BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğrencilerinin Akademik Motivasyonlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Bartın Örneği)

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 2, 548 - 560, 01.05.2015
https://doi.org/10.14686/buefad.v4i2.1082000239

Öz

Akademik katılım olarak da nitelendirilen ve öğrenenin performansını en fazla etkileme gücüne sahip
olan motivasyon bireyin bilişsel, duygusal ve davranışsal olarak eğitime bağlılığının belirleyicisi olarak
tanımlanmaktadır. Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin akademik motivasyonlarının çeşitli değişkenler
açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Bu araştırmada tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırma Batı Karadeniz Bölümünde yer alan bir ildeki ortaöğretim kurumlarının 9.10.11.ve 12.
Sınıflarından 4041 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak Vallerand ve arkadaşları tarafından
geliştirilen ve Çakır tarafından uyarlanan akademik motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel
istatistiklerin yanı sıra parametrik istatistiklerden t testi ve anova kullanılmıştır. Ortaöğretim öğrencilerinin içsel ve
dışsal motivasyonları yüksek bulunmuştur. Araştırmada öğrencilerin akademik motivasyon ölçeği alt boyutlarından
aldıkları puanlar ile cinsiyet arasında ilişki bulunmuştur. Kız öğrencilerin içsel ve dışsal motivasyonları erkek
öğrencilerin motivasyonlarından anlamlı şekilde daha yüksektir. Araştırmada öğrencilerin akademik
motivasyonlarının sınıf düzeyine göre değiştiği bulgusuna ulaşılmıştır. Okuldan memnun olma durumu ile akademik
motivasyon alt boyutları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akandere, M., Özyalvaç, N.T. ve Duman, S. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi (Konya Anadolu Lisesi Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 24, 1-10.
  • Barrett. D.W., Patock-Peckham, J.A., Hutchinson, G.T., Nagoshi, C.T. (2005). Cognitive motivation and religious orientation. Personality and Individual Differences 38, 461–474
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2014). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. (15. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Bos, C. S. ve Vaughn, S. (2002). Strategies For Teaching Students With Learning and Behavior Problems. (5th ed.). USA: Allyn and Bacon.
  • BRİTT, T. W. (2005). The Effects of İdentity-Relevance and Task Difficulty on Task Motivation, Stress, and Performance. Motivation and Emotion, 29(3), 189–202.
  • Çakır, E. (2006). Anadolu Öğretmen Lisesinde Okuyan Öğrencilerin Depresyon ve Motivasyon Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Deci, E. L. ve Ryan, R. M. (2000a). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
  • Deci, E. L. ve Ryan, R. M. (2000b). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11 (4), 227‐268.
  • Driscol, M. P. (2005). Psychology of Learning for İnstruction. Pearson Education, Limited.
  • Eggen, P. ve Kauchak, D. (2001). Educational Psychology. (5. Baskı), Merrill Prentice Hall.
  • Francis, A., Goheer, A., Haver-Dieter, R., Kaplan, A. D., Kerstetter, K., Kirk, A. L. (2004). Promoting academic achievement and motivation: a discussion & contemporary issues based approach.
  • Grolnick, W. S., ve Ryan, R. M. (1989). Parent Styles Associated With Children’s Self-Regulation and Competence in School. Jour¬nal of Educational Psychology, 81, 143-154.
  • İlğan, A., Oğuz, E. ve Yapar, B. (2013). Okul Yaşam Kalitesine İlişkin Algı ile Akademik Motivasyon Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Menderes İlçesi Örneği). Abant İzzet Baysal üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13 (2)157-176.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Karagüven, H.Ü. (2012). Akademik Motivasyon Ölçeği’nin Türkçe’ye Adaptasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(4), 2599-2620.
  • Kaysılı, B.K. (2008). Akademik Başarının Arttırılmasında Aile Katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Özel Eğitim Dergisi, 9 (1), 69-83.
  • Pintrich, P. R., ve Schunk, D. H. (2002). Motivation in Educa¬tion: Theory, research, and applications (2. Baskı). New Jersey: Prentice Hall.
  • Richardson, M. Abraham, C. Bond, R. (2012). Psychological Correlates of University Students’ Academic Performance: A Systematic Review and Meta-Analysis. Psychological Bulletin. Vol. 138, No. 2, 353–387
  • Rigby, C.S., Deci, E. L., Patrick, B.C. ve Ryan, R.M. (1992). Beyond the Intrinsic-Extrinsic Dichotomy: Self Determination in Motivastion and Learning. Motivation and Emotion. Vol 16 (3) 165-184.
  • Seyis, S. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Motivasyonları ve Duygusal Zekaları ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Schunk, D. H. (2009). Öğrenme Teorileri, Eğitimsel Bir Bakışla (Çev. M. Şahin). Ankara: Nobel.
  • Schwartz, S.J. ve Waterman, A.S. (2006). Changing interests: A longitudinal study of intrinsic motivation for personally salient activities. Journal of Research in Personality, 40(6), 1119–1136.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2011).Genel Türkçe sözlük. http:// tdkterim.gov.tr/bts/ adresinden 20 Mart 2015 tarihinde edi¬nilmiştir.
  • Tucker, C.M., Zayco, R.A. Hermen, K.C., Reinke, W.M., Trujillo, M. Carraway, K., Wallack. C., Ivery. P. (2002). Teacher And Chıld Varıables As Predıctors Of Academıc Engagement Among Low-Income Afrıcan Amerıcan Chıldren. Psychology in the School. 39 (4). 477-488.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay.
  • Uzbaş, A. (2009). Okul Psikolojik Danışmanlarının Okulda Saldırganlık Ve Şiddete Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 90-110.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C. ve Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A Measure of İntrinsic, Extrinsic, and Amotivation in Education. Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C. ve Vallieres, E. F. (1993). On the Assessment of İntrinsic, Extrinsic, and Amotivation in Education: Evidence on the Concurrent and Construct Validity of the Academic Motivation Scale. Educational and Psychological Measurement, 53, 159- 172.
  • Yazıcı. H. ve Altun, F. (2013). Üniversite Öğrencilerinin İçsel Ve Dışsal Motivasyon Kaynakları İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. The Journal of Academic Social Science Studies. 6(6) 1241-1252.
  • Zimmerman, B. J. (1990). Self-Regulated Learning and Aca¬demic Achievement: An Overview. Educational Psychologist, 25 (1), 3-17.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Sıcak

Mehmet Başören Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sıcak, A., & Başören, M. (2015). Ortaöğretim Öğrencilerinin Akademik Motivasyonlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Bartın Örneği). Bartın University Journal of Faculty of Education, 4(2), 548-560. https://doi.org/10.14686/buefad.v4i2.1082000239

Cited By









All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education