Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS' GAME AND PHYSICAL ACTIVITIES COURSE COMPETENCIES

Yıl 2024, Cilt: 18 Sayı: 2, 194 - 207, 15.08.2024

Öz

Developing the habit of regular participation in games and physical activities and acquiring knowledge related to these activities is one of the important goals of general education. To achieve these goals, primary school teachers have essential duties in fulfilling the duties and responsibilities related to this course in the education system. The "Game and Physical Activities" course, which is implemented as 5 lesson hours per week in the primary school (grades 1-4) curriculum and renamed "Physical Education and Games" in 2018, has an important potential in the holistic education of the student. While participating in games and physical activities, students can develop their physical, emotional, social, mental, and characteristics and improve their health. This research aims to determine the problems encountered by primary school teachers in the Game and Physical Activities course, to have an idea about the efficiency of the course, and to determine the competencies of primary school teachers in the Game and Physical Activities course. The research is quantitative and as a data collection tool, the "Physical Education Teacher Special Field Competencies", which was put into effect by the Ministry of National Education in 2008, was transformed into a question form and a measurement tool consisting of 6 sub-dimensions and 30 questions in 5-point Likert type was used. The data were expressed with frequency, percentage, and averages and analyzed using Mann-Whitney U and Kruskall Wallis test techniques since the data did not show normal distribution in comparisons. According to the findings of the research; while the difference in having teacher competencies according to gender was not found significant (p>0.05), the difference according to age (in favor of young teachers) and years of service (6-10 years) was found significant (p< 0.05). Based on the findings, it can be said that primary school teachers consider themselves adequate in the game and physical activities course.

Proje Numarası

BED-018

Kaynakça

  • Aracı H. (1998) Okullarda beden eğitimi. Nobel yayın dağıtım. Ankara.
  • Şirin EF., Bozkurt İ. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersi ile ilgili tutum ve uygulamaları. 4. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu. 10-11. Bursa. Türkiye
  • https://sozluk.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 10.03.2019].
  • Aral N., Gürsoy F., Köksal A. (2001). Okul öncesi eğitiminde oyun. YA-PA Yayın. Ankara
  • Topkaya İ. (2011) Hareket, beden eğitimi ve spor öğretiminde öğrenme ve öğretimin temelleri. Nobel Yayın. Ankara
  • Güneş A. (2002). Okullarda beden eğitimi ve oyun öğretimi. Pegem Yayınları. Ankara.
  • Ayan S. (2007). İlköğretim I. ve II. kademede beden eğitimi dersinin amaçlarına göre uygulanma durumunun incelenmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tamer K. (1982). Beden eğitimi ve oyun öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi yayınları. Eskişehir.
  • Baltacı G., Düzgün İ. (2008). Adolesan ve egzersiz. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 730, Ankara.
  • MEBa (2012). Millî eğitim bakanlığı talim ve terbiye kurulu başkanlığı http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_03/06051805_cilt1.pdf. [Erişim tarihi: 14.03.2018].
  • Açıkada C. (1992) Beden eğitimi ve spor öğretmeni yetiştirmede müfredat programı sorunları, Spor Bilimleri Dergisi. 4, 3-9.
  • Dollaway KC., Hannays K., Paul J., Melville M. (2024) The importance of physical education and sport in primary (elementary) school. International Journal of Physical Education, Sports and Health. 11(3), 244-251.
  • Özşaker M., Orkun A. (2005). İlköğretim okullarında beden eğitimi dersinin amaç ve içeriğine ilişkin sorunlar. 4. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu, İzmir. Türkiye.
  • Kazu H., Aslan S. (2013) Oyun ve fiziki etkinlikler dersinin birinci sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi (Elazığ ili örneği) Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 24(1), 49-63.
  • MEBb (2012). Oyun ve fiziki etkinlikler dersi öğretim programı. TTKB, Ankara https://ttkb.meb.gov.tr/www/gecmisten-gunumuze-kurul-kararlari/icerik/152 [Erişim tarihi: 11.08.2018].
  • MEB (2015). Temel eğitim genel müdürlüğü. https://tegm.meb.gov.tr. [Erişim tarihi: 01.03.2019].
  • Mamak H., Temel A., Kangalgil M. (2020). Examining the self-efficacy of primary school teachers and the problems encountered in physical education and game course. Educational Policy Analysis and Strategic Research. 15(3), 336-358.
  • Gadais T., Caron T., Ayoub MB., Karelis A., Nadeau L. (2020) The role of the teacher in implementing a school-based intervention on the physical activity practice of children. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17(19) 73-84.
  • Daly-Smith A., Quarmby T., Archbold VSJ., Corrigan N., Wilson D., Resaland GK., Bartholomew JB., Singh A., Tjomsland HE., Sherar LB., Chalkley A., Routen AC., Shickle D., Bingham DD., Barber SE., van Sluijs E., Fairlough SJ., McKenna J. (2020). Using a multi-stakeholder experience-based design process to co-develop the creating active schools framework. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 17(1), 13.
  • Dobell A., Pringle A., Faghy MA., Roscoe CMP. (2021) Educators' perspectives on the value of physical education, physical activity and fundamental movement skills for early years foundation stage children in england. Children. 8(5), 338.
  • Pavlović S., Pelemiš V., Marković J., Dimitrijević M., Badrić M., Halaši S., Nicolic I., Cokorilo N. (2023). The role of motivation and physical self-concept in accomplishing physical activity in primary school children. Sports. 11(9), 173.
  • Pehlivan Z., Dönmez B., Yaşat H. (2005). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik görüşleri. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 10 (3) 51-62.
  • Karasar N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • http://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64 [Erişim tarihi: 01.02.2017].
  • Yazıcıoğlu Y. ve Erdoğan S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Arslan Y. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim birinci kademe beden eğitimi ders programlarına ve beden eğitimi dersine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dudley DA., Okely AD., Cotton WG., Pearson P., Caputi P. (2012). Physical Activity Levels and Movement Skill Instruction in Secondary School Physical Education. Journal of Science and Medicine in Sport.15 (3), 231-237.
  • Çivril Kara R., Küçükkılıç S., Öncü E. (2017). Sınıf öğretmenlerinin oyun ve fiziki etkinlikler dersi hakkındaki görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi. 8(15), 18-46.
  • Güven Ö., Yıldız Ö. (2014). Sınıf öğretmenlerinin oyun ve fiziki etkinlikler dersinden beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 22(2), 525-538.
  • Altun M. (2006). Eğitsel oyunlar dersi öğretim programı 12. sınıf. Milli Eğitim Bakanlığı yayınları, Ankara.
  • Doğan E. (2000). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Temel A., Kangalgil M. (2021). Oyun ve fiziki etkinlikler dersi öğretim programı kazanımlarının gerçekleşmesine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi. 50(229), 445-462.
  • Tortop Y. (2005) Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersi ve eğitsel oyun uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Koparan Ş., Öztürk F., Korkmaz NH. (2011). Beden eğitimi öğretmenlerinin öz yeterlik ve beden eğitimi öğretmeni yeterliliğinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Özel Sayı, 52-61.
  • Can Ceylan G. (2015). İlkokul II. sınıf oyun ve fiziki etkinlikler dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ocak Y., Tortop Y. (2006). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimlerine ilişkin genel görüşleri ve beden eğitimi derslerini yürütürken karşılaştıkları sorunları. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 3-5 Muğla. Türkiye.
  • Sarıkaya İ., Şen S. (2016). Serbest etkinlikler dersinin amacına hizmet etme derecesinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(2), 344-359.

