Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ergenlerde Sır Saklamanın Duygusal Özerklik, Ahlaki Olgunluk, Yalnızlık, Utangaçlık ve Sosyal Destek Açısından İncelenmesi

Yıl 2017, , 1118 - 1133, 30.10.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.338144

Öz

Bu araştırmanın amacı,
ergenlerde sır saklamanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir.
Araştırma kapsamında sır saklama ile duygusal özerlik, ahlaki olgunluk,
yalnızlık, utangaçlık ve sosyal destek arasındaki ilişki incelenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu yaşları 15-19 arasında değişen, % 71.1’i kız
(n=160), % 28.9 erkek (n=65) olan toplan 225 birey oluşturmaktadır. Araştırmada
‘‘Kendini Gizleme Ölçeği’’, ‘‘Duygusal Özerklik Ölçeği’’, ‘‘Ahlaki Olgunluk
Ölçeği’’, ‘‘UCLA Yalnızlık Ölçeği’’, ‘‘Utangaçlık Ölçeği’’ ve ‘‘Sosyal Destek
Ölçeği’’ kullanılmıştır. Araştırmada Bağımsız t-testi, ANOVA, Pearson korelasyon
analizi ve aşamalı çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın
bulguları, ergenlerin cinsiyet ve kardeş sayısına göre sır saklama düzeylerinin
farklılaşmadığı, sınıf düzeyi ve en uzun yaşanılan bölgeye göre sır saklama
düzeylerinin farklılaştığı bulunmuştur. Yordanan ve yordayıcı değişkenler
arasındaki ilişkilere bakıldığında sır saklama puanları ile yalnızlık ve
utangaçlık arasında pozitif yönde, ahlaki olgunluk, duygusal özerklik
(idealleştirmeme, bireyleşme, bağımsızlık) ve sosyal destek arasında negatif
yönde bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca, regresyon modelinin istatistiksel olarak
anlamlı olduğu bulunmuştur.
    

