Developing the habit of regular participation in games and physical activities and acquiring knowledge related to these activities is one of the important goals of general education. To achieve these goals, primary school teachers have essential duties in fulfilling the duties and responsibilities related to this course in the education system. The "Game and Physical Activities" course, which is implemented as 5 lesson hours per week in the primary school (grades 1-4) curriculum and renamed "Physical Education and Games" in 2018, has an important potential in the holistic education of the student. While participating in games and physical activities, students can develop their physical, emotional, social, mental, and characteristics and improve their health. This research aims to determine the problems encountered by primary school teachers in the Game and Physical Activities course, to have an idea about the efficiency of the course, and to determine the competencies of primary school teachers in the Game and Physical Activities course. The research is quantitative and as a data collection tool, the "Physical Education Teacher Special Field Competencies", which was put into effect by the Ministry of National Education in 2008, was transformed into a question form and a measurement tool consisting of 6 sub-dimensions and 30 questions in 5-point Likert type was used. The data were expressed with frequency, percentage, and averages and analyzed using Mann-Whitney U and Kruskall Wallis test techniques since the data did not show normal distribution in comparisons. According to the findings of the research; while the difference in having teacher competencies according to gender was not found significant (p>0.05), the difference according to age (in favor of young teachers) and years of service (6-10 years) was found significant (p< 0.05). Based on the findings, it can be said that primary school teachers consider themselves adequate in the game and physical activities course.
Primary school games and physical activities course primary school teacher competency
BED-018
Öğrencilerde ilkokuldan itibaren oyun ve fiziki etkinliklere düzenli katılım alışkanlığı geliştirme ve bunlara bağlı bilgi birikimini edinme, genel eğitimin önemli hedeflerinden biridir. Bu hedefleri gerçekleştirmek için eğitim sisteminde yer alan bu dersle ilgili görev ve sorumlulukları yerine getirmede sınıf öğretmenlerine son derece önemli görevler düşmektedir. İlkokul (1-4. sınıflar) öğretim programında haftada 5 ders saati olarak uygulanan ve 2018 yılında “Beden Eğitimi ve Oyun” ismini alan “Oyun ve Fiziki Etkinlikler” dersi, öğrencinin bütüncül eğitiminde önemli bir potansiyele sahiptir. Öğrenciler oyun ve fiziki etkinliklere katılırken fiziksel, duygusal, sosyal, zihinsel vb. özelliklerini geliştirme ve bunlara bağlı sağlığını iyileştirme fırsatlarını elde etmektedir. Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin oyun ve fiziki etkinlikler dersinde karşılaştıkları problemleri belirlemek, dersin verimliliği hakkında fikir sahibi olmak, sınıf öğretmenlerinin Oyun ve Fiziki Etkinlikler dersindeki yeterliklerini tespit etmektir. Araştırma nicel bir araştırma olup veri toplama aracı olarak Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2008 tarihinde yürürlüğe koyulan "Beden Eğitimi Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri" soru şekline dönüştürülerek 6 alt boyut ve 5'li likert tipinde 30 sorudan oluşan ölçme aracı kullanılmıştır. Veriler, frekans, yüzde ve ortalamalar ile ifade edilmiş, karşılaştırmalarda verilerin normal dağılım göstermediğinden Mann-Whitney U ve Kruskall Wallis test teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre; Öğretmen yeterliklerine sahip oluşta cinsiyete göre fark anlamlı bulunmazken (p>0.05), yaş (genç öğretmenler lehine) ve hizmet yılı (6-10 yıl) değişkenine göre fark anlamlı bulunmuştur (p< 0.05). Elde edilen bulgulardan hareketle sınıf öğretmenlerinin oyun ve fiziki etkinlikler dersindeki kendilerini yeterli gördükleri söylenebilir.
Cumhuriyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
BED-018
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | BED-018 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 18 Sayı: 2 |