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN OYUN VE FİZİKİ ETKİNLİKLER DERSİ YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 18 Sayı: 2, 194 - 207, 15.08.2024

Öz

Öğrencilerde ilkokuldan itibaren oyun ve fiziki etkinliklere düzenli katılım alışkanlığı geliştirme ve bunlara bağlı bilgi birikimini edinme, genel eğitimin önemli hedeflerinden biridir. Bu hedefleri gerçekleştirmek için eğitim sisteminde yer alan bu dersle ilgili görev ve sorumlulukları yerine getirmede sınıf öğretmenlerine son derece önemli görevler düşmektedir. İlkokul (1-4. sınıflar) öğretim programında haftada 5 ders saati olarak uygulanan ve 2018 yılında “Beden Eğitimi ve Oyun” ismini alan “Oyun ve Fiziki Etkinlikler” dersi, öğrencinin bütüncül eğitiminde önemli bir potansiyele sahiptir. Öğrenciler oyun ve fiziki etkinliklere katılırken fiziksel, duygusal, sosyal, zihinsel vb. özelliklerini geliştirme ve bunlara bağlı sağlığını iyileştirme fırsatlarını elde etmektedir. Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin oyun ve fiziki etkinlikler dersinde karşılaştıkları problemleri belirlemek, dersin verimliliği hakkında fikir sahibi olmak, sınıf öğretmenlerinin Oyun ve Fiziki Etkinlikler dersindeki yeterliklerini tespit etmektir. Araştırma nicel bir araştırma olup veri toplama aracı olarak Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2008 tarihinde yürürlüğe koyulan "Beden Eğitimi Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri" soru şekline dönüştürülerek 6 alt boyut ve 5'li likert tipinde 30 sorudan oluşan ölçme aracı kullanılmıştır. Veriler, frekans, yüzde ve ortalamalar ile ifade edilmiş, karşılaştırmalarda verilerin normal dağılım göstermediğinden Mann-Whitney U ve Kruskall Wallis test teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre; Öğretmen yeterliklerine sahip oluşta cinsiyete göre fark anlamlı bulunmazken (p>0.05), yaş (genç öğretmenler lehine) ve hizmet yılı (6-10 yıl) değişkenine göre fark anlamlı bulunmuştur (p< 0.05). Elde edilen bulgulardan hareketle sınıf öğretmenlerinin oyun ve fiziki etkinlikler dersindeki kendilerini yeterli gördükleri söylenebilir.

