Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Participation Status of Music Teachers in In-service Training Programs and Their Expectations

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 245 - 257, 01.02.2019
https://doi.org/10.14686/buefad.458211

Öz

The aim of this research is to
determine the participation status of music teachers in in-service training
programs and their expectations. Structured according to the survey model, this
descriptive study was conducted with 48 music teachers in the center of Tokat
city, Turkey, in September/2017. The data were obtained through personal data
form and standardized interview form. Percentage and frequency distributions,
and excerpts from teacher opinions were given place in the presentation of the
data, which is analysed according to descriptive analysis technique. According
to the research results, the participation rate of music teachers in in-service
training activities is low. Teachers tend to participate in the activities
organized by the Provincial Directorate of National Education instead of the
events organized by the Ministry of National Education. Activity topics are
mainly aimed at the promotion of the curriculum. Music teachers demand that
in-service training activities be organized in teaching methods, technology,
Turkish music and instruction, guidance and personal development. The teachers’
expectations with regard to the process of planning, implementation, and
evaluation of the activities intensify on; the determination of the activity
content by themselves, the presentation of the subjects by field experts from
universities, the organization of the activities in the cities they work and
during seminar seasons. At the end of the study, we discuss the effect of
existing problems in the literature on the results obtained by this study, and
make suggestions that can positively effect participation rates and contribute
to the arrangement of better quality activities. 

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ. (2014). Dünyada öğretmen yetiştirme programları ve öğretmenlere yönelik mesleki gelişim uygulamaları [Teacher training programs in world and professional development applications for teachers]. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 1-46.
  • Akdüz, A. (2006). İlk ve orta dereceli okullarda görev yapan müzik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi [Determining the needs of music teachers who work in primary and secondary schools]. Master Thesis, Yüksek lisans tezi, Gazi University, Ankara, Turkey.
  • Altınışık, S. (1996). Hizmetiçi eğitim ve Türkiye'deki uygulama [In-service training and practice in Turkey]. Educational Administration: Theory and Practice, 2(3), 329-348.

Müzik Öğretmenlerinin Hizmetiçi Eğitim Programlarına Katılma Durumu ve Beklentileri

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 245 - 257, 01.02.2019
https://doi.org/10.14686/buefad.458211

Öz

Bu araştırmanın amacı, müzik öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim programlarına katılma durumunu ve beklentilerini saptamaktır. Tarama modeline göre yapılandırılan çalışma Türkiye’nin Tokat il merkezinde görevli 48 müzik öğretmeni ile yürütülmüştür. Veriler, kişisel bilgi formu ve standartlaştırılmış görüşme formuyla elde edilmiş ve betimsel analiz tekniğine göre çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna göre, müzik öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim etkinliklerine katılım oranı düşüktür. Öğretmenler Milli Eğitim Bakanlığı tarafından düzenlenen etkinlikler yerine İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından düzenlenen etkinliklere katılma eğilimindedir. Etkinlik konuları çoğunlukla öğretim programı tanıtımına yöneliktir. Müzik öğretmenleri; öğretim yöntemleri, teknoloji, Türk müziği ve öğretimi ile rehberlik ve kişisel gelişim konularında hizmetiçi eğitim etkinlikleri düzenlenmesini talep etmektedir. Öğretmenlerin etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme süreciyle ilgili beklentileri ise; etkinlik içeriğinin kendileri tarafından belirlenmesi, konuların üniversitelerden gelen alan uzmanları tarafından sunulması, etkinliklerin görev yaptıkları şehirde ve seminer dönemlerinde düzenlenmesi yönünde yoğunlaşmaktadır. Araştırma sonuçları, alanyazında konuyla ilgili var olan sorunlar çerçevesinde tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ. (2014). Dünyada öğretmen yetiştirme programları ve öğretmenlere yönelik mesleki gelişim uygulamaları [Teacher training programs in world and professional development applications for teachers]. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 1-46.
  • Akdüz, A. (2006). İlk ve orta dereceli okullarda görev yapan müzik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi [Determining the needs of music teachers who work in primary and secondary schools]. Master Thesis, Yüksek lisans tezi, Gazi University, Ankara, Turkey.
  • Altınışık, S. (1996). Hizmetiçi eğitim ve Türkiye'deki uygulama [In-service training and practice in Turkey]. Educational Administration: Theory and Practice, 2(3), 329-348.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Öztürk 0000-0002-1667-3758

Özlem Öztürk 0000-0003-1500-2968

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, G., & Öztürk, Ö. (2019). The Participation Status of Music Teachers in In-service Training Programs and Their Expectations. Bartın University Journal of Faculty of Education, 8(1), 245-257. https://doi.org/10.14686/buefad.458211

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education