Kaynakça

  • Aadlansvik, R. (1997). Secrecy and the development of personal identity- A challenge for parents and the theachers in our time. Teaching & Teacher Education, 13 (3), 363–368.
  • Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review of Psychology. Vol.:52. pp.1-26.
  • Bok, S. (1989). Secrects: On the ethics of concealment and revelation. New York: Vintage books.
  • Bumpus, M. F. and Hill, L. G. (2008). Secrecy and parent-child communication during middle childhood: Associations with parental knowledge and child adjustment. Parenting: Science and Practice. 8, 93–116.
  • Cheek, J. M., Briggs, S.R. (1990). Shyness and personality trait, shyness and Embarrasment: Perspectives from social psycholog. Cambridge University Press. ss.316-325.
  • Çileli, M. (1981). 14-18 Yaşları Arasındaki Öğrencilerde Ahlaki Yargının Zihinsel Gelişim Psikolojisi Yaklaşımı İle Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Doktora Tezi. Ankara.
  • Demir, A. (1989). “UCLA Yalnızlık Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Türk Psikoloji Dergisi, 7,23, 14-18.
  • Deniz, M., Çok, F., and Duyan, V. (2013). Duygusal Özerklik Ölçeği’nin Ergenler İçin Uyarlanması ve Psikometrik Özellikleri. Eğitim ve Bilim, 38(167). Enç, M. (1980). Ruh bilim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Eskin, M. (1993). Reliability of the Turkish version of Perceived Social Support From Friends and Family Scales, Scale for Đnterpersonal Behavior and Suicide Probability Scale. Journal of Clinical Psychology. 49(4): 515-523.
  • Finkenauer, C., Engels, R. C. M. E. and Meeus, W. (2002). Keeping secrects from parents: Advantages and disadvantages of secrecy in adolescence. Journal of Youth and Adolescence. 2, 123-136.
  • Frank, S.J., Pirsch, L.A., and Wright, V.C. (1990). Late adolescents perception of their relationships with their parents: Relationships among deidealization autonomy, relatedness and insecurity and implications for adolescent adjustment and ego identity status. Journal of Youth and Adolescence. 19, 6, 571–588.
  • Freud, S. (1997). Psikanaliz Üzerine. Çev.: A. Avni, Öneş. Say Yayınları. İstanbul.
  • Frinj, T., Finkenauer, C., Vermulst, A. A. and Engels, R. C. M. E. (2005). Keeping secrects from parents: Longitudinal associations of secrecy in adolescence. Jounal of Youth and Adolescence, 34 (2), 137–148.
  • Frinj, T. and Finkenauer, C. (2008). Longitudinal associations between keeping a secret and psychosocial adjustment in adolescence. International Journal of Behavioral Development, 33 (2), 145–154.
  • Gün, F. (2006). Kent kültüründe yalnızlık duygusu. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güngör, A. (2001), Utangaçlık ölçeğinin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması, Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, c.2, ss. 17¬22.
  • Hamarta, E., & Demirbaş, E. (2009). Lise öğrencilerinin utangaçlık ve benlik saygılarının fonksiyonel olmayan tutumlar açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 239-247.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yanın Dağıtım.
  • Kelly, A. E. and Mckillop, K. J. (1996). Consequences of revealing personal secrets. Psychological Bulletin. 20, (3), 450–465.
  • Kelly, A. E. (1999). Revealing personal secrects. Current Directions in Psychological Science. 8, 105–109.
  • Kelly, A. E. (2002). The psychology of secrets. New York: Plenum publishers.
  • Kohlberg, L. (1980). Kohlberg on Moral Development and Moral Education: B. Munsey (Ed.), Moral Development, Moral Education and Kohlberg: Basic İssues in Philosophy, Psychology, Religion, and Education, ss. 15-100, Alabama, Religious Education Press.
  • Larson, D. G. and Chastain, R. L. (1990). Self-concealment: Conceptualization, measurement and health implications. Journal of Social and Clinical Psychology. 69, 237–253.
  • Lickona, Thomas E. (1991). Educating for Character: How Our Schools can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantam Books.
  • Noller, P. and Callan, V. J. (1990). Adolescents’ perceptions of the nature of their communication with parents. Journal of Youth and Adolescence. 19, 349–362.
  • Noom, M., Dekovic, M., and Meeus, W. (2001). Conceptual analysis and measurement of adolescent autonomy. Journal of Youth and Adolescence, 30(5), 577-595.
  • Nucci, L. P. (1981). The development of personal concepts: A domain distinct from moral or societal concepts. Child Development. 52, 114–121.
  • Özkürkçügil A. Ç. (1998). Cezaevinde yalnızlık ve yalnızlığın depresyonla ilişkisi. Kriz Dergisi. 6:21-32.
  • Piaget, J. (2004). Çocukta Zihinsel Gelişim. Çev.: Hüseyin Portakal. Cem Yay. İstanbul.
  • Russell, D , Peplau, L. A.. and Ferguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment. 42, 290-294.
  • Smetana, J.G. (2006). Social-cognitive domain theory: Consistencies and variations in children's moral and social judgments. In: M.E. Killen and J. Smetana, Editors, Handbook of Moral Development, Erlbaum, Mahwah, NJ pp. 119–153.
  • Smetana, J. G., Metzger, A., Gettman, D. C. and Campione-Barr, N. (2006). Disclosure and secrecy in adolescent-parent relationships. Child Development. 77 (1), 201-207.
  • Smetana, J. G., Villalobos, M., Tasopoulos-Chan, M., Gettman, D. C., and Campione-Barr, N. (2009). Early and middle adolescents' disclosure to parents about their activities in different domains. Journal of Adolescence. 32, 693–713.
  • Steinberg, L. and Silverberg, S. B. (1986). The vicissitudes of autonomy in early adolescence. Child Development, 57, 841- 851.
  • Steinberg, L. (2007). Ergenlik (Çev. Editörü: Çok, F.) Ankara: İmge Kitabevi.
  • Steptoe A, Owen N, Kunz-Ebrecht S, and Brydon L.(2004). Loneliness and neuroendocrine, cardiovascular, and inflammatory stres responses in middle-aged men and women. Psychoneuroendocrino. 29: 593– 611.
  • Şengün, M. and Kaya, M. (2007).Ahlaki Olgunluk Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Sayı: 24–25,ss.51–64.
  • Turiel, E. (1983). The development of social knowledge: Morality and Convention. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Youniss, J. and Smollar, J. (1985). Adolescents’ relations with mothers, fathers, and friends. Chicago: Chicago University Press.

An Investigation of Secrecy in Adolescents in Terms of Emotional Autonomy, Moral Maturity, Loneliness, Shyness and Social Support

Yıl 2017, , 1118 - 1133, 30.10.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.338144

Öz

 The aim of this study is to investigate the
secrecy in adolescence with respect to some developmental variables. In this
study, the realitonships among secrecy and emotional autonomy, moral maturity,
loneliness, shyness and social support were examined. The sample of this study
consists of 225 adolescents (160 females and 65 males aged between 15 -19
years). ‘‘Self concealment Scale, ‘‘Emotional Autonomy Scale’’, ‘‘Moral
Maturity Scale’’, ‘‘UCLA Loneliness Scale, ‘‘Shyness Scale’’ ve ‘‘Social
Support Scale’’ were used to collect the data. In this sudy, Independent t test,
ANOVA, Pearson correlletion coefficient and Stepwise multiple regression
analysis were used. Results indicated that self concealment levels of the
adolescents didn’t differ significantly with respect to gender and number of
siblings while it was found to differ significantly with respect to grade and
the residential place lived the longest. However, there was significant
positive correlations between self concealment scores and lonelines and shyness
where as there was a negative correlations between self concealment and moral
maturity, emotional autonomy and social support. Also, the regression model was
found to significant statistically.

Kaynakça

  • Aadlansvik, R. (1997). Secrecy and the development of personal identity- A challenge for parents and the theachers in our time. Teaching & Teacher Education, 13 (3), 363–368.
  • Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review of Psychology. Vol.:52. pp.1-26.
  • Bok, S. (1989). Secrects: On the ethics of concealment and revelation. New York: Vintage books.
  • Bumpus, M. F. and Hill, L. G. (2008). Secrecy and parent-child communication during middle childhood: Associations with parental knowledge and child adjustment. Parenting: Science and Practice. 8, 93–116.
  • Cheek, J. M., Briggs, S.R. (1990). Shyness and personality trait, shyness and Embarrasment: Perspectives from social psycholog. Cambridge University Press. ss.316-325.
  • Çileli, M. (1981). 14-18 Yaşları Arasındaki Öğrencilerde Ahlaki Yargının Zihinsel Gelişim Psikolojisi Yaklaşımı İle Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Doktora Tezi. Ankara.
  • Demir, A. (1989). “UCLA Yalnızlık Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Türk Psikoloji Dergisi, 7,23, 14-18.
  • Deniz, M., Çok, F., and Duyan, V. (2013). Duygusal Özerklik Ölçeği’nin Ergenler İçin Uyarlanması ve Psikometrik Özellikleri. Eğitim ve Bilim, 38(167). Enç, M. (1980). Ruh bilim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Eskin, M. (1993). Reliability of the Turkish version of Perceived Social Support From Friends and Family Scales, Scale for Đnterpersonal Behavior and Suicide Probability Scale. Journal of Clinical Psychology. 49(4): 515-523.
  • Finkenauer, C., Engels, R. C. M. E. and Meeus, W. (2002). Keeping secrects from parents: Advantages and disadvantages of secrecy in adolescence. Journal of Youth and Adolescence. 2, 123-136.
  • Frank, S.J., Pirsch, L.A., and Wright, V.C. (1990). Late adolescents perception of their relationships with their parents: Relationships among deidealization autonomy, relatedness and insecurity and implications for adolescent adjustment and ego identity status. Journal of Youth and Adolescence. 19, 6, 571–588.
  • Freud, S. (1997). Psikanaliz Üzerine. Çev.: A. Avni, Öneş. Say Yayınları. İstanbul.
  • Frinj, T., Finkenauer, C., Vermulst, A. A. and Engels, R. C. M. E. (2005). Keeping secrects from parents: Longitudinal associations of secrecy in adolescence. Jounal of Youth and Adolescence, 34 (2), 137–148.
  • Frinj, T. and Finkenauer, C. (2008). Longitudinal associations between keeping a secret and psychosocial adjustment in adolescence. International Journal of Behavioral Development, 33 (2), 145–154.
  • Gün, F. (2006). Kent kültüründe yalnızlık duygusu. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güngör, A. (2001), Utangaçlık ölçeğinin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması, Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, c.2, ss. 17¬22.
  • Hamarta, E., & Demirbaş, E. (2009). Lise öğrencilerinin utangaçlık ve benlik saygılarının fonksiyonel olmayan tutumlar açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 239-247.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yanın Dağıtım.
  • Kelly, A. E. and Mckillop, K. J. (1996). Consequences of revealing personal secrets. Psychological Bulletin. 20, (3), 450–465.
  • Kelly, A. E. (1999). Revealing personal secrects. Current Directions in Psychological Science. 8, 105–109.
  • Kelly, A. E. (2002). The psychology of secrets. New York: Plenum publishers.
  • Kohlberg, L. (1980). Kohlberg on Moral Development and Moral Education: B. Munsey (Ed.), Moral Development, Moral Education and Kohlberg: Basic İssues in Philosophy, Psychology, Religion, and Education, ss. 15-100, Alabama, Religious Education Press.
  • Larson, D. G. and Chastain, R. L. (1990). Self-concealment: Conceptualization, measurement and health implications. Journal of Social and Clinical Psychology. 69, 237–253.
  • Lickona, Thomas E. (1991). Educating for Character: How Our Schools can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantam Books.
  • Noller, P. and Callan, V. J. (1990). Adolescents’ perceptions of the nature of their communication with parents. Journal of Youth and Adolescence. 19, 349–362.
  • Noom, M., Dekovic, M., and Meeus, W. (2001). Conceptual analysis and measurement of adolescent autonomy. Journal of Youth and Adolescence, 30(5), 577-595.
  • Nucci, L. P. (1981). The development of personal concepts: A domain distinct from moral or societal concepts. Child Development. 52, 114–121.
  • Özkürkçügil A. Ç. (1998). Cezaevinde yalnızlık ve yalnızlığın depresyonla ilişkisi. Kriz Dergisi. 6:21-32.
  • Piaget, J. (2004). Çocukta Zihinsel Gelişim. Çev.: Hüseyin Portakal. Cem Yay. İstanbul.
  • Russell, D , Peplau, L. A.. and Ferguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment. 42, 290-294.
  • Smetana, J.G. (2006). Social-cognitive domain theory: Consistencies and variations in children's moral and social judgments. In: M.E. Killen and J. Smetana, Editors, Handbook of Moral Development, Erlbaum, Mahwah, NJ pp. 119–153.
  • Smetana, J. G., Metzger, A., Gettman, D. C. and Campione-Barr, N. (2006). Disclosure and secrecy in adolescent-parent relationships. Child Development. 77 (1), 201-207.
  • Smetana, J. G., Villalobos, M., Tasopoulos-Chan, M., Gettman, D. C., and Campione-Barr, N. (2009). Early and middle adolescents' disclosure to parents about their activities in different domains. Journal of Adolescence. 32, 693–713.
  • Steinberg, L. and Silverberg, S. B. (1986). The vicissitudes of autonomy in early adolescence. Child Development, 57, 841- 851.
  • Steinberg, L. (2007). Ergenlik (Çev. Editörü: Çok, F.) Ankara: İmge Kitabevi.
  • Steptoe A, Owen N, Kunz-Ebrecht S, and Brydon L.(2004). Loneliness and neuroendocrine, cardiovascular, and inflammatory stres responses in middle-aged men and women. Psychoneuroendocrino. 29: 593– 611.
  • Şengün, M. and Kaya, M. (2007).Ahlaki Olgunluk Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Sayı: 24–25,ss.51–64.
  • Turiel, E. (1983). The development of social knowledge: Morality and Convention. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Youniss, J. and Smollar, J. (1985). Adolescents’ relations with mothers, fathers, and friends. Chicago: Chicago University Press.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Metin Deniz

Fuad Bakioglu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Deniz, M., & Bakioglu, F. (2017). Ergenlerde Sır Saklamanın Duygusal Özerklik, Ahlaki Olgunluk, Yalnızlık, Utangaçlık ve Sosyal Destek Açısından İncelenmesi. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(3), 1118-1133. https://doi.org/10.14686/buefad.338144

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education