Bu araştırmanın amacı Fırat Üniversitesi Yabancı Diller
Yüksekokulunda Temel İngilizce Bölümünde 2015-2016 akademik yılı bahar yarı
döneminde Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinde formasyon eğitimi alıp
Yüksekokulumuz bünyesinde stajlarını yapan Ganalı öğretmen adaylarından
hazırlık sınıflarında verilen İngilizce eğitimi üzerine görüş alıp bu noktada
yansıtma yaparak hazırlık sınıflarında İngilizce öğretimi üzerine
değerlendirmede bulunmaktır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden olgubilim
çerçevesinde görüşme yöntemiyle yürütülmüştür. Görüşme gönüllülük esasıyla
seçilen dokuz Ganalı öğretmen adayıyla, yarı yapılandırılmış açık uçlu
sorularla yapılmış ve ses kayıt cihazıyla kayıt altına alınmıştır.
Görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz yapılarak çözümlenmiştir.
Elde edilen bulgular cevaplar bağlamında paralellik gösterenlerle
birleştirilerek üç ana temada toplanmıştır. Yapılan analizlerin sonucunda Fırat
Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunda hazırlık sınıflarındaki İngilizce
eğitimi yansıtma yoluyla olumlu ve olumsuz yönleriyle ortaya konmuştur. Yapılan
çalışma sonucunda elde edilen veriler İngilizce öğretimi kapsamında mevcut
problemleri farklı gözlemler vasıtasıyla ortaya koymuş olup, bu doğrultuda
yapılacak çalışmalara yol göstereceği düşünülmektedir.
toplumsal cinsiyet meslek seçimi tutum ölçeği cinsiyet eşitliği
The purpose of this study
was to investigate Ghanaian teacher candidates’ opinions about the English
instruction at preparatory program of Fırat University School of Foreign
Languages. The participants, who has a high level proficiency in English, were
attending courses to get a teaching certificate at the Faculty of Education and
they were undergoing a period of training as preservice teachers at the School
of Foreign Languages in 2015-2016 spring semester. This study aimed at
reflecting their perception of instructors, students and the instructional
process in an attemt to compare Ghana and Turkey in that respect. In this study
phenomenological research design was employed which is a qualitative research
design. In order to collect data, semi-structured interviews were conducted
with nine teacher candidates who volunteered to take part in the study. The
interviews were audio recorded and these recordings were transcribed by both of
the researchers. In order to control the realiability of the interviews, another
English instructor also transcribed the audio recordings. The findings were
obtained by comparing these three transcriptions The data was analyzed by using
descriptive analysis. The findings composed three main themes. These findings
generally reflected the positive and negative sides of the English instruction
at Fırat University School of Foreign Languages.
foreign language instruction in Turkey English preparatory class programmes
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education