This study evaluates the learning outcomes in secondary education English Curriculums regarding knowledge and cognitive process in Revised Bloom Taxonomy. Document analysis was adopted as a qualitative research method in data analysis. A total of 245 learning outcomes was studied, 52 of which were in grade 5, 60 in grade 6, 63 in grade 7 and 70 in Grade 8. As a result of research it was seen that most of the outcomes, belonging to 5, 6, 7, and 8th grade English teaching curriculum, were at the dimension of “conceptual knowledge” of Revised Bloom Taxonomy’s knowledge dimension. According to the conceptual knowledge dimension, the most outcomes were seen at the “applying”. An analysis of the results suggested that knowledge and cognitive process were not evenly distributed in English courses. The results pointed out that most of the learning outcomes accounted for “conceptual knowledge” in grade 5, 6, 7 and 8 level English courses. In terms of the “cognitive process”, the most frequent one is was the “applying” section. Applying increased as a learning outcome in grade 5, 6 and 7, whereas analysis and creation are were included in learning outcomes for grade 8 and advanced thinking. However, the cognitive process failed to increase in the learning outcomes from grade 5 to 7. Hence, it is possible to suggest that the distribution of learning outcomes be planned carefully based on the students’ levels
Revised Bloom’s Taxonomy lementary School English Teaching Curriculum outcomes
Bu çalışmada, ortaokul İngilizce dersi öğretim programında bulunan kazanımları Yenilenmiş Bloom taksonomisinin bilgi ve bilişsel süreç boyutu açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Verilerin analizinde nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi kullanılmıştır. Çalışmada 5.sınıfta 52 kazanım, 6. sınıfta 60 kazanım, 7.sınıfta 63 kazanım ve 8. sınıfta 70 kazanım olmak üzere toplam 245 kazanım analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda İngilizce dersi 5. 6. 7. ve 8. sınıflara ait kazanımlara bakıldığında, Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin “bilgi birikimi” boyutuna göre kazanımların çoğunluğunun “kavramsal bilgi” boyutunda yer aldığı görülmektedir. Kazanımlar “bilişsel süreç” boyutu açısından incelendiğinde ise en yoğun basamağın “uygulama” olduğu belirlenmiştir. Sonuçlar değerlendirildiğinde İngilizce öğretim programında bilgi ve bilişsel süreç boyutunda yapılan sınıflandırmaların dengeli yer almamaktadır. 5., 6., 7. sınıf düzeylerinde kazanımların ağırlıklı olarak uygulama basamağında yoğunlaştığı; 8. sınıf kazanımlarında ise üst düzey düşünme basamaklarında artma olduğu, analiz ve yaratma basamağına yönelik kazanımların yer almaya başladığı görülmektedir. Ancak İngilizce öğretim programında 5. sınıftan başlayarak 7. sınıfa kadar kazanımların bilişsel süreç boyutlarında basamaklar arasında artma olmadığı görülmektedir. Bu nedenle öğrencilerin seviyeleri dikkate alınarak öğretim programındaki kazanımların dağılımına dikkat edilmesi gerektiği söylenebilir.
Ortaokul İngilizce dersi öğretim programı Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Kazanımlar
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education