School management is not a usual task that anyone can easily do. Carefully choosing and educating these people who will carry out this job is one of the main condition for reaching the success in education. The aim of this work, determining the manager selection criteria in the direction of regulations from 1980 to present; revealing the views of middle school teachers and managers regarding these criteria. In this survey according to the criterion sampling method, from 1980 to present, manager assignment regulations were examined; manager assignmentselection criteria were examined with regards to general conditions, preference, evaluation forms and assignment situation and a draft questionnaire was developed. The prepared draft questionnaire was finalized by submitting them to experts view. Prepared questionnaire was applied to 380 school managers and teachers in 25 school determined by unbiased sample method in Ilkadım, Atakum, Canik and Tekkekoy province of Samsun. In the regulations that were changed 27 times since due to the political will and cancellation of the courts, it was seen that the most important assignment criteria of primary school and middle school managers were certificate of achievement, exam score, appreciation point and the interview. The participants in the survey gave importance of the managers to use Turkish well and effectively and their ability to use communication skills. According to the survey participants mostly desired the managers to be sorted as; selecting them between educated people in management field, to educate these people in management field, selecting them among the ones who have post graduate/doctorate degree in management field, choosing the managers among the teachers who have succeeded in the exams of OSYM, if there is an interview giving place to the associate professors or professors in education management field, giving word to the managed ones and doing manager selection in an objective way disregarding the debates. In this context, in the written examination, constitution of the committees from authorized people, the need to be treated objectively in the interviews and the requirement of manager education were emphasized.
Okul yöneticiliği
herkesin başarıyla yürütebileceği sıradan bir görev değildir. Bu görevi
yürütecek kişilerin özenle seçilmesi ve yetiştirilmesi eğitimde başarıya ulaşmanın
ana koşullarından biridir. Bu çalışmanın amacı, 1980’den günümüze uygulanan
yönetmelikler doğrultusunda yönetici seçme ölçütlerini belirlemek; bu ölçütlere
ilişkin ilköğretim okullarında görev yapan okul yönetici ve öğretmenlerinin
görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada ölçüt örnekleme yöntemine göre
1980’den günümüze uygulanan yönetici atama yönetmelikleri incelenmiş, yönetici
atama-seçme ölçütleri; genel koşullar, tercih sebepleri, özel koşullar,
değerlendirme formları ve atama durumları bakımından incelenerek bir taslak
anket formu oluşturulmuştur. Hazırlanan taslak form, uzman görüşüne sunularak
ankete son hali verilmiştir. Hazırlanan anket, Samsun ilinin Atakum, İlkadım,
Canik ve Tekkeköy ilçelerinden yansız örnekleme yöntemi ile belirlenen 25
okuldaki toplam 380 yönetici ve öğretmene uygulanmıştır. Araştırmada siyasi
irade ya da mahkemelerin iptal kararlarından ötürü 1980’den bugüne 27 kez değiştirilen
yönetmelikte ilköğretim okulları yöneticilerinin atanmasında kullanılan en
önemli ölçütlerin; başarı belgeleri, sınav puanı, takdir puanı ve mülakat
olduğu görülmüştür. Araştırmada katılımcılar; yöneticilerin Türkçeyi güzel ve
etkili kullanabilme ve iletişim becerilerine sahip olma durumlarına büyük önem
atfetmişlerdir. Araştırmaya göre katılımcıların yönetici seçiminde dikkate
alınmasını istedikleri hususlar: yönetim alanında eğitim almış kişilerin
seçilmesi ya da seçilen kişilere yönetim alanında eğitimler verilmesi, eğitim yönetimi
alanında yüksek lisans/doktora yapmış kişilerin yönetici olarak seçilmesi, ÖSYM
tarafından yapılacak olan sınavlarda başarı gösteren öğretmenler içerisinden
yönetici seçilmesi, mülakat yapılacak ise komisyonlarda eğitim yönetimi
alanında uzman doçent veya profesörlerin
yer alması, yönetici seçiminde yönetilenlerin de söz hakkı olması ve yönetici
seçimlerinin tartışmalara yer vermeyecek objektif bir şekilde yapılması olarak
sıralanmaktadır. Bu bağlamda araştırmada yazılı sınavların, mülakat
komisyonlarının yetkin kişilerden oluşturulmasının ve mülakatlarda objektif davranılmasının
gerekliliği ile yönetici eğitiminin zorunluluğu vurgulanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |