The purpose of this study was to examine the effects of computer
supported historyteaching method on 10th grade students’ achievement retention
and their attitudes toward computers. The sample of this study included 60 (28
experimental, 32 control) students in a private school in the 2015-2016
academic year. In this study, pretest-posttest quasi-experimental research
design was used. Among 10th grade students, two different sections were
selected as experimental group ant other two for the control group. The
experimental group was exposed to computer supported history lessons for 10
weeks. In the control group, traditional teaching methods were used to teach
the same content. To collect data, an achievement test, a retention test that
included open-end”ed questions, attitudes toward computers scale were used. The
results revealed that post test scores of students in the experimental group
was significantly higher than those in the control group and there were
differences in students’ attitudes toward computers favoring the experimental
group.
computer assisted instruction achievement attitudes toward computer retention history-teaching
Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim 10. Sınıf Tarih dersini içeren
bilgisayar destekli öğretimin, öğrencilerin akademik başarılarına,
öğrenilenlerin kalıcılığına ve bilgisayara yönelik tutuma etkisini ortaya
koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 öğretim yılı I. döneminde,
özel bir ortaöğretim okulunda öğrenim gören toplam 60 (28 deney grubu, 32
kontrol grubu) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öntest sontest kontrol
gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Ortaöğretim 10. sınıflardan dört
farklı şubeden, iki şube deney grubu, diğer iki şube ise kontrol grubu olarak
belirlenmiştir. Deney grubuna Tarih dersi bilgisayar destekli öğretim yöntemi
ile 10 hafta süreyle anlatılmıştır. Kontrol grubuna ise aynı konular geleneksel
metotlar ile anlatılmıştır. Veri toplama aracı olarak akademik başarı testi,
açık uçlu sorulardan oluşan kalıcılık testi ve bilgisayara yönelik tutum ölçeği
kullanılmıştır. Sonuç olarak, deney ve kontrol gruplarının sontest başarı
puanları arasında bilgisayar destekli öğretimin yapıldığı deney grubu lehine
anlamlı farklılık bulunmuştur. Öte yandan, öğrencilerin bilgisayara yönelik
tutumlarında anlamlı farklılık gözlenmemiştir.
bilgisayar destekli öğretim akademik başarı bilgisayara yönelik tutum kalıcı öğrenme
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education