It is thought that more extensive studies on this topic is a requirement
and importan knowledge of how the common history of Turks and Arabs shaped the
world of ideas of new generations. Therefore, in this study, the course book
evaluation form consisting of 25 items prepared by examining the subjects in
the history textbooks used in the high schooland and attitude scale towards
Turkish-Arab relations consisting of 20 items was used in the 2012-2013
academic year in Turkey. These scales were applied to 6 different types of high
schools located in Turkey. Findings and interpretations are thought to be
important in terms of opinions of high school students in Turkey both about the
Arabs in high school history textbooks and attitudes towards Arabs. In the
study, it is seen that the students are in a positive attitude towards the Arab
nation in general terms; According to the narrative of the history textbooks,
the Turks thought that relations with the Arabs deteriorated during World War
I; It is seen as a remarkable result that they believe that the Western
countries have an important role in the breakdown of Turkish-Arab relations and
that they emphasize political activities in history textbooks in relation to
history textbooks.
Son yıllarda gelişme gösteren Türk – Arap ilişkilerinden dolayı
özellikle iki topluluk arasındaki tarihteki ilişkinin tarih ders kitaplarına
nasıl yansıtıldığı üzerinde durulması gereken bir konudur. Bunun yanında her
iki toplumun ve yeni nesillerinin birbirini algılamasında tarih ders
kitaplarının önemli bir yeri olduğu düşünülmektedir. Türk ve Arap ortak
tarihinin yeni nesillerin fikir dünyasında nasıl şekillendiği bilgisinin önemi
ve bu konuya dair daha geniş etütlerin yapılmasının bir gereklilik olduğu
belirtilebilir. Çalışmada, Türkiye’de 2012-2013 eğitim öğretim yılında
liselerde okutulan tarih ders kitaplarındaki konular incelenerek hazırlanan 25
maddeden oluşan ders kitabı değerlendirme formu ve 20 maddeden oluşan Türk-Arap
ilişkilerine yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Hazırlanan bu ölçekler
Türkiye’deki 5 ilde, 6 farklı türdeki lisede uygulanmıştır. Elde edilen
bulgular ve yorumların hem Türkiye’deki lise öğrencilerinin lise tarih ders
kitaplarında yer alan Araplar ile ilgili görüşlerini hem de Araplar ile ilgili
sahip oldukları tutumlarını ortaya koyma açısından önemli olduğu
düşünülmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education