The purpose of this study is to determine the
perceptions of teacher candidates of Turkish and Social Sciences Education on
the concept of "book" through metaphors. The study group consists of
330 students who study in the first and last classes of Turkish and Social
Sciences Education departments in the second semester of 2016-2017 academic
year. The data were obtained through the forms in which the personal
information was included in the first part and the completed form was given in
the second part "book for me ... because ...". The 330 data obtained
were analyzed by content analysis technique via Nvivo 11 PLUS program and 9
metaphors determined to be weak structure were extracted without working. The remaining 321 metaphors were compiled to
form a metaphor list, grouped by various conceptual themes, and 13 conceptual
categories were created. According to the metaphor numbers in these 13
conceptual categories; journey (111), source of information and entertainment
(65), friend (44), treasure (22), awareness (22), nature (17), object (11),
requirement (11), life (7),
insignificant (4), feeling (3), purpose (2) and miracle (2).
Bu
çalışmanın amacı Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi bölümündeki öğretmen
adaylarının “kitap” kavramı üzerine algılarını metaforlar yoluyla
belirlemektir. Çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı ikinci
yarıyılında Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi bölümlerinin ilk ve son
sınıflarında okuyan 330 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, birinci bölümde
kişisel bilgilerin yer aldığı ve ikinci bölümde “benim için kitap… çünkü…”
şeklinde verilen ifadeyi tamamladıkları formlar aracılığıyla elde edilmiştir.
Elde edilen 330 verinin, Nvivo 11 PLUS programı aracılığı ile içerik analizi
yapılmıştır ve zayıf yapıda olduğuna karar verilen 9 metafor çalışmadan
çıkarılmıştır. Ayıklama sonucunda kalan 321 metafor derlenerek bir metafor
listesi oluşturulmuş, çeşitli kavramsal temalar aracılığı ile gruplandırılmış ve 13 kavramsal kategori oluşturulmuştur.
Oluşturulan bu 13 kavramsal kategoride yer alan metaforlar sayılarına göre;
yolculuk (111), bilgi ve eğlence kaynağı (65), dost (44), hazine (22),
farkındalık oluşturma (22), doğa (17), nesne (11), gereksinim (11), hayat (7),
önemsiz (4), duygu (3), amaç (2), mucize (2) şeklinde sıralanmaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education