Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effects of Grammar Teaching Materials Developed for Teaching Turkish as Foreign Language on Achievement and Writing Competence

Yıl 2017, , 859 - 877, 30.10.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.325360

Öz

When studies which aim to provide teaching
materials needed for both instructing grammar topics and improving language
competences in the process of teaching Turkish as foreign language, are
analyzed, the most important deficiency is that developed materials have not
been tested in terms of functionality, in other words, have not been confirmed
with regard to influence on achievement by using these materials in teaching
process. In this research basing upon mentioned problem, it is aimed to find
out effectiveness, efficiency and influence on achievement of teaching
materials developed for using in teaching Turkish as foreign language. With
limited words in the sense of this study’s scope, the purpose of this research
is to present whether materials enriched with animations in the topic of
adverbs have impact on academic achievement of Turkish learners as foreign
language or not and variance between groups happens with regard to use of what
is learnt in writing competence at the end of implementation or not. This
research designed with control group posttest experimental model, carried out
32 (16 experimental, 16 control) Turkish language learners who are in 2
different B1 level class selected randomly. According to research results;
posttest scores of learners in experimental group who learn adverbs with the
materials prepared by researcher are higher than points of students in control
group who went with the course book on adverbs and this variation between
experimental and control groups is significant. When effect of score variation
occurred between groups on achievement is calculated, it is determined that
independent variable has quite big impact on success. In accordance with
another outcome from research; it is detected that learners in experimental group
used more adverbs than students in control group as writing. These results show
that materials used during instruction of experimental group, affect academic
achievement positively in the topic of adverbs and enhance it; instruction via
the materials prepared by researcher, contribute to improvement of learners’
writing competence in point of ability to use adverbs.

Kaynakça

  • Bilgegil, K. (1984). Türkçe dil bilgisi. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Camkıran, Ö. (2007). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin Şimdiki Zamanın Metinlerle Öğretimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Düzenli, S. (2008). Türkçede Ortaçlaştırma Belirticilerinin Öğretimine Yönelik Ders Malzemesi Hazırlama (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Eker, S. (2011). Çağdaş Türk dili. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Ergin, M. (2008). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Basım/Yayın/Dağıtım.
  • Gülensoy, T. (2010). Türkçe el kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Hacıömeroğlu, M. S. (2007). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin Kiplik Öğretimi Üzerine Materyal Geliştirme (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Hopkins, W. G: (1997). New view of statistics. 10.06.2017 tarihinde http://www.sportsci.org/resource/stats/effectmag.html adresinden erişilmiştir.
  • Karaağaç, G. (2012). Türkçenin dil bilgisi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Karahan, L. (2005). Türkçede sözdizimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Karasar, N. (2010) Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasapoğlu, A. (2012). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenler için ulaçların (zarf- fiillerin) öğretimine yönelik materyal geliştirme (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Korkmaz, C. B. (2014). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde birleşik zamanlı fiillerin öğretimi ve öğretimine yönelik etkinlik oluşturma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Korkmaz, Z. (2009). Türkiye Türkçesi Grameri: Şekil Bilgisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Memiş, M. R. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin Zarfların Öğretimine Yönelik Materyal Geliştirme (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Özgen, M. (2010). Türkçe Soru Tümcelerinin Öğretimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Öztürk, K. Ö. (2012). Türkçedeki Tanıtsallık Belirten Sıfatların ve Belirteçlerin Yabancı Dil Olarak Türkçe Derslerinde Öğretimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Turan, F. (1998). Türkçede Zarflar Üzerine. Folkloristik: Prof. Dr. Dursun Yıldırım Armağanı. s. 301-306. Ankara.
  • Sarıçiyil, F. (2008). İstek ve Emir Kiplerinin Öğretimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Sülüşoğlu, B. (2008). İşe Dayalı Dil Öğretim Malzemelerinin Türkçe'nin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Uygulanması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ünlücömert, N. (2010) -mIş Biçim Biriminin Farklı İşlevlerinin Bilinç Uyandırma Teknikleriyle Öğretimine Yönelik Malzeme Oluşturma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yolcusoy, Ö. (2008). Türkçe Koşullu Yapıların Öğretimine Yönelik Malzeme Tasarımı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sürecinde Kullanılmak Üzere Geliştirilen Dil Bilgisi Materyallerinin Akademik Başarı ve Yazma Becerisi Üzerindeki Etkisi

Yıl 2017, , 859 - 877, 30.10.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.325360

