This research was carried out to examine Turkish and Spanish prospective
preschool teachers’ perceptions on the metaphors related to the concept of
preschool child and teacher and to determine the cultural differences within
this framework.
Metaphors stated by Spanish prospective preschool teachers on preschool
child were gathered under six categories as learning child, formed child, child
as a source of learning, child with potential, growing and developing child,
child as a source of joy, however, their metaphorical perceptions on preschool
teacher centred around following five categories; informant teacher, teacher
learning together, caring and protecting teacher, guiding teacher and core
teacher.
Metaphors stated by Turkish prospective preschool teachers on preschool
child comprised six categories as learning child, formed child, exploring and
explored child, raised child, child to be protected, child as a source of joy,
whereas their metaphorical perceptions on preschool teacher were composed of
six categories as informant teacher, teacher learning together, caring and
protecting teacher, forming teacher, gifted teacher and considerate teacher.
metaphors professionalism preschool student teachers preschool teachers child cultural differences
Bu araştırma, Türk ve İspanyol okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk ve
okulöncesi öğretmeni kavramına ilişkin sahip oldukları metaforları incelemek ve
kültürel farklılıkları belirlemek amacıyla yapılmıştır.
İspanyol öğretmen adaylarının çocuk metaforlarından öğrenen
çocuk, şekillendirilen çocuk, birlikte öğrenilen çocuk, potansiyeli olan çocuk,
büyüyen gelişen çocuk ve neşe veren çocuk olmak üzere 6, öğretmen
metaforlarından ise bilgi veren öğreten öğretmen, birlikte öğrenen öğretmen,
bakım veren koruyan kollayan öğretmen, rehber olan öğretmen, temel olan
yüklenen öğretmen olmak üzere 5 kategori oluşmuştur.
Türk öğretmen adaylarının çocuk metaforlarından öğrenen çocuk,
şekillendirilen çocuk, keşfedilen keşfeden çocuk, yetiştirilen çocuk, korunması
gereken çocuk, neşe veren çocuk olmak üzere 6, öğretmen metaforlarından ise
bilgi veren öğreten öğretmen, birlikte öğrenen öğretmen, bakım veren koruyan
kollayan öğretmen, şekil veren öğretmen, üstün özellikleri olan öğretmen,
sevecen öğretmen olmak üzere 6 farklı kavramsal kategori oluşmuştur.
metaforlar profesyonellik okulöncesi öğretmen adayları okulöncesi öğretmenleri çocuk kültürel farklılıklar
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education