Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının
benimsedikleri eğitim felsefeleri ile sahip oldukları başarı motivasyonları
arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Bu amaçla, 2016 yılında Türkiye’de iki
üniversite tarafından verilen pedagojik formasyon kursuna devam eden 570 deneğe
eğitim-öğretim felsefesini belirleme ölçeği ve başarı odaklı motivasyon
belirleme ölçeği uygulanmıştır. SPSS 22 istatistik programı kullanılarak
yapılan analizlere göre başarı motivasyonu genel değişkeni ile en yüksek
ilişkiye sahip olan eğitim felsefesi ilerlemecilik iken, ilerlemeciliği yeniden
kurmacılık, daimicilik ve esasicilik takip etmektedir. Standartlaştırılmış
katsayılara göre başarı odaklı motivasyon üzerinde en yüksek etkiye sahip olan
değişkenler sırasıyla ilerlemecilik, daimicilik, yeniden kurmacılık ve
esasicilik şeklinde sıralanmıştır. Modern eğitim felsefelerinin klasik olanlara
kıyasla başarı motivasyonu ile daha yakından ilişkili oldukları
gözlenmiştir.
The aim of this study is to examine the
relationship between educational philosophies favoured by prospective teachers
and their achievement motivation. To this end, educational philosophies
determination scale and achievement focused motivation scale were applied to
570 subjects attending pedagogical formation courses provided by two
universities in Turkey in 2016. In the light of the analyses carried out in
SPSS 22 statistical package programme, a medium level, positive, significant
correlation was found between prospective teachers’ achievement motivation and
philosophies of education they favour. The educational philosophy having the
highest correlation with achievement motivation was progressivism followed by
reconstructionism, perennialism and essentialism, respectively. As the
standardised coefficients suggest, the variable with the highest effect on
achievement motivation was progressivism followed by perennialism,
reconstructionism and essentialism, respectively. It was observed that
contemporary philosophies of education more closely correlated with achievement
motivation compared to the classical ones.
educational philosophy achievement motivation prediction relationship
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education