Süreç temelli yazma yaklaşımı; yazma sürecini aşamalandırarak yazma işlemini
kolaylaştırmayı, öğrencilerin yazma becerilerini nasıl kullanacaklarını öğretmeyi ve
bu becerilerini geliştirmeyi amaçlayan, bilginin zihinde yapılanmasını ve
özümsenmesini temel alan bir öğretim yoludur. Bu araştırmada Türkçe
öğretmenlerinin süreç temelli yazma yaklaşımının uygulanabilirliğine yönelik
görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel desenlerden
fenomenolojik türde gerçekleştirilmiş ve veriler içerik analizi yöntemiyle analiz
edilmiştir. Aşamalı örnekleme yöntemiyle gönüllülük esası temel alınarak belirlenen
çalışma grubu, Elazığ il merkezinde görev yapan 14 Türkçe öğretmeninden
oluşmaktadır. Türkçe öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi sonucunda süreç
temelli yazma yaklaşımının uygulanabilirliği konusunda ciddi zorluklar ve eksiklikler
yaşandığına dair görüşler tespit edilmiştir. Katılımcılar tarafından bu zorlukların,
yaklaşımın uygulamada fazla zaman alması, öğrencilerin hazırlık aşamasında konu
hakkında yeterli bilgi edinememesi ve yapay dil becerilerini öğrenememiş olmaları
gibi sorunlardan kaynaklandığı belirtilmiştir.
Process based writing
approach that aims to grade it in order to facilitate the writing process is an
approach based on the structuring and digestion of knowledge on the mind. İt
aims to teach students how to use and improve writing skills. The purpose of this research is determining
the opinions of the Turkish teachers about the applicability of the process
based writing approach. The research was carried out in phenomenological form
from qualitative patterns and analyzed data by content analysis method. The
study group was determined on the basis of volunteerism through the gradual
sampling method consists of 14 Turkish teachers working in Elazığ province.
Face-to-face interviews were conducted with the semi-structured interview form
developed by the researchers and the findings were tabulated by determining
frequency distributions. As a result of evaluating the opinions of the Turkish
teachers, it was found that there are serious difficulties and deficiencies
about the applicability of the process based writing approach. These
difficulties stem from problems such as excessive time in practice, lack of
information on the subject during the preparatory phase, and the inability to
learn artificial language skills.
First language education A process based writing approach Writing ability Writing education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education