Amaç: Günümüzde pek çok kişi, Coronavirüs hastalığı 2019 (COVID-19) aşıları da dahil olmak üzere sağlık bilgilerine ulaşmak için internette arama yapmaktadır. YouTube en yaygın kullanılan web sitelerinden biridir. Bununla birlikte, sağlıkla ilgili YouTube videolarının kalitesi ve doğruluğu hala tartışmalıdır. Bu çalışmada, YouTube analiz yöntemini kullanarak Türkiye'deki COVID-19 aşı tereddütünü araştırmayı amaçladık.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada “COVID 19” VEYA “koronavirüs” VEYA “SARSCOV 2”' ve “aşı” VEYA “aşılama” ve “aşı tereddütü” VEYA “aşı kararsızlığı” anahtar kelimeleri kullanıldı. YouTube'da video aramak için ilk olarak, Türkçe dilinde olmayan videolar ve yinelenen videolar hariç tutuldu. Videolarla ilgili süre (saniye), izlenme sayısı, yorum sayısı, toplam beğeni/beğenmeme gibi bazı detaylar kaydedildi. Videoların DISCERN (Quality Criteria for Consumer Health Information), JAMA (Journal of the American Medical Association) puanları ve Video Güç İndeksi (VPI) değerleri hesaplandı.
Sonuçlar: Videoların çoğu haber ajansları tarafından yüklendi (%48). Videoların DISCERN puanları çok kötü ile iyi arasında değişiyordu. Ortalama JAMA puanı 2.9 olarak bulundu ve yüksek puan olarak kabul edildi. Videoların kaynakları arasında VPI ve JAMA puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardı (p < 0,05).
Sonuç: Akademik ve resmi kuruluşlar tarafından hazırlanan video içeriklerinin kalitesi artırılarak aşı tereddütü azaltılabilir. Topluluk aşılama davranışlarında YouTube videolarının doğru kullanımı, COVID 19'un topluluk arasında yayılmasında önemli bir rol oynayabilir ve pandeminin kontrol altına alınmasına yardımcı olabilir.
YouTube analizi COVID-19 aşı aşı karşıtlığı toplum davranışları Türkiye.
Aim: Nowadays many people search the internet to gain health information including Coronavirus disease 2019 (COVID-19) vaccines. YouTube™ is one of the most widely used websites. However, the quality and accuracy of health-related YouTube™ videos are still controversial. In this study we aimed to research the COVID-19 vaccine hesitation in Turkey by using YouTube analyses method.
Material and Method: In this study, “COVID 19’’ OR “coronavirus’’ OR “SARSCOV 2’’ ‘and “vaccine’’ OR “vaccination’’ and “vaccine hesitancy’’ OR “vaccine hesitation’’ keywords were used to search videos on YouTube™. Firstly, non-Turkish videos and duplicate videos were excluded. Some details about videos such as duration (seconds), view count, number of comments, total likes/ dislikes were recorded. DISCERN (Quality Criteria for Consumer Health Information), JAMA (Journal of the American Medical Association) scores, and Video Power Index (VPI) values of the videos were calculated.
Results: Most of the videos were uploaded by news agencies (48%). DISCERN scores of the videos were ranged between very poor and good. The mean JAMA score was found 2.9 that is accepted as a high score. There was a statistically significant difference in the VPI and JAMA scores among videos’ sources (p < 0,05).
Conclusion: Vaccine hesitation can be reduced by increasing the quality of the video content prepared by academic and govermental organizations. The correct use of YouTube videos in community vaccination behaviors can play an important role in the spread of COVID 19 among the community and help control the pandemic.
YouTube analysis COVID-19 vaccine anti-vaccination community behaviors Turkey
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 8 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Dergimiz Uluslararası hakemli bir dergi olup TÜRKİYE ATIF DİZİNİ, TürkMedline, CrossREF, ASOS index, Google Scholar, JournalTOCs, Eurasian Scientific Journal Index(ESJI), SOBIAD ve ISIindexing dizinlerinde taranmaktadır. TR Dizin(ULAKBİM), SCOPUS, DOAJ için başvurularımızın sonuçlanması beklenmektedir.