Hayatımız verdiğimiz kararlarla şekillenmektedir. Bu kararların yaşamımızı ne kadar etkilediğini deneyimlerimiz bize göstermektedir. Karar verme düşünme becerileri içerisinde bulunan ve süreç öğretimi yapılabilen becerilerden birisidir. İlkokul ileriki yaşantıların temellerinin atıldığı ve öğrencilerin kararlara katılarak problemlerle baş ettiği eğitim kurumudur. Bu yaşlarda edinilen deneyimlerin ileriki yaşantıları etkileyeceği kuşkusuzdur. Alan yazın incelendiğinde Türkiye’de ilkokul öğrencileriyle karar verme çalışmalarının yapılması ihtiyacı hissedilmektedir. Bu araştırmanın amacı, ilkokul üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin karar verme beceri algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada öğrencilerin anne-baba eğitim, evde kararlara katılma ve okul başarı durumu değişken olarak ele alınmış yöntem olarak nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evreni İstanbul ili, örneklemi ise Anadolu ve Avrupa yakasında yer alan beş devlet okulu oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde kolay ulaşılabilir örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Verilerin toplanmasında “İlkokul Öğrencileri için Marmara Karar Verme Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 5 faktörlü, 17 maddeli, 4’lü likert tipinde bir ölçme aracıdır. Sonuçlara göre; öğrencilerin karar verme beceri algıları orta düzeydedir. Öğrencilerin karar verme beceri algıları cinsiyete göre erkek öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık göstermekte iken yaş, sınıf düzeyi, öğretmenin ve ailenin karar durumunda öğrencinin fikrini almasına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.
Our life is shaped by the decisions we make. Our experiences show how these decisions affect our lives. Decision-making is a thinking skill and can be taught over the process. Primary school is an educational institution where the foundations of students’ future experiences are laid and where students overcome problems by taking part in decisions. The experiences acquired in those ages undoubtedly impact their future experiences. A review of the literature reveals a need for decision-making studies on primary school students in Turkey. The purpose of this study is to examine the decision-making skill perception of third and fourth grade students in terms of several variables. Students' gender, age, grade level and their teachers' and parents', participation in the decision were covered as variables in this study using the survey model, a quantitative research method. The population of the study comprises Istanbul province while five schools based in the European and Asian sides of Istanbul constitute the sampling. The easily accessible sampling method was used in the selection of sampling. “The Marmara Decision-Making Skill Perception Scale for Primary School Students” was used for data collection. The scale is a four-point Likert-type scale with 5 factors and 17 items. According to the results, students’ decision-making skill perception is at a medium level. Based on gender, students’ decision-making skill perception differs significantly in favor of the male students, although there is no significant difference in terms of age, grade, and whether or not the student’s opinion is asked in decision-making processes at home and school
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2021 February, Volume 10 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education