Teachers have a critical role in the fulfillment of educational objectives. One of the fundamental factors affecting teachers while doing their demanding job is their subjective well-being state. This study investigates the subjective well-being of high-school teachers in terms of work engagement and work-related need satisfaction. The mediator role of work-related need satisfaction between subjective well-being and work engagement was also investigated. The sample consisted of 250 teachers (n=131 males; 52.4%, n=119 females; 47.6%). Data collection tools included the Satisfaction with Life Scale (SWL), Positive and Negative Affect Scale (PANAS), Utrecht Work Engagement Scale (UWES), and Work-Related Basic Need Satisfaction Scale. In the analysis of the data, structural equation modeling method was employed. The results revealed that both work engagement and satisfaction of work-related needs positively contribute to teachers' subjective well-being. The mediator role of satisfaction of work-related needs between work engagement and teachers' subjective well-being was also observed. Based on these results, this study concludes with a few pedagogical implications considered important.
Need satisfaction subjective well-being teachers work engagement
Öğretmenler, eğitim hedeflerinin gerçekleştirilmesinde kritik bir role sahiptir. Öğretmenleri, zorlu işlerini yaparken etkileyen temel faktörlerden biri öznel iyi oluş durumudur. Bu çalışma, lise öğretmenlerinin öznel iyi oluşunu işe bağlılık ve işle ilgili ihtiyaç tatmini açısından incelemektedir. Öznel iyi oluş ile işe bağlılık arasındaki işle ilgili ihtiyaç tatmininin aracı rolü de araştırıldı. Örneklem 250 öğretmenden (n = 131 erkek;%52,4, n = 119 kadın;%47,6) oluşmaktadır. Veri toplama araçları, Yaşamdan Memnuniyet Ölçeği (SWL), Olumlu ve Olumsuz Duygulanım Ölçeği (PANAS), Utrecht İş Bağlılığı Ölçeği (UWES) ve İşle İlgili Temel İhtiyaç Memnuniyeti Ölçeğini içermektedir. Verilerin analizinde yapısal eşitlik modelleme yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlar hem işe bağlılığın hem de işle ilgili ihtiyaçların tatmininin öğretmenlerin öznel iyi oluşuna olumlu katkıda bulunduğunu ortaya koymuştur. İşe bağlılık ile öğretmenlerin öznel iyi oluşları arasındaki işle ilgili ihtiyaçların tatmininin aracı rolü de gözlemlenmiştir. Bu sonuçlara dayanarak, mevcut çalışma, önemli olduğu düşünülen birkaç pedagojik çıkarımda bulunmaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 3 |