Öz
Hadis râviler aracılığıyla
nakledilmiş ve bu râvilerin güvenilirliğini tespitte adâlet ve
zabt temel koşul kabul edilmiştir. Bu bağlamda Müslim’in de adâlet ve zabt
unsurları açısından râvileri nasıl değerlendirdiğinin araştırılması elzemdir. Müslim (ö. 261/875) İlel ve Rical ilminde otorite olarak
görülmüş ve Cerh-ta‘dîl âlimlerinden kabul edilmiştir. Kur’an’dan sonra Buhârî’nin (ö.
256/870) el-Câmi‘u’s-sahîh’i ile birlikte en sahih kaynak olarak kabul
edilen İmam Müslim’in el-Câmi‘u’s-sahîh’i yanında el-Akrân, el-İhve
ve’l-ahavât, Ma’rifetü ruvâti’l-ahbâr, et-Târîh ve el-İlel gibi ricâl ve cerh-ta‘dîlle ilgili kitapları bunun
işareti olarak değerlendirilmiştir. Müslim’in râvileri tetkik ve tenkidi, günümüze
kadar gelen Sahîh’inin Mukaddime’si, et-Tabakât, Kitâbu’l-künâ
ve’l-esmâ ve et-Temyîz gibi diğer eserlerinde görülmektedir. Bunun
yanında bu alanın kaynak eserlerinde de onun değerlendirmelerine yer
verilmiştir. Bu çalışmada râvinin adâletine yönelik kusurlar
arasında görülen kizb, fısk, bid‘at ve cehâlet karşısında İmam Müslim’in metodu
incelenmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Hadis,
Müslim, Ricâl, Cerh-Ta‘dîl, Adâlet, Metot
Imam Müslim’s Method against
The Faults Related to The Justice
Abstract
The hadith was transferred
through the transferors, and the justice and suppression were accepted as the
main requirements. So it is important how Müslim evaluated the transferors in
terms of the justice and suppression factors. Müslim (D. 261/875) was seen as
an authority in the sciences of diseases and dignitaries, and he was accepted
as one of the scholars in Sublation and Rectification. Imam Müslim’s books
related to the dignitaries, sublation and rectification such as el-Akrân, al-İhva
ve’l-ahavât, Ma’rifetü ruvâti’l-ahbâr, at-Târîkh and el-İlel
with al-Jâmi as-sahîh that they are accepted as
the correct sources were evaluated as its sign with Buhari’s (D. 256/870) al-Jâmi
as-sahîh after The Koran. Müslim’s transferors are seen in the other works
such as Sahîh’inin
Mukaddime’si, et-Tabakât,
Kitâbu’l-künâ ve’l-esmâ and et-Temyîz that their investigation
and criticism have come to today. Furthermore, His evaluations were included in
the source works of this field. In this study, Imam Müslim’s method was tried
to be reviewed against the lie, sin, emergent one and ignorance which are
accepted among the faults related to the justice of transferor.
Key Words : Hadith, Müslim, Rijal,
al-Jarh at-Ta’dîl, Justice, Method
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 21 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |