Factors such as the determination of different educational strategies and goal-oriented activities and the elimination of test anxiety during the university period reveal the relationship between self-esteem and academic success. However, the relationship between academic achievement and self-esteem and psychosocial factors in students studying in the physiotherapy and rehabilitation department has not been adequately investigated. However, the factors affecting academic success in physiotherapy and rehabilitation students are unclear. Therefore, the aim of our study is to investigate the relationship between academic achievement, self-esteem, anxiety and depression levels of first-year students in the department physiotherapy and rehabilitation. The study included 72 individuals who started their education in the physiotherapy and rehabilitation department and had just finished the first grade and could read and understand Turkish. Individuals' self-esteem was evaluated with the Rosenberg Self-Esteem Inventory, their anxiety status was evaluated with the State-Trait Anxiety Inventory, and their depression level was evaluated with the Beck Depression Inventory. The academic achievements of the individuals included in the study were recorded by taking the Physiotherapy and Rehabilitation 1st grade score averages. A statistically significant relationship was found between the academic achievement levels of physiotherapy and rehabilitation students and the sub-parameters of the Rosenberg Self-Esteem Inventory (P<0.05). Significant correlations were found between academic achievement and depression level (r=-0.452, P=0.001), state (r=-0.269, P=0.022) and trait (r=-0.385, P=0.001) anxiety levels. (p<0.05). In studies aimed at increasing the general academic achievement of physiotherapy and rehabilitation students, it has been revealed that factors such as self-esteem, anxiety and depression levels should also be addressed starting from the first grade.
Üniversite döneminde, farklı eğitim stratejilerinin ve hedefe yönelik faaliyetlerin belirlenmesi ile sınav kaygısının ortadan kaldırılması gibi faktörler benlik saygısı ile akademik başarı arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktadır. Ancak fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümünde öğrenim gören öğrencilerde akademik başarıyla benlik saygısının ve psikososyal faktörlerin ilişkisi yeterince araştırılmamıştır. Bu nedenle çalışmamızın amacı fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümünde öğrenim gören birinci sınıf öğrencilerinde akademik başarının benlik saygısı, kaygı durumu ve depresyon düzeyi ile ilişkisinin incelenmesidir. Çalışmaya fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümünde öğrenim gören ve 1. sınıfı henüz bitirmiş olan, Türkçe okuyup-anlayabilen 72 birey dahil edildi. Bireylerin benlik saygısı Rosenberg Benlik Saygısı Envanteri, kaygı durumu Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri, depresyon düzeyi Beck Depresyon Envanteri ile değerlendirildi. Çalışmaya dahil edilen bireylerin akademik başarıları, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü 1. sınıf not ortalamaları alınarak kaydedildi. Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümünde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin akademik başarı düzeyleri ile Rosenberg Benlik Saygısı Envanterinin alt parametreleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu tespit edildi (P<0,05). Ayrıca akademik başarı ile depresyon düzeyi (r=-0,452, P=0,001), durumluk (r=-0,269, P=0,022) ve sürekli (r=-0,385, P=0,001) kaygı düzeyi arasında da istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler olduğu belirlendi (p<0,05). Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümünde öğrenim gören öğrencilerin genel akademik başarılarının arttırılmasına yönelik çalışmalarda, birinci sınıftan itibaren benlik saygısı, kaygı durumu ve depresyon düzeyi gibi faktörlerin de ele alınması gerekliliği ortaya konmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Nisan 2023 |
Kabul Tarihi | 9 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3 |