Bilişim teknolojilerinin gelişmesiyle
verilerin toplandığı kaynaklar çeşitlilik kazanmış ve elde edilen verilerin
çokluğu nedeniyle anlamlandırılması önem kazanmıştır. Bu çalışmada e-ticaret sektöründe faaliyet
gösteren bir firmada en çok satılan ürünlerin analizinin yapılması, beraber
satılan ürünlerin tespit edilerek depo içi operasyonel iyileştirilmesi, maliyetlerin
azaltılması, çıkış süreçlerinin hızlandırılması amaçlanmıştır. En çok satılan
ürünlerin bulunmasında Apriori ve Carma algoritmaları için SPSS Modeler, Frequent
Pattern Growth algoritması için de RapidMiner programından yararlanılmıştır. Söz
konusu algoritmalar ile firmanın 6 aylık verileri kullanılarak, 10000 adet
sipariş içindeki en çok satılan ürünler tespit edilmiştir. Analiz sonuçları
9.ayın 1200 siparişinin satış verileri ile karşılaştırılmış ve en iyi sonucu
Apriori algoritmasının hesapladığı tespit edilmiştir. Apriori algoritmasına göre
belirlenen ilk ürün grubu olan X40-X39 kodlu ürünler tüm siparişlerin %5’ini kapsamaktadır. Siparişlerin %5
ile %1 aralığını kapsayan ilk 10 ürün grubu için, birlikte depo raflarına yerleşmesinin
maliyete etkisi zaman etüdü yapılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları,
önerilen sistemin süreç iyileştirmeye olumlu etkisini doğrulamaktadır.
E-ticaret birliktelik kuralları Apriori Carma Frequent Pattern Growth
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |