim algıları ile eleştirel düşünme motivasyonları arasında pozitif ilişki vardır ve akademik öğrenme iklimi öğrencilerin eleştirel düşünme motivasyonlarını pozitif yönde etkilemektedir.
Eleştirel düşünme motivasyon okul iklimi öğrenme iklimi spor bilimleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 17 Sayı: 3 |