This study aims to adapt Sense and Self-Regulation Checklist (SSC) into Turkish which was developed for children with autism by Silva and Schalock. In this study 371 children aged 24-72 months with autism, typical development and other developmental disorders were included. Firstly, the linguistic equivalence was tested, followingly validity and reliability analyzes were made. Exploratory and Confirmatory Factor Analyzes were conducted within the scope of validity analysis. It was determined that each of the 12 sub-domains in the SSC measures a structure, the two-dimensional structure of the SSC was verified by performing CFA over these sub-domains` totals. Criterion validity examined according to opinions of the teachers. Within the scope of the reliability of the measurement tool; Cronbach's alpha, test-retest, and inter-rater reliability were assessed. Internal consistency coefficients were found to be 0.99, and test-retest reliability coefficients were found to be between 0.99 and 1.00. In addition, the consistency between the raters found to be 98%. Results shows that the scale was valid and reliable for the sample group which was applied.
adaptation autism self-regulation sense validity-reliability
Bu araştırmada, Silva ve Schalock tarafından geliştirilen otizmli çocuklar için Duyu ve Öz Düzenleme Kontrol Listesinin Türkçeye uyarlama çalışması yapılması amaçlanmıştır. Yaşları 24-72 ay aralığında otizmli, tipik gelişim gösteren ve diğer gelişimsel sorunları olan toplam 371 çocuk araştırmaya dahil edilmiştir. Öncelikle ölçme aracının dilsel eşdeğerliği sınanmış ve dilsel eşdeğerliğe sahip olduğu kanaatine varıldıktan sonra geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Geçerlik analizi kapsamında Açımlayıcı (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri (DFA) yapılmış Duyu ve Öz Düzenleme Kontrol Listesinde 12 alt boyutunun her birinin bir yapı ölçtüğü belirlendikten sonra bu alt boyut toplamları üzerinden DFA yapılarak Duyu ve Öz Değerlendirme Kontrol Listesinin iki boyutlu yapısı doğrulanmıştır. Ölçme aracının ölçüt geçerliğini değerlendirmek için öğretmen görüşleri alınarak çocuklar duyu-öz düzenleme bakımından zayıf ya da iyi olma durumuna göre Duyu ve Öz Değerlendirme Kontrol Listesi puanlarının farklılaşması incelenmiş ve sonuçta ölçüt geçerliğinin yüksek olduğu kanaatine varılmıştır. Ölçme aracının güvenirliği kapsamında; Cronbach alfa, test-tekrar test ve değerlendirmeciler arası tutarlığa bakılmıştır. İç tutarlılık katsayıların 0,99 olduğu, test-tekrar test güvenirlik katsayıları ise 0,99 ile 1,00 olduğu bulunmuştur. Ayrıca değerlendirmeciler arasındaki tutarlılığa bakılmış ve tutarlılık oranının %98 olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlara göre ölçeğin uygulandığı örneklem grubunda geçerli ve güvenilir olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.