Destekleyen Kurum

Cumhuriyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Proje Numarası

BED-018

Kaynakça

  • Aracı H. (1998) Okullarda beden eğitimi. Nobel yayın dağıtım. Ankara.
  • Şirin EF., Bozkurt İ. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersi ile ilgili tutum ve uygulamaları. 4. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu. 10-11. Bursa. Türkiye
  • https://sozluk.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 10.03.2019].
  • Aral N., Gürsoy F., Köksal A. (2001). Okul öncesi eğitiminde oyun. YA-PA Yayın. Ankara
  • Topkaya İ. (2011) Hareket, beden eğitimi ve spor öğretiminde öğrenme ve öğretimin temelleri. Nobel Yayın. Ankara
  • Güneş A. (2002). Okullarda beden eğitimi ve oyun öğretimi. Pegem Yayınları. Ankara.
  • Ayan S. (2007). İlköğretim I. ve II. kademede beden eğitimi dersinin amaçlarına göre uygulanma durumunun incelenmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tamer K. (1982). Beden eğitimi ve oyun öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi yayınları. Eskişehir.
  • Baltacı G., Düzgün İ. (2008). Adolesan ve egzersiz. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 730, Ankara.
  • MEBa (2012). Millî eğitim bakanlığı talim ve terbiye kurulu başkanlığı http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_03/06051805_cilt1.pdf. [Erişim tarihi: 14.03.2018].
  • Açıkada C. (1992) Beden eğitimi ve spor öğretmeni yetiştirmede müfredat programı sorunları, Spor Bilimleri Dergisi. 4, 3-9.
  • Dollaway KC., Hannays K., Paul J., Melville M. (2024) The importance of physical education and sport in primary (elementary) school. International Journal of Physical Education, Sports and Health. 11(3), 244-251.
  • Özşaker M., Orkun A. (2005). İlköğretim okullarında beden eğitimi dersinin amaç ve içeriğine ilişkin sorunlar. 4. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu, İzmir. Türkiye.
  • Kazu H., Aslan S. (2013) Oyun ve fiziki etkinlikler dersinin birinci sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi (Elazığ ili örneği) Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 24(1), 49-63.
  • MEBb (2012). Oyun ve fiziki etkinlikler dersi öğretim programı. TTKB, Ankara https://ttkb.meb.gov.tr/www/gecmisten-gunumuze-kurul-kararlari/icerik/152 [Erişim tarihi: 11.08.2018].
  • MEB (2015). Temel eğitim genel müdürlüğü. https://tegm.meb.gov.tr. [Erişim tarihi: 01.03.2019].
  • Mamak H., Temel A., Kangalgil M. (2020). Examining the self-efficacy of primary school teachers and the problems encountered in physical education and game course. Educational Policy Analysis and Strategic Research. 15(3), 336-358.
  • Gadais T., Caron T., Ayoub MB., Karelis A., Nadeau L. (2020) The role of the teacher in implementing a school-based intervention on the physical activity practice of children. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17(19) 73-84.
  • Daly-Smith A., Quarmby T., Archbold VSJ., Corrigan N., Wilson D., Resaland GK., Bartholomew JB., Singh A., Tjomsland HE., Sherar LB., Chalkley A., Routen AC., Shickle D., Bingham DD., Barber SE., van Sluijs E., Fairlough SJ., McKenna J. (2020). Using a multi-stakeholder experience-based design process to co-develop the creating active schools framework. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 17(1), 13.
  • Dobell A., Pringle A., Faghy MA., Roscoe CMP. (2021) Educators' perspectives on the value of physical education, physical activity and fundamental movement skills for early years foundation stage children in england. Children. 8(5), 338.
  • Pavlović S., Pelemiš V., Marković J., Dimitrijević M., Badrić M., Halaši S., Nicolic I., Cokorilo N. (2023). The role of motivation and physical self-concept in accomplishing physical activity in primary school children. Sports. 11(9), 173.
  • Pehlivan Z., Dönmez B., Yaşat H. (2005). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik görüşleri. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 10 (3) 51-62.
  • Karasar N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • http://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64 [Erişim tarihi: 01.02.2017].
  • Yazıcıoğlu Y. ve Erdoğan S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Arslan Y. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim birinci kademe beden eğitimi ders programlarına ve beden eğitimi dersine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dudley DA., Okely AD., Cotton WG., Pearson P., Caputi P. (2012). Physical Activity Levels and Movement Skill Instruction in Secondary School Physical Education. Journal of Science and Medicine in Sport.15 (3), 231-237.
  • Çivril Kara R., Küçükkılıç S., Öncü E. (2017). Sınıf öğretmenlerinin oyun ve fiziki etkinlikler dersi hakkındaki görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi. 8(15), 18-46.
  • Güven Ö., Yıldız Ö. (2014). Sınıf öğretmenlerinin oyun ve fiziki etkinlikler dersinden beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 22(2), 525-538.
  • Altun M. (2006). Eğitsel oyunlar dersi öğretim programı 12. sınıf. Milli Eğitim Bakanlığı yayınları, Ankara.
  • Doğan E. (2000). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Temel A., Kangalgil M. (2021). Oyun ve fiziki etkinlikler dersi öğretim programı kazanımlarının gerçekleşmesine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi. 50(229), 445-462.
  • Tortop Y. (2005) Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersi ve eğitsel oyun uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Koparan Ş., Öztürk F., Korkmaz NH. (2011). Beden eğitimi öğretmenlerinin öz yeterlik ve beden eğitimi öğretmeni yeterliliğinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Özel Sayı, 52-61.
  • Can Ceylan G. (2015). İlkokul II. sınıf oyun ve fiziki etkinlikler dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ocak Y., Tortop Y. (2006). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimlerine ilişkin genel görüşleri ve beden eğitimi derslerini yürütürken karşılaştıkları sorunları. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 3-5 Muğla. Türkiye.
  • Sarıkaya İ., Şen S. (2016). Serbest etkinlikler dersinin amacına hizmet etme derecesinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(2), 344-359.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Derya Taran 0009-0000-2096-549X

Murat Kangalgil 0000-0002-7480-199X

Proje Numarası BED-018
Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2024
Kabul Tarihi 12 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taran, D., & Kangalgil, M. (2024). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN OYUN VE FİZİKİ ETKİNLİKLER DERSİ YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 194-207.

16227

16228

16229

16230