Praetoryanizm,
askeri veya sivil otoritelerin siyasi ve sosyal kararlarda açık veya gizli
olarak aktif bir rol aldığı vesayete dayalı bir yönetim sistemidir. Aynı
zamanda praetoryanizm, devlet veya bireyin diğer bireyleri korumak amacıyla
onlar adına kararlar alması veya eylemde bulunmasıdır. Praetoryanizmde
yönetici, kendisi veya örgüt yararını korumak için yönetileni sınırlayabilir.
Bu çalışmanın amacı, okul müdürlerinin praetoryanist davranış biçimlerini
gösterme düzeylerinin belirlenmesidir. Bu araştırma, ilişkisel karşılaştırmalı
tarama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırmanın hedef evrenini, Ankara ilinin 25
ilçesinde resmi ve özel ortaöğretim okullarında görev yapmakta olan 370 okul
müdürü oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin tamamına ulaşılarak, “tam sayım”
tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın verileri, araştırmacı tarafından
geliştirilen praetoryanizm ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Veriler,
betimsel istatistik yöntemleri kullanılarak raporlaştırılmıştır. Çalışma
sonuçlarına göre, okul müdürlerinin en çok sahip oldukları praetoryanist
davranışın ‘yardımseverlik’ olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sırasıyla
'otoriterlik', 'yararcılık', ‘zorlayıcılık' ve 'yönlendiricilik' okul
müdürlerinin çoğunlukla sahip olduğu praetoryanist davranışlar olarak
saptanmıştır. Bununla birlikte okul müdürleripraetoryanizmin
‘olumsuz eleştiri’ ile ‘sınırlayıcılık’ boyutlarındaki davranışlara da kısmen
sahiptirler. Okul müdürlerinin praetoryanist davranışları, cinsiyet, eğitim
durumu, okul türü ve eğitim kolu (sektör) değişkenlerine göre anlamlı bir
şekilde farklılaşmaktadır. Buna karşın mesleki kıdemin praetoryanist
davranışları farklılaştırmadığı belirlenmiştir.
Praetorianism
is an administration system where the military takes an active role in
political decisions openly or covertly. Also,
praetorianism is the interference of a state or an individual with another
person, against their will, and defended or motivated by a claim that the person
interfered with will be better off or protected from harm. It involves a limitation on the freedom or autonomy of some
agent and it does so for a class of reasons. The
purpose of this study is to determine the levels of school principals'
praetorianistic behavior. This research was designed with a descriptive
scanning model. The target universe of the research is composed of 370 school
directors working in public and private secondary schools in 25 districts of
Ankara. In the research, the entire universe was reached and a "complete
counting" technique was used. Data of the study were obtained using the
praetorianism scale developed by the researcher. The data were reported using
descriptive statistical methods. According to the results of the study, the
most praetorianistic behavior of the school principals' is 'helpfulness'. It
was also identified as praetorianistic behaviors in which 'authoritarianism', '
sordidness ', 'compelling' and 'orientation' were dominated by school
principals, respectively. However, school principals also have some
praetorianistic behavior in terms of ‘negative criticism’ and
‘restrictiveness’. The praetorianistic behaviors of school principals differ
significantly according to the variables of gender, educational status, school
type, and sector. On the other hand, it
has been determined that professional tenure does not differentiate between
praetorianistic behaviors.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education