Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalı Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2018, , 692 - 723, 30.06.2018
https://doi.org/10.14686/buefad.376593

Öz

Bu
araştırmada sosyal, fen ve güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde öğrenim gören
öğrencilerin Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalı hakkındaki algılarının
(metaforların) belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı
bu araştırma toplam 293 öğretmen adayının katılımı ile gerçekleştirilmiştir.
“Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalı hakkındaki algının metaforik olarak
belirlenmesi amacıyla katılımcılardan “Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalı..…………benzer.
Çünkü,……” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Katılımcılar kendi bilgi
birikimleri ve hislerine göre boş bırakılan yerleri doldurmuştur. Verilen
cevaplar sınıflandırıldığında 10 farklı kategori oluştuğu görülmüştür.  Yapılan analiz sonucunda Resim-iş Eğitimi
Anabilim Dalı’nın kişiye farklı bakış açısı kazandırma ve dışavurumcu yönünün
en çok oranda tekrarlandığı görülmüştür. Ayrıca Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalı’nın
kolay ve eğlenceli bir bölüm olması ve eğitim alanında önem ve değer bakımından
eksik olmasının en az oranda vurgulandığı da gözlenmiştir. 


Kaynakça

  • Akbaba Altun, S., Apaydın, Ç. (2013). Kız ve Erkek Öğretmen Adaylarının “Eğitim” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi(Educational Administration: Theory and Practice), 19(3), 329-354.
  • Akhan, N. E. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sanat Algıları ve Sanat Konularının Öğretimine Yönelik Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 146-162.
  • Alacapınar, F. (2011). İlköğretim Okulu Öğrencileri Öğretmenlerini Nelere Benzetmektedirler? Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 249-263.
  • Alger, C.L. (2008). Secondary Teachers’ Conceptual Metaphors of Teaching and Learning: Changes over the Career Span. Teaching and Teacher Education, 25, 743–751.
  • Artut, K. (2001). Sanat Eğitimi (3.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ayaydın, A. (2009). Güzel Sanatlar Eğitimi Resim-İş Öğretmenliği Anabilim Dallarının Sorunları ve Çözüm Önerileri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 30, 31 – 45.
  • Aydın, İ. S., Pehlivan, A. (2010). Türkçe Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” ve “Öğrenci” Kavramlarına İlişkin Kullandıkları Metaforlar. Turkish Studies, 5(3), 818-842. Botha, E. (2009). Why Metaphor Matters in Education. South African Journal of Education, 29, 431-444.
  • Cerit, Y. (2008). Öğrenci, Öğretmen Ve Yöneticilerin Müdür Kavramı İle İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Bilim. (Education and Science), 33(147).
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve Öğretmen Metaforları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 269-283.
  • Erişti Bedir, S. D. (2017).The Metaphoric Perception of Teacher Candidates Related ‘Fine Arts Teacher’ Concept. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 18(1).
  • Fidan, M. (2014). Öğretmen Adaylarının Teknoloji Ve Sosyal Ağ Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 25-I , 483-496.
  • Fidan, B., Fidan, M. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6( 2), 159-166.
  • Gökay, M., Özdemir, Ş.S.(2010). Görsel Sanatlar (Resim-iş) Öğretmenlerinin Motivasyonlarını Etkileyen Faktörler: Konya Örneği. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 26 (1).
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Kavramına Yükledikleri Metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
  • Günay, R. (2015). Eğitim Fakültesinde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Yapılandırmacı Öğretmen Algıları. İlköğretim Online, 14(3), 845-861.
  • Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E., Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2),140-159.
  • Hacıibrahimoğlu Yıldırım, B. (2016). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının "Uygulama Öğretmeni" Kavramına İlişkin Zihinsel İmgeleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(3), 245-278.
  • Hamilton, E. R. (2016). Picture This: Multimodal Representations of Prospective Teachers' Metaphors about Teachers and Teaching. Teaching and Teacher Education, 55, 33-44.
  • Jensen, D. (2006). Metaphors as a Bridge to Understanding Educational and Social Contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 36-54.
  • Kalyoncu, R., Liman, S. (2013). Öğretmenlerin “görsel sanatlar dersi” ve “görsel sanatlar öğretmeni” Kavramlarına İlişkin Metaforları. E-Journal of New World Sciences Academy, 8(1), 115-130.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının “Öğretmenlik” Kavramına İlişkin Metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20). 471-484.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Moser, K.S. (2000). Metaphor Analysis in Psychology, Method, Theory, and Fields of Application. In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 1(2).
  • Özdemir, T. Y., Erol, Y. C. (2015). Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Okul, Öğretmenlik ve Öğrenci Kavramlarına İlişkin Algıları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 215-244.
  • Roediger, H. L. (1980). Memory metaphors in cognitive psychology. Memory & Cognition, 8(3), 231-246.
  • Rom, R. B. (1998). ‘Safe spaces’: Reflections on an Educational Metaphor. Journal of Curriculum Studies, 30, 397-408.
  • Saban, A. (2004). Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmen Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin Metaforlar, Educational Administration: Theory and Practice. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Saban, A. (2008). Primary School Teachers’ and Their Students’ Mental Images about the Concept of Knowledge. İlköğretim Online. (Elementary Education Online), 7(2), 421-455.
  • Saban, A., Koçbeker-Eid, B. N., Saban, A. (2014). Maratonda Yarışmak ya da Gizemli Bir Yere Yolculuk Yapmak: Sınıf Öğretmeni Adaylarının Tecrübe Ettikleri ve İdeallerindeki Öğrenme Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 995-1030.
  • Serig, D. (2006). A Conceptual Structure of Visual Metaphor. Studies in Art Education, 47(3), 229-247.
  • Töremen, F., Döş, İ. (2012). İlköğretim Öğretmenlerinin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 9 (4),1973-2012.
  • Tortop, H. S. (2013). Öğretmen Adaylarının Üniversite Hocası Hakkındaki Metaforları ve Bir Değerlendirme Aracı Olarak Metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 3(2), 153-160.
  • Turan, M., Yıldırım, E., Tıkman, M. (2016). Öğretmen Adaylarının Eğitim Ve Bazı Temel Kavramlara İlişkin Metaforik Algıları. Education Sciences, 11(4): 217-242.
  • Uslu, S. (2015). Metaphorical Perceptions of Pre Service Social Studies Teachers Towards the Concept of “Social Studies Teacher”. Educational Research and Reviews, 10(7), 804-810.
  • Wells Yalçın, Ş. (2015). Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının Öğretmen ve Sanatçı Algısına İlişkin Metafor Analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3): 160-175.
  • Yalçın, M., Erginer, A. (2012). İlköğretim Okullarında Okul Müdürüne İlişkin Metaforik Algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1(2), 229-256.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Yob, I. M. (2003). Thinking Constructively with Metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138.

