In inquiry teaching (IT), minimum instructor guidance may interfere with
learning, even cause to acquire misconceptions. Therefore, in this study, the
level of guidance was increased by using “scaffolding” in the phase of “drawing
a conclusion” in IT (Scaffolded Inquiry Teaching - SIT), and their effects on
remediating misconceptions were investigated. Science Process Skills (SPS) of
the students were identified as “aptitude,” and the effects of the treatments
on refining misconceptions were compared for students with low, moderate, and
high level of SPS. Thus, this study is an AptitudeTreatment Interaction (ATI)
research. Freshman students studying in the department of Science Education at
Fırat University in 2015-2016 academic year participated in the study. The
students assigned to the groups randomly, and IT was used in the control group
while SIT was used in the experimental group. Data were collected by using
“Science Process Skills Test” (Pretest) and “Simple Electric Circuits
Diagnostic Test” (Posttest). To analyze the data, Johnson-Neyman Technique was
used. In conclusion, IT was observed to be more effective than SIT on refining
misconceptions of the students with high level of SPS. Nevertheless, for the
students with low level of SPS, SIT was observed to be more effective.
Scaffolded Inquiry Teaching Prospective Science Teacher Science Process Skills Johnson-Neymann Technique Misconceptions
Sorgulamaya dayalı öğretim (SDÖ) yönteminde minimum öğretmen rehberliği
öğrenmeyi güçleştirebilir; hatta kavram yanılgıları kazanmaya da neden
olabilir. Bu nedenle bu çalışmada SDÖ yönteminin “sonuca varma” aşamasında
“yapı iskeleleri” kullanarak rehberliğin düzeyi artırılmış (YİSDÖ) ve kavram
yanılgılarını gidermedeki etkileri incelenmiştir. Öğrencilerin bilimsel süreç
becerileri (BSB) kişisel özellik olarak belirlenmiş; uygulanan yöntemlerin
kavram yanılgılarını azaltmadaki etkileri düşük, orta ve yüksek BSB’lere sahip
öğrenciler için kıyaslanmıştır. Dolayısıyla bu çalışma bir Kişisel
Özellik-Uygulama Etkileşimi (ÖZUYET) araştırmasıdır. Çalışmaya 2015-2016
öğretim yılında Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Öğretmenliği bölümünde okuyan
birinci sınıf öğrencileri katılmıştır. Öğrenciler deney ve kontrol grubuna
seçkisiz atanmış, kontrol grubunda SDÖ, deney grubundaysa YİSDÖ yöntemi
uygulanmıştır. Veriler “Bilimsel Süreç Becerileri Testi” (ön-test) ve “Basit
Elektrik Devreleri Tanı Testi” (son-test) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
analizindeyse Johnson-Neyman tekniği kullanılmıştır. Sonuç olarak BSB’leri
yüksek olan öğrencilerin kavram yanılgılarını azaltmada SDÖ yönteminin YİSDÖ
yöntemine kıyasla daha etkili olduğu gözlenmiştir. Ancak BSB’leri düşük olan
öğrencilerde, YİSDÖ yönteminin daha etkili olduğu görülmüştür.
Yapı İskelesi ile Desteklenmiş Sorgulamaya Dayalı Öğretim Fen Bilimleri Öğretmen Adayı Bilimsel Süreç Becerileri Johnson-Neyman Tekniği Kavram Yanılgıları
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education