Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of the Factors Affecting Success in Lesson of Experimental Design and Analysis

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 5 - 9, 01.01.2020

Öz

The purpose of this study was to determine the factors that affect their success in the lesson of experimental design and analysis for undergraduate students in the applied fields. For this purpose, a study was conducted with 105 students taking the lesson of Experimental Design and Analysis at the Faculty of Agriculture of Ondokuz Mayis University during the fall period of 2016-2017. During the period, students were given homework assignments regarding all the experimental designs. All homework were evaluated over 100 points. At the end of the period, a survey study was conducted with 83 students entering the exam and evaluated their success. In the analysis of the study, Logistic regression analysis was used to determine the factors affecting descriptive statistics, t test, chi-square analysis and the success at the end of the period. For the analysis of the data, Ondokuz Mayis University licensed SPSS package program was used. According to the results of the research, it was determined that only the ability of liking lessons had a significant effect on the success of the students except age, gender, marital status, child status, work status, income, income sufficiency, average expense, sheltering status, smoking, breakfast status, number of attending lesson. According to this, the students of the lesson liking were 8.3 times more successful than those who did not like it. It has been determined that assigning homework about latin square designs and post-hoc tests were effective on the success in the experimental design lessons. It has also been found that the achievement may be increased by 9.3 times if at least three homework were made. As a result, the students who take this course should be informed at the beginning of the semester why they should take the lesson and break the prejudices. In addition, to be successful this course should be concentrated on postdocs tests and latin square design and the period should be terminated by giving at least three homework.

Kaynakça

  • Açıkgöz N, Açıkgöz N. 2001. Tarımsal araştırmaların istatistiki değerlendirilmesinde yapılan bazı hatalar I. tek faktörlü denemeler. Anadolu Ege Tarımsal Araştırma Enstitüsü Dergisi, 11(1).
  • Bembenutty H, White MC. 2013. Academic performance and satisfaction with homework completion among college students. Learning and Individual Differences, 24: 83-88.
  • Çetin O. 2019. Bilimsel araştırma yöntemleri, https://aakademiplus.com/2019/01/14/bilimsel-arastirma-yontemleri/ Erişim Tarihi: 25.05.2019.
  • Efe E, Bek Y, Şahin M. 2000. SPSS’te çözümleri ile istatistik yöntemler II. Kahramanmaraş Sütçü Imam Üniversitesi Rektörlüğü, Yayin no: 73.
  • Grodner A, Rupp NG. 2013. The role of homework in student learning outcomes: evidence from a field experiment. The Journal of Economic Education, 44 (2): 93-109.
  • Kalenkoski CM, Pabilonia SW. 2017. Does high school homework increase academic achievement?. Education Economics, 25 (1): 45-59.
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 5 - 9, 01.01.2020

Öz

Bu
çalışmanın amacı uygulamalı alanlarda eğitim gören lisans öğrencileri için
araştırma ve deneme metotları dersinde başarılı olmalarına etkili olan
faktörleri belirlemektir. Bu amaçla 2016-2017 güz döneminde Ondokuz Mayıs
Üniversitesi Ziraat Fakültesinde Araştırma ve Deneme Metotları dersini alan 105
öğrenci ile çalışma yürütülmüştür.  Dönem
boyunca anlatılan bütün deneme desenleri ile ilgili öğrencilere ödev verilmiş
olup ödevler 100 puan üzerinden değerlendirilmiştir. Dönem sonunda sınava giren
83 öğrenci ile anket çalışması yapılmış ve başarı durumları değerlendirilmiştir.
Araştırmanın analizinde tanımlayıcı istatistik, t testi ki kare analizi ve dönem
sonundaki başarı durumu üzerine etkili olan faktörlerin belirlenmesi için
Lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi için Ondokuz Mayıs
Üniversitesi Lisanslı SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına
göre başarı üzerine yaş, cinsiyet, medeni durum, çocuk durumu, çalışma durumu,
gelir, gelir yeterliliği, ortalama gider, barınma, sigara içme, derse gelirken
kahvaltı yapma, dersi sevme ve dersi alma sayılarından sadece dersi sevme
özelliğinin başarı üzerinde anlamlı etkisi olduğu belirlenmiştir. Buna göre
dersi sevenler sevmeyenlere göre 8.3 kat daha başarılı olmuşlardır. Deneme
desenleri dersinde çoklu karşılaştırma ile latin kare deneme desenleri ile
ilgili ödev vermenin başarı üzerine etkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca en az
üç ödevin yapılması durumunda başarının 9.3 kat artabileceği tespit edilmiştir.
Sonuç olarak bu dersi alan öğrencilere dersi neden almaları gerektiği dönem
başında anlatılarak derse olan önyargılarının kırılması ile dersi sevmeleri
sağlanmalıdır. Ayrıca bu derste başarılı olmak için çoklu karşılaştırma
testleri ve latin kare deneme deseni üzerinde daha yoğun durulmalı ve en az 3
ödev verilerek dönemin sonlandırılması gerektiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Açıkgöz N, Açıkgöz N. 2001. Tarımsal araştırmaların istatistiki değerlendirilmesinde yapılan bazı hatalar I. tek faktörlü denemeler. Anadolu Ege Tarımsal Araştırma Enstitüsü Dergisi, 11(1).
  • Bembenutty H, White MC. 2013. Academic performance and satisfaction with homework completion among college students. Learning and Individual Differences, 24: 83-88.
  • Çetin O. 2019. Bilimsel araştırma yöntemleri, https://aakademiplus.com/2019/01/14/bilimsel-arastirma-yontemleri/ Erişim Tarihi: 25.05.2019.
  • Efe E, Bek Y, Şahin M. 2000. SPSS’te çözümleri ile istatistik yöntemler II. Kahramanmaraş Sütçü Imam Üniversitesi Rektörlüğü, Yayin no: 73.
  • Grodner A, Rupp NG. 2013. The role of homework in student learning outcomes: evidence from a field experiment. The Journal of Economic Education, 44 (2): 93-109.
  • Kalenkoski CM, Pabilonia SW. 2017. Does high school homework increase academic achievement?. Education Economics, 25 (1): 45-59.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Hasan Önder 0000-0002-8404-8700

Samet Hasan Abacı 0000-0002-1341-4056

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 27 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 23 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Önder, H., & Abacı, S. H. (2020). Determination of the Factors Affecting Success in Lesson of Experimental Design and Analysis. Black Sea Journal of Public and Social Science, 3(1), 5-9.
AMA Önder H, Abacı SH. Determination of the Factors Affecting Success in Lesson of Experimental Design and Analysis. BSJ Pub. Soc. Sci. Ocak 2020;3(1):5-9.
Chicago Önder, Hasan, ve Samet Hasan Abacı. “Determination of the Factors Affecting Success in Lesson of Experimental Design and Analysis”. Black Sea Journal of Public and Social Science 3, sy. 1 (Ocak 2020): 5-9.
EndNote Önder H, Abacı SH (01 Ocak 2020) Determination of the Factors Affecting Success in Lesson of Experimental Design and Analysis. Black Sea Journal of Public and Social Science 3 1 5–9.
IEEE H. Önder ve S. H. Abacı, “Determination of the Factors Affecting Success in Lesson of Experimental Design and Analysis”, BSJ Pub. Soc. Sci., c. 3, sy. 1, ss. 5–9, 2020.
ISNAD Önder, Hasan - Abacı, Samet Hasan. “Determination of the Factors Affecting Success in Lesson of Experimental Design and Analysis”. Black Sea Journal of Public and Social Science 3/1 (Ocak 2020), 5-9.
JAMA Önder H, Abacı SH. Determination of the Factors Affecting Success in Lesson of Experimental Design and Analysis. BSJ Pub. Soc. Sci. 2020;3:5–9.
MLA Önder, Hasan ve Samet Hasan Abacı. “Determination of the Factors Affecting Success in Lesson of Experimental Design and Analysis”. Black Sea Journal of Public and Social Science, c. 3, sy. 1, 2020, ss. 5-9.
Vancouver Önder H, Abacı SH. Determination of the Factors Affecting Success in Lesson of Experimental Design and Analysis. BSJ Pub. Soc. Sci. 2020;3(1):5-9.

                              22964