Teacher Candidates' Opinions about the Fine Art Education Department

Yıl 2018, , 692 - 723, 30.06.2018
https://doi.org/10.14686/buefad.376593

Öz

In this research, it was aimed to acquire perception of surveyed social,
applied science and fine art departments’ students about the Fine Art Education
Department’s education activities. Total number of students (pre-service
teachers) participated was 293 in this research. Results have been
evaluated here by using qualitative research method. Participants were
asked to fill in the blank spaces in the following statement;  “Fine art
department looks like: ………, because ……….”. Surveyed participants had fulfilled
the spaces according to their knowledge and feelings during the given survey
time. When the replies in this survey had been classified, 10 different
categories were realized. It was observed that surveyed students frequently
pointed that Fine Art Department surplus their students’ creativity. According
to them, Fine Art Department students’ have also been taught “how they could
reflect their feelings”. The survey showed also that, the statements like;
“Fine Art Department is a easy department”, “Being student is there is fun”,
“significance of Fine Art Department is lower with respect to others” are
rarely appeared, (especially pointed) in their survey sheets.

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S., Apaydın, Ç. (2013). Kız ve Erkek Öğretmen Adaylarının “Eğitim” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi(Educational Administration: Theory and Practice), 19(3), 329-354.
  • Akhan, N. E. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sanat Algıları ve Sanat Konularının Öğretimine Yönelik Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 146-162.
  • Alacapınar, F. (2011). İlköğretim Okulu Öğrencileri Öğretmenlerini Nelere Benzetmektedirler? Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 249-263.
  • Alger, C.L. (2008). Secondary Teachers’ Conceptual Metaphors of Teaching and Learning: Changes over the Career Span. Teaching and Teacher Education, 25, 743–751.
  • Artut, K. (2001). Sanat Eğitimi (3.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ayaydın, A. (2009). Güzel Sanatlar Eğitimi Resim-İş Öğretmenliği Anabilim Dallarının Sorunları ve Çözüm Önerileri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 30, 31 – 45.
  • Aydın, İ. S., Pehlivan, A. (2010). Türkçe Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” ve “Öğrenci” Kavramlarına İlişkin Kullandıkları Metaforlar. Turkish Studies, 5(3), 818-842. Botha, E. (2009). Why Metaphor Matters in Education. South African Journal of Education, 29, 431-444.
  • Cerit, Y. (2008). Öğrenci, Öğretmen Ve Yöneticilerin Müdür Kavramı İle İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Bilim. (Education and Science), 33(147).
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve Öğretmen Metaforları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 269-283.
  • Erişti Bedir, S. D. (2017).The Metaphoric Perception of Teacher Candidates Related ‘Fine Arts Teacher’ Concept. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 18(1).
  • Fidan, M. (2014). Öğretmen Adaylarının Teknoloji Ve Sosyal Ağ Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 25-I , 483-496.
  • Fidan, B., Fidan, M. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6( 2), 159-166.
  • Gökay, M., Özdemir, Ş.S.(2010). Görsel Sanatlar (Resim-iş) Öğretmenlerinin Motivasyonlarını Etkileyen Faktörler: Konya Örneği. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 26 (1).
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Kavramına Yükledikleri Metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
  • Günay, R. (2015). Eğitim Fakültesinde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Yapılandırmacı Öğretmen Algıları. İlköğretim Online, 14(3), 845-861.
  • Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E., Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2),140-159.
  • Hacıibrahimoğlu Yıldırım, B. (2016). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının "Uygulama Öğretmeni" Kavramına İlişkin Zihinsel İmgeleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(3), 245-278.
  • Hamilton, E. R. (2016). Picture This: Multimodal Representations of Prospective Teachers' Metaphors about Teachers and Teaching. Teaching and Teacher Education, 55, 33-44.
  • Jensen, D. (2006). Metaphors as a Bridge to Understanding Educational and Social Contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 36-54.
  • Kalyoncu, R., Liman, S. (2013). Öğretmenlerin “görsel sanatlar dersi” ve “görsel sanatlar öğretmeni” Kavramlarına İlişkin Metaforları. E-Journal of New World Sciences Academy, 8(1), 115-130.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının “Öğretmenlik” Kavramına İlişkin Metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20). 471-484.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Moser, K.S. (2000). Metaphor Analysis in Psychology, Method, Theory, and Fields of Application. In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 1(2).
  • Özdemir, T. Y., Erol, Y. C. (2015). Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Okul, Öğretmenlik ve Öğrenci Kavramlarına İlişkin Algıları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 215-244.
  • Roediger, H. L. (1980). Memory metaphors in cognitive psychology. Memory & Cognition, 8(3), 231-246.
  • Rom, R. B. (1998). ‘Safe spaces’: Reflections on an Educational Metaphor. Journal of Curriculum Studies, 30, 397-408.
  • Saban, A. (2004). Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmen Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin Metaforlar, Educational Administration: Theory and Practice. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Saban, A. (2008). Primary School Teachers’ and Their Students’ Mental Images about the Concept of Knowledge. İlköğretim Online. (Elementary Education Online), 7(2), 421-455.
  • Saban, A., Koçbeker-Eid, B. N., Saban, A. (2014). Maratonda Yarışmak ya da Gizemli Bir Yere Yolculuk Yapmak: Sınıf Öğretmeni Adaylarının Tecrübe Ettikleri ve İdeallerindeki Öğrenme Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 995-1030.
  • Serig, D. (2006). A Conceptual Structure of Visual Metaphor. Studies in Art Education, 47(3), 229-247.
  • Töremen, F., Döş, İ. (2012). İlköğretim Öğretmenlerinin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 9 (4),1973-2012.
  • Tortop, H. S. (2013). Öğretmen Adaylarının Üniversite Hocası Hakkındaki Metaforları ve Bir Değerlendirme Aracı Olarak Metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 3(2), 153-160.
  • Turan, M., Yıldırım, E., Tıkman, M. (2016). Öğretmen Adaylarının Eğitim Ve Bazı Temel Kavramlara İlişkin Metaforik Algıları. Education Sciences, 11(4): 217-242.
  • Uslu, S. (2015). Metaphorical Perceptions of Pre Service Social Studies Teachers Towards the Concept of “Social Studies Teacher”. Educational Research and Reviews, 10(7), 804-810.
  • Wells Yalçın, Ş. (2015). Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının Öğretmen ve Sanatçı Algısına İlişkin Metafor Analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3): 160-175.
  • Yalçın, M., Erginer, A. (2012). İlköğretim Okullarında Okul Müdürüne İlişkin Metaforik Algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1(2), 229-256.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Yob, I. M. (2003). Thinking Constructively with Metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Kübra Özalp 0000-0001-6710-3117

Melek Gökay Bu kişi benim 0000-0002-4788-6115

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Özalp, H. K., & Gökay, M. (2018). Teacher Candidates’ Opinions about the Fine Art Education Department. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(2), 692-723. https://doi.org/10.14686/buefad.376593

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education