The purpose of the this study was to
explore the relationship between primary principals’ effective leadership
qualities and school effectiveness. Data in this study were collected from a
total number of 257 classroom teachers. Classroom teachers’ perceptions of
school effectiveness was measured using perceived school effectiveness scale
developed by Hoy (2014) and was adapted by Yıldırım (2015), and effective
leadership qualities was measured using effective leadership qualities
developed by Sharma (2010) and was adapted by Cerit, Kadıoğlu Ateş ve Kadıoğlu
(in review). Mean, standard deviation, correlation and regression test used in
analysis of the data. Data analysis indicated that there was a significant
positively correlation between effective leadership qualities and perceived school
effectiveness, and effective leadership qualities was significantly predictor
of perceived school effectiveness.
leadership effective leadership qualities school effectiveness
Bu çalışmanın amacı etkili liderlik
nitelikleri ile okul etkililiği arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çalışmanın
verileri 2016-2017 öğretim yılında Bolu il merkez ilçe sınırları içerisinde yer
alan ilkokullarda görev yapan 257 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir.
Araştırmanın verileri Sharma (2010) tarafından geliştirilen ve Cerit
(incelemede) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Etkili Liderlik Nitelikleri Ölçeği, Hoy (2014) tarafından geliştirilen ve Yıldırım (2015) tarafından
Türkçe’ye uyarlanan algılanan okul etkililiği ölçeği kullanılarak elde
edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma,
korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada etkili liderlik
nitelikleri ile okul etkililiği arasında olumlu ve anlamlı ilişki olduğu
ve etkili liderlik niteliklerinin okul etkililiğinin anlamlı bir açıklayıcısı
olduğu bulunmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education