Öz

Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi sürecinde
gerek dil becerilerinin geliştirilmesi gerek dil bilgisi konularının öğretimi
için ihtiyaç duyulan öğretim materyallerini hazırlamak amacıyla yapılan
çalışmalar incelendiğinde göze çarpan en önemli eksiklik geliştirilen dil
bilgisi öğretim materyallerinin işlevselliğinin denenmemiş olması başka bir
deyişle gerçek öğretim süreci içerisinde kullanılarak etkisinin tespit
edilmemiş olmasıdır. Bahsedilen bu problemi temele alan bu araştırmada yabancı
dil olarak Türkçe öğretimi sürecinde kullanılmak üzere geliştirilen
materyallerin etkililiğini, yetkinliğini ve başarıya etkisini ortaya çıkarmak
hedeflenmektedir. Çalışma kapsamı açısından daha sınırlandırılmış bir ifadeyle
bu araştırmanın amacı, zarflar konusunda animasyonla zenginleştirilmiş
materyallerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenen bireylerin bu konudaki akademik
başarısına etkisi olup olmadığını ve uygulama sonunda üretim becerilerinden
yazma sırasında öğrenilenlerin kullanımı noktasında gruplar arasında herhangi
bir değişim yaşanıp yaşanmadığını ortaya koymaktır. Gerçek deneme modellerinden
sontest kontrol gruplu model ile desenlenen bu araştırma tesadüfi olarak
seçilmiş B1 düzeyindeki iki farklı sınıfta Türkçe öğrenen 16’sı deney, 16’sı
kontrol grubu olmak üzere toplam 32 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre; araştırmacı tarafından geliştirilen materyallerle zarfları
öğrenen öğrencilerin sontest puanlarının öğretim seti ile eğitim alan kontrol
grubunun puanlarından daha yüksek olduğu ve gruplar arasında oluşan bu farkın
anlamlı bulunduğu ortaya çıkmıştır. Gruplar arasında oluşan puan farkının
başarı üzerindeki etkisi istatiksel olarak hesaplandığında bağımsız değişkenin
başarı üzerinde oldukça yüksek düzeyde etkisi olduğu tespit edilmiştir.
Araştırmada elde edilen bir diğer sonuca göre; deney grubunda yer alan
öğrencilerin yazılı anlatımlarında kontrol grubu öğrencilerine göre daha çok
sayıda zarf kullandıkları belirlenmiştir. Bu sonuçlar deney grubunun eğitim
sürecinde kullanılan materyallerin zarflar konusunda akademik başarıyı olumlu
yönde etkileyip artırdığını; araştırmacı tarafından geliştirilen öğretim
materyaliyle yapılan eğitimin öğrencilerin yazma becerilerinin gelişimine
zarfları kullanabilme becerisi bakımından katkı sağladığını göstermektedir.

Kaynakça

  • Bilgegil, K. (1984). Türkçe dil bilgisi. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Camkıran, Ö. (2007). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin Şimdiki Zamanın Metinlerle Öğretimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Düzenli, S. (2008). Türkçede Ortaçlaştırma Belirticilerinin Öğretimine Yönelik Ders Malzemesi Hazırlama (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Eker, S. (2011). Çağdaş Türk dili. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Ergin, M. (2008). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Basım/Yayın/Dağıtım.
  • Gülensoy, T. (2010). Türkçe el kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Hacıömeroğlu, M. S. (2007). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin Kiplik Öğretimi Üzerine Materyal Geliştirme (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Hopkins, W. G: (1997). New view of statistics. 10.06.2017 tarihinde http://www.sportsci.org/resource/stats/effectmag.html adresinden erişilmiştir.
  • Karaağaç, G. (2012). Türkçenin dil bilgisi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Karahan, L. (2005). Türkçede sözdizimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Karasar, N. (2010) Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasapoğlu, A. (2012). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenler için ulaçların (zarf- fiillerin) öğretimine yönelik materyal geliştirme (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Korkmaz, C. B. (2014). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde birleşik zamanlı fiillerin öğretimi ve öğretimine yönelik etkinlik oluşturma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Korkmaz, Z. (2009). Türkiye Türkçesi Grameri: Şekil Bilgisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Memiş, M. R. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin Zarfların Öğretimine Yönelik Materyal Geliştirme (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Özgen, M. (2010). Türkçe Soru Tümcelerinin Öğretimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Öztürk, K. Ö. (2012). Türkçedeki Tanıtsallık Belirten Sıfatların ve Belirteçlerin Yabancı Dil Olarak Türkçe Derslerinde Öğretimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Turan, F. (1998). Türkçede Zarflar Üzerine. Folkloristik: Prof. Dr. Dursun Yıldırım Armağanı. s. 301-306. Ankara.
  • Sarıçiyil, F. (2008). İstek ve Emir Kiplerinin Öğretimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Sülüşoğlu, B. (2008). İşe Dayalı Dil Öğretim Malzemelerinin Türkçe'nin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Uygulanması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ünlücömert, N. (2010) -mIş Biçim Biriminin Farklı İşlevlerinin Bilinç Uyandırma Teknikleriyle Öğretimine Yönelik Malzeme Oluşturma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yolcusoy, Ö. (2008). Türkçe Koşullu Yapıların Öğretimine Yönelik Malzeme Tasarımı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Raşit Memiş

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Memiş, M. R. (2017). Effects of Grammar Teaching Materials Developed for Teaching Turkish as Foreign Language on Achievement and Writing Competence. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(3), 859-877. https://doi.org/10.14686/buefad.325360

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education