The selection of the practice teacher is not a random choice, and it is important for this research to determine the thoughts of the prospective teachers of the candidate teachers, who can influence the candidate in the negative direction during the period when the candidate is taking the training. The study was designed as a quantitative study and the general screening model was used. This model is appropriately designed with the relational scan model. The universe of this research is the fourth grade, classroom teacher students who are studying at Pamukkale University Faculty of Education in 2016 - 2017 academic year. All teacher candidates at the stage of the study were reached. The "Practical Teacher Proficiency Scale" developed by Kiraz (2001) was used in the research. The variables determined in the scope of the study are gender, the average grade of the application teacher, and the academic grade average of the classroom teacher candidates. It has been observed that the variables have significant differences in expectation from the application teacher and the level of having these expectations. According to the analysis of correlation, there is a relation between the importance and expectation of classroom teacher candidates for this lesson in medium and high level and positive in three sub-dimensions. In the last sub-problem, the relationship between the expectation from the practice teacher and the level of having these expectations has been examined and remarkable results have been achieved.
Uygulama
öğretmeninin seçimi rastgele bir seçime bırakılmaması, böyle bir durumun
öğretmen adayının almış olduğu eğitimi uygulama geçireceği dönemde aday
üzerinde negatif yönde etkiler bırakabileceği öğretmen adaylarının uygulama
öğretmenleri hakkındaki düşüncelerinin belirlenmesi bu araştırmanın önemini
oluşturmaktadır. Araştırma nicel bir çalışma olarak tasarlanmış ve genel tarama
modeli kullanılmıştır. Bu modele uygun olarak, ilişkisel tarama modeli ile
desenlenmiştir. Bu araştırmanın evrenini, 2016 - 2017 eğitim öğretim yılında
Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören dördüncü sınıf, sınıf
öğretmenliği öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmada evrende bulunan tüm
öğretmen adaylarına ulaşılmıştır. Araştırmada Kiraz (2001) tarafından
geliştirilen "Uygulama Öğretmeni Yeterlik Ölçeği"
kullanılmıştır. Araştırma kapsamında
belirlenen değişkenler cinsiyet, uygulama öğretmeninin kıdemi ve sınıf
öğretmeni adaylarının akademik not ortalamalarıdır.Bu değişkenlerin, uygulama
öğretmeninden beklentiler ve bu beklentilere sahip olma düzeyleri üzerinde
farklı alt boyutlarda anlamlı farklar ortaya koyduğu gözlenmiştir. Yapılan
korelasyon analizine göre
sınıf öğretmeni adaylarının bu derse verdikleri önem ile beklentileri arasında
üç alt boyutta da orta ve yüksek düzeyde ve de pozitif yönde bir ilişki tespit
edilmiştir. Son alt
problemde ise uygulama öğretmeninden beklentiler ile bu beklentilere sahip olma
düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiş ve dikkat çekici sonuçlara ulaşılmıştır.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1 |