This study aims to examine intelligence map of class teachers and reveal
their value perception. Phenomenological approach which is one of the
qualitative research pattern is used in the research. The research covers 15
class teachers who work in Isparta city center. Semi-structured interview form
is used in the paper which is developed by the researcher as data collection
instrument. Reliability analysis of the research is determined by Miles and
Huberman formula and a 95% compromise is provided. Collected data is analyzed
via descriptive analysis methods which are constantly used in qualitative
analysis methods. As a result of the study, it was found that teachers, who participated
in the study, are aware of most ofthe values which are to teach students in the
scope of values education. Although they pay more attention to honesty, they
attached varied connotations to other values, too.
Bu çalışmanın amacı değer öğretiminde önemli bir yeri olan sınıf
öğretmenlerinin zihin haritalarını incelemek ve değer algılarını ortaya
çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomonolojik
yaklaşım kullanılmıştır. Araştırma, 2016-2017 yılında Isparta il merkezinde
görev yapan 15 sınıf öğretmeni ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Bu araştırmanın güvenirliği Miles ve Huberman formülü ile
tespit edilmiş ve %95 oranında bir uzlaşma sağlanmıştır. Elde edilen veriler
nitel araştırma tekniklerinde çok kullanılan betimsel analiz ve içerik analizi
tekniğiyle çözümlenmiştir. Sonuç olarak bu araştırma göstermiştir ki
öğretmenler mutlu, huzurlu ve düzgün karakterli bir bireyin sahip olması
gereken değerlerin farkındadırlar fakat bunun için bireyleri ve toplumları
arkalarından sürükleyecek bir güce ve değer eğitimi konusunda önemli bir yere
sahip olduklarının farkında değillerdir
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education