The aim of this study is to identify the attainment degree of the primary school fifth
grade social studies course objectives. Tyler’s Objective Based evaluation model was used in this study.
Study was conducted on 389 5th graders from 5 different central schools in Zonguldak Eregli in 2010-
2011 academic year. The data were gathered achievement tests. The tests were developed by
researches. Achievement tests were applied as a pre-test and post-test. The attainment degree of the
objectives was identified by analysing item difficulty index. Moreover, the effect of curriculum on
students’ achievement was examined by Cohens’d test. At the end of the study, it was found that most
of the objectives couldn’t be accomplished.
Social studies curriculum program evaluation Tyler’s objectives based evaluation model
Bu çalışmanın amacı ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersi kazanımlarının ulaşılma
düzeyini belirlemektir. Çalışmada Tyler’ın hedefe dayalı değerlendirme modeli kullanılmıştır. Araştırmaya
2010-2011 öğretim yılında Zonguldak ili Ereğli ilçe merkezindeki 5 farklı okuldan 389 ilköğretim 5.sınıf
öğrencisi katılmıştır. Çalışmanın verileri başarı testi ile toplanmıştır. Başarı testleri araştırmacılar
tarafından geliştirilmiştir. Başarı testleri hem ön-test hem de son-test olarak uygulanmıştır. Kazanımların
ulaşılma düzeyi için madde güçlük indeksine bakılmıştır. Çalışmada ayrıca programın öğrenci başarısı
üzerindeki etkisine Cohens’ d testi ile bakılmıştır. Çalışmanın sonunda kazanımların bir çoğuna
ulaşılamadığı bulunmuştur.
Sosyal bilgiler programı program değerlendirme Tyler’ın hedefe dayalı değerlendirme